אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלקוחות אדישים למחירים הנמוכים וחברות הסלולר מפשילות שרוולים

הלקוחות אדישים למחירים הנמוכים וחברות הסלולר מפשילות שרוולים

ספקיות הסלולר שוב חותכות מחירים בניסיון להצית מחדש את התחרות על הלקוחות, אך אלה לא ממהרים לעבור בין רשת לרשת עבור חיסכון של 10 שקלים בחודש. מספר הלקוחות שמתניידים בין החברות צנח מ־163 אלף ביולי־ספטמבר הקודמים ל־46 אלף

05.12.2013, 06:53 | אופיר דור

המחירים בענף הסלולר ממשיכים לרדת, גם שנה וחצי לאחר כניסתן לשוק הסלולר של HOT mobile וגולן טלקום, שסימנה את תחילת "המפץ הסלולרי". מאז תחילת 2013 שבות ועולות הערכות כי שוק הסלולר צפוי להתייצב במידה מסוימת, כיוון שהחברות ירצו להגדיל רווחיות או לפחות לצמצם הפסדים. אלא שבשוק שבו שמונה שחקנים רעבים לא קל להגיע לאיזשהו סטטוס קוו, גם אם חלק מהחברות רוצות בכך. 

קראו עוד בכלכליסט

בארה"ב מצאו דרך חדשה לגייס לקוחות החבילות לחו"ל הוזלו והלקוחות נהרו חברת T–mobile הציעה ללקוחותיה את האפשרות לגלוש ולשלוח הודעות ללא תוספת תשלום מ־115 מדינות בעולם אופיר דורלכתבה המלאה
הצרכן הישראלי כבר לא יכול לחוש פראייר בכל הנוגע למחירי הסלולר, או כפי שהגדיר זאת גורם בענף, "חשבון הסלולר הפסיק להיות נושא לשיחות סלון של יום שישי בערב". סף הריגוש של הישראלי עלה משמעותית בשנה וחצי האחרונות, וכדי לגרום לו להחליף חברה סלולרית צריך להציע לו הרבה יותר מאשר בעבר. וכך שוב ושוב נשבר השיא של המחיר הנמוך והחברות יורדות מתחת לקו האדום שהציבו לעצמן.

כל לקוח חדש מגדיל את ההפסד של החברות

ההנחה הרווחת בענף היתה כי המחירים יגיעו לסוג של התייצבות לאחר ש־HOT mobile תקבל בחזרה את הערבויות הבנקאיות שהפקידה עם זכייתה במכרז למפעיל סלולרי חדש. התנאי לקבלת מרבית הערבויות היה השגת נתח שוק של 7% מלקוחות הסלולר הפרטיים. HOT הכריזה כי כבר עברה את היעד בתחילת אוקטובר, ולפני שבועיים אישר משרד התקשורת את הדברים והחברה קיבלה בחזרה 615 מיליון שקל.

רמי לוי. מנסה לשנות מומנטום, צילום: אוראל כהן רמי לוי. מנסה לשנות מומנטום | צילום: אוראל כהן רמי לוי. מנסה לשנות מומנטום, צילום: אוראל כהן

ואולם, מיד אחרי שהכריזה כי היא זכאית להחזר הערבויות, מיהרה לצאת בתעריף הנמוך ביותר שהציעה אי פעם – 69 שקל לחודש בתוכנית ללא הגבלה - וגררה את פלאפון ופרטנר, באמצעות המותג המוזל שלה 012, להגיב בתוכניות חדשות משלהן. שלשום ואתמול הצטרפו רמי לוי וגולן טלקום בהצעות של 49 ו־59 שקל בשנה הראשונה בהתאמה.

גם youphone הגיבה במבצעים משלה ומציעה נכון להיום שתי חבילות מוזלות: האחת עם 1 גיגה-בייט גלישה ב-39 שקל בשלושת החודשים הראשונים ואחר כך ב-79 שקל, והשנייה עם 3 גיגה-בייט ב-8 שקלים לחודש למשך שלושה חודשים ואחר כך ב-89 שקל.

ההנחה כי HOT תשאף להרגיע את השוק התבססה על העובדה שבתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הפסד תפעולי של כ־300 מיליון שקל מפעילות הסלולר שלה. לכן רבים בענף הופתעו כשהחברה הודיעה על התעריף החדש.

עד היום העדיפה HOT, כמו חברות רבות אחרות, להציע מבצע הצטרפות שבמסגרתו נהנה הלקוח מהנחה בחודשים הראשונים, ולאחריהם המחיר עולה. כך למשל, באפריל האחרון הציעה HOT שישה חודשים ראשונים ב־49 שקל, ובהמשך המחיר התעדכן ל־99 שקל בחודש. לאורך זמן מבצע כזה זול לחברות יותר מתוכנית שמציעה מחיר נמוך קבוע.

ואולם, נראה שבקבוצת HOT לא מסתפקים בבעלות על חברת סלולר בינונית בגודלה, שמונה 750 אלף מינויים, אלא שואפים להפוך לחברה בעלת יותר מ־2 מיליון מינויים, כמו סלקום, פלאפון ופרטנר. ב־HOT זוכרים בוודאי את הזלזול שהפגינו מנהלי החברות הוותיקות כלפי הכוונה שלהם להיכנס לשוק הסלולר, ומוכנים ככל הנראה להפסיד לא מעט כסף כדי להוכיח כמה הם טעו לגביה.

החברה חוותה ירידה משמעותית בגיוסים בחודשים האחרונים והיתה חייבת לשלוף קלף חדש כדי לשנות מומנטום. בינתיים זה מצליח, ובזכות התעריף החדש גייסה החברה בנובמבר כ־11,500 לקוחות באמצעות ניוד (ללא קווים חדשים) לעומת 4,800 באוקטובר.

החזר הערבויות של גולן טלקום יחושב לפי נתח השוק שתשיג עד סוף השנה, ולכן החברה מצויה בימים אלה במירוץ לשפר עמדות ולהגדיל ככל האפשר את כמות הלקוחות.

המבצע שהציעה גולן עד אתמול, שלושה חודשים ללא תשלום ולאחריהם 99 שקל לחודש, גורם לה הפסדים, ומדובר בחברה שאין מאחוריה גוף בעל תזרים מזומנים של מאות מיליוני שקלים. ההנחה היא שגולן משלמת לסלקום 50–60 שקל כנגד כל לקוח עבור השימוש ברשת שלה, כיוון שלגולן עדיין אין תשתית עצמאית. בחודש האחרון גייסה גולן כ־11 אלף לקוחות באמצעות ניוד, ובחישוב גס היא צפויה להפסיד 1.6 מיליון שקל לפחות בגין לקוחות אלה במשך שלושת חודשי החינם שיקבלו.

ההערכה כי הפעילות של גולן הפסדית אף שהחברה עדיין בשלבים הראשונים של הקמת רשת סלולר עצמאית גורמת לרבים בענף לשוב ולטעון בלהט כי הבעלים מיכאל גולן מתכנן למכור את החברה בסופו של דבר. גולן עצמו מכחיש זאת נמרצות.

רמי לוי הוא הראשון מבין המפעילים החדשים שנכנס לשוק (כבר בסוף 2011), אלא שבשנה האחרונה חברת הסלולר שלו מתקשה לגייס לקוחות, ובחלק מהחודשים היא רושמת גיוס שלילי. כעת הוא מנסה להחזיר את המומנטום באמצעות החבילה הזולה ביותר בשוק בחישוב שנתי, תוכנית הפסדית עבורו.

החברות הוותיקות מפשילות שרוולים

מנהלי חברות הסלולר הוותיקות מצויים בדילמה תמידית. ככל שהם מורידים מחירים, הסיכוי שלהם לגייס לקוחות חדשים ולהקטין את שיעור הנטישה שלהם גדל. מנגד, הורדת מחירים שוחקת את ההכנסה הממוצעת מלקוח.

בפרטנר התמודדו עם מצב זה ביצירת שני מותגים: מותג הפרימיום הוא אורנג' הוותיק ו־012 מובייל הוא מותג הדיסקאונט. המותג החדש הוא כלי לשימור וגיוס יעיל של לקוחות, ואילו המותג הוותיק מסייע לא לשחוק את ההכנסה מבסיס הלקוחות הקיים.

בסלקום ובפלאפון העדיפו לפעול בדרך של מבצעים והנחות לא מוכרזים. החברות השקיעו לא מעט בשימור לקוחות שאיימו לנטוש או כבר התניידו לחברות אחרות, ונאלצו להשוות את מחיריהן להצעות של החברות החדשות ולפעמים להציע מחיר נמוך יותר. במחירונים המוצהרים הקפידו החברות לא לרדת מכ־100 שקל לחודש בשנה האחרונה.

אלא שבסוף אוקטובר פרסם משרד התקשורת הבהרה שלפיה אסור לחברות הסלולר להציע ללקוחות שנטשו אותן תעריפים חריגים ביחס לתעריף המוצהר ללקוחות חדשים.

עקב כך יצאו בסלקום במבצע חדש שבמסגרתו הלקוח משלם 79 שקל לחודש בתוכנית ללא הגבלה בחצי השנה הראשונה, ולאחריה המחיר עולה ל־109 שקל. בענף מעירים כי בחברה לא עושים מאמצים גדולים לפרסם אותו באגרסיביות.

שינוי גדול יותר התרחש בפלאפון, שמציעה גם היא 79 שקל לחצי שנה (ואחר כך 99 שקל) במבצע שפתוח גם ללקוחות חדשים, ולראשונה אצל החברה - גם ללקוחות קיימים שלה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
ל-19 -גולן תוך זמן קצר..כבר יש להם היסטוריה של מירמה ועושק מנויים שלהם
הנה חוות דעת על גולן טלקום מהנסיון שלי - הסלוגן "מספיק להיות פראיירים " הסאבטקסט ..הפוך על הפוך ... תהיו פראירים רק שלי בגולן טלקום ... 1.הקו של גולן נודד רוב הזמן לחיפוש תשתית/אתר של סלקום ...הסוללה נטחנת בקצב...הקרינה מוגברת בהתאם במכשיר. 2.בגולן גם מאיטים קצב גלישה בתום 3G ככל חברות הסלולר מבלי להגדיר קצב האטה 3.בגולן גובים תשלום מראש על החודש הבא בטרם ניתן השרות ... 4.בגולן אין בכלל שיטת חיוב ייחסי באם הנך עובר בין החבילות או מתנייד אליהם בסוף החודש/כמה ימים לפני מועד סגירת החשבון ..תחוייב על חודש מלא ! 5.בגולן רק במבצע האחרון 59 שח הורשו לקוחות וותיקים להתנייד למבצע חדש ..כאשר בפועל לרוחות וותיקים לא הורשו עד אז להתנייד/לשנות חבילות ולעבור למבצעים חדשים . 6.עם קו גולן לא תצליח בקלות להירשם בחו"ל למפעילות זרות ולא ממש תצליח לממש את שיטת החיוז המוזל CALLBACK ותאלץ למעשה להיות ללא קו נייד סלולרי .. אגב...המלצות מלאות שינאה ..תמורת 10שח לשעה ..מזמן לא משכנעות אותנו - אותנו מנויי גולןטלקום לשעבר .
א.יודקוביץ , נהלל  |  05.02.14
23.
הלקוחות לא פראיירים ומחפשים קו עם איכות קליטה וגלישה ולא מוכנים להתנייד לגולןטלקום גם בחינם
הישראלים לא נולדו פראיירים -הסלוגן של מייקל גולן -מספיק להיות פראיירים - בקונטקסט למעשה הפוך על הפוך ..בואו להיות פראיירים שלי בלבד..חחחחחחחח היום הצרכנים רק חוגגים עם המחירים הזולים ולא מתפשרים בכלל על איכות קליטה ומהירות גלישה בעידן שבו רובנו עם סמארטפונים וטאבלטים . כנראה שמייקל גולן גם היגיעה לתחתית המחיר שהוא יכול להציע ולו בכדי לגייס כאן מנויים ולקבל ערבות חזרה . המחיר יעלה בקרוב והראשון שיעלה את המחיר יהיה זה מייקל גולן ..על איכות משלמים ואנחנו מוכנים לשלם עוד 30 שח על חבילת סלולר ולהיות עם קו שיש בו קליטה וגלישה מעוולה .ביי גולןטלקום .
מנסיון עם גולןטלקום  |  30.12.13
22.
GOLANTELECOM BYYY - גולןטלקום רק בעוד 7 שנים יסיים לפרוס תשתיות ברחבי הארץ
במקום להיות בחברת סלולר חדשה ...האמורה לפרוס תשתיות עצמאיות בכלל רחבי הארץ במשך 7-10 שנים כדוגמת גולןטלקום ולחזור לימי 1998 כאן בימים שהקו נותק בכל מקום בעת שחברות הסלולר היו בפריסת תשתיות -היום ניתן להיות בחברות דיסקאונט של חברות הסלולר הווותיקות ולקבל איכות קו וגלישה מעוללה מבלי שהקו ינדוד לחפש פעם תשתיות סלקום ופעם אנטנות של גולן ...והכל במחיר זול מגולן - מנסיון והמחירים בטבלה רק מאמתים שתמורת 20-30 שח לחודש שווה לבחור באיכות קליטה וגלישה על פני גולןטלקום
מינה בר מוחה , צהלה  |  30.12.13
21.
ל5 - מאחר ואינך מנוי בלעדי בחברות הוותיקות - אתה פשוט כותב כאן לשון הרע ודיבה !
אנחנו עם קו ב3 החברות הוותיקות ואין כל בעיה בחיוב יתר או תביעות כפי שהנך מספר כאן -אלו סיפורי פוגי שאין להם קונים כבר...המחירים הוזלו גם בחברות הוותיקות וחלקן עם מבצעים מעולים וזולים מגולןטלקום באמצעות חברות הדיסקאונט שלהם - ואנחנו הצרכנים מרוויחים . חבל שהנך מתאמץ בכל מחיר להשמיץ ולהוציא דיבה ..
אמירה כהלני  |  30.12.13
לכל התגובות