אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצמצמים את שוק הסלולר: מחמש יוצאות שתיים צילום: רויטרס

ניתוח כלכליסט

מצמצמים את שוק הסלולר: מחמש יוצאות שתיים

ענקיות הסלולר סלקום ופלאפון אישרו אתמול את חשיפת "כלכליסט" מלפני שלושה שבועות כי הן נמצאות במגעים להסכם להקמת רשת דור רביעי משותפת, בדומה לזה שנחתם בין פרטנר ל־HOT mobile. למה הן עושות את זה, איך תגיב רשות ההגבלים ומה זה אומר עבור הצרכנים

05.12.2013, 07:36 | אופיר דור

סלקום ופלאפון אישרו אתמול באופן רשמי את חשיפת "כלכליסט" מלפני שלושה שבועות כי הן מנהלות מגעים לקראת הקמת רשת דור רביעי משותפת. בהודעה זהה שפרסמו סלקום ובזק, החברה־האם של פלאפון, נכתב כי הצדדים מנהלים משא ומתן משולש עם גולן טלקום להקמת הרשת. 

קראו עוד בכלכליסט

במקביל הודיעו סלקום ופלאפון כי הן מנהלות ביניהן מגעים בנוגע לשיתוף אתרים פסיבי. הכוונה היא לשיתוף של התשתיות הפיזיות של אתרי הסלולר הקיימים של שתי החברות, למשל התורן שעליו מוקמת האנטנה. מגולן טלקום נמסר בתגובה להודעות של סלקום ופלאפון כי "כולם מדברים עם כולם והחברה אינה מגיבה לשמועות".

להודעה הדרמטית צירפו שתי החברות סייג: "בשלב זה אין כל ודאות שהמגעים האמורים יבשילו לידי הסכם, ואין כל ודאות ביחס לתוכן, תנאי ומועד הסכם כאמור, המחייב משא ומתן נוסף, וכן אישור על ידי המוסדות המוסמכים של הצדדים (דירקטוריון החברות - א"ד). כמו כן, הסכם כאמור, אם ייחתם, יהיה כפוף לקבלת אישורים רגולטוריים, ואין כל ודאות כי אישורים כאלה אכן יינתנו".

עם זאת, לפי הערכות המגעים בין סלקום, פלאפון וגולן טלקום נמצאים בשלבים מתקדמים מאוד, ואם לא יהיו הפתעות פלאפון וסלקום (עם או בלי גולן) צפויות לחתום על ההסכם בתוך חודש. ההכרזה על כך שהחברות מתקרבות להסכם ביניהן היא דרמטית, ולו בשל העובדה ששתיים מחברות התקשורת הגדולות ביותר בישראל (סלקום ובזק) עומדות בפני שיתוף פעולה שמשמעותו חיסכון של מאות מיליוני שקלים לשתיהן.

הזדמנות לפתור את המחנק הקיים בתדרי הסלולר

ההסכם המתהווה בין פלאפון וסלקום הוא תוצאה ישירה של ההסכם שעליו חתמו שתי השחקניות הגדולות האחרות בשוק - פרטנר ו־HOT mobile - בתחילת חודש נובמבר. לאחר שפרטנר ו־HOT mobile חתמו על הסכם לשיתוף הרשתות הקיימות שלהן ולהקמה משותפת של רשת דור רביעי, הבינו החברות האחרות כי עליהן להתאחד כדי לא להישאר מאחור.

לפי הערכות, ההקמה של רשת דור רביעי תעלה כ־400 מיליון שקל לכל חברה, ותחזוקתה תעלה עוד כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. האיחוד בין פרטנר ו־HOT mobile נתן לשתי החברות יתרון אדיר בתחרות ואפשרות להציע מחירים גמישים יותר ללקוחות, וזוהי מציאות שבסלקום ובפלאפון לא יכלו לקבל.

ברוב מדינות המערב כבר החלה ובמקרים מסוימים הסתיימה הפריסה של רשתות דור רביעי, וישראל מפגרת מאוד בנושא זה. דור רביעי בסלולר מאפשר קצב העברת נתונים גבוה של עשרות מגה־ביט לשנייה, פי כמה מאשר ברשתות הקיימות. קצב זה מאפשר למשל לצפות בווידיאו באיכות גבוהה מהמכשירים הניידים.

פריסת הדור הרביעי אמורה לפתור את המחנק ברשתות הסלולר הקיימות. כתוצאה מהגידול החד בהיקפי השימוש בגלישה סלולרית בעקבות חדירת הסמארטפונים לשוק, נוצר עומס רב מאוד על הרשתות הסלולריות הקיימות, ומנהלי חברות הסלולר מזהירים כבר זמן רב כי אלו מגיעות לקצה גבול הקיבולת שלהן. פריסה של רשת דור רביעי תספק לרשתות קיבולת נוספת, ותמנע הידרדרות בחוויית הגלישה והשיחה של המשתמשים.

רשת עצמאית היא עסק יקר מדי לחברה אחת

האחריות לפיגור של ישראל בנושא הדור הרביעי מוטלת על משרד התקשורת. לישראל יש כמות מוגבלת של תדרים זמינים שעליהם ניתן להקים רשתות דור רביעי, וכבר יותר משנה משרד התקשורת לא מצליח להחליט איך לחלק אותם לחברות. אפשרות אחת שעומדת בפני משרד התקשורת היא לחלק את התדרים הקיימים באופן שווה בין החברות, אך אז ייווצרו חמש רשתות דור רביעי מוגבלות שאינן עומדות בסטנדרטים הבינלאומיים.

מעבר לכך, גולן טלקום ו־HOT mobile עדיין לא סיימו לבנות את רשתות הדור השלישי שלהן, ולכן לא סביר שהן יוכלו לבנות רשתות דור רביעי בקרוב.

מסיבות אלו, וגם כדי להימנע מבנייה של עוד אלפי אנטנות סלולריות חדשות שיפגעו במרחב הציבורי, עלתה האפשרות של שיתוף רשתות. הנושא קודם על ידי שר התקשורת גלעד ארדן, שהבין כי החזון שהוביל קודמו משה כחלון, ולפיו יוקמו חמש רשתות סלולר בישראל, אינו ישים.

חברות הסלולר הוותיקות והחדשות שמחו לאמץ את היוזמה של ארדן ואת המגמה העולמית של שיתוף רשתות. בעקבות "המפץ הסלולרי" שהתרחש לפני שנה וחצי, קטנה מאוד קופת המזומנים של החברות, והן צריכות להתמודד עם קרב מחירים אכזרי בשוק. בחברות ישמחו להקטין את ההוצאות שלהן בשלב זה, ושיתוף רשתות יכול להיות הדרך המושלמת לכך. כמו כן, החברות החדשות והוותיקות צריכות להתמודד עם הקושי הבירוקרטי האדיר בבניית אתרים סלולריים חדשים בישראל. עובדה זו מוסיפה לצורך "להתכנס" למספר מצומצם של תשתיות.

משרד התקשורת לא תכנן על שיתוף הפעולה הזה

הראשונות לחתום על הסכם לשיתוף רשתות היו כאמור HOT mobile ופרטנר. HOT mobile ניהלה במקביל משא ומתן גם עם פלאפון, הרשת שעליה היא מתארחת היום, אך בסופו של דבר בחרה בפרטנר ככל הנראה משיקולי מחיר. עבור HOT mobile שיתוף הרשתות הוא בשורה כפולה, כיוון שאם ההסכם בינה לבין פרטנר יאושר על ידי משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים, היא לא תחויב לסיים את ההקמה של רשת דור שלישי עצמאית וכך תחסוך כמה מאות מיליוני שקלים.

לאחר ששתי החברות חתמו על הסכם היה ברור ששאר השחקנים ינסו להגיע להסכמות ביניהם. רוב הגורמים בשוק התקשורת העריכו כי פלאפון וסלקום ינסו כל אחת בנפרד לחתום על הסכם עם גולן טלקום, השחקן הקטן יותר בשוק. גם לאחר שהמו"מ בין הצדדים נחשף ב"כלכליסט", בחברות המתחרות התייחסו לאפשרות החבירה של סלקום ופלאפון כבעלת סיכויים נמוכים.

ההערכה היתה כי מדובר בשתי חברות גדולות וחזקות מכדי לשתף פעולה, ושהן יירתעו מלחתום על הסכם שמאוחר יותר עלול לא להיות מאושר על ידי רשות ההגבלים העסקיים. הפרסומים על משא ומתן ביניהן נתפסו כאסטרטגיה במשא ומתן מול גולן טלקום. נראה שגם שר התקשורת ארדן חשב יותר על שיתופי פעולה בין שחקן גדול לשחקן קטן, ולא בין שתי חברות ענק בתחום התקשורת.

אלא שסלקום ופלאפון הפתיעו את כולם. ייתכן שזוהי ההיכרות העמוקה בין מנכ"ל סלקום ניר שטרן למנכ"ל פלאפון גיל שרון שקידמה את המשא ומתן בין החברות (השניים מכירים שנים רבות, ושטרן שימש כמשנה של שרון בפלאפון לפני שעבר לתפקיד מנכ"ל נטוויז'ן ואחר כך לסלקום), אך יותר סביר ששני הצדדים הבינו כי זהו הצעד המשתלם ביותר עבורם.

לחבירה לגולן טלקום כמובן יש יתרונות, אך היא מביאה את הנדוניה הקטנה ביותר לשותפות מבחינת אתרי סלולר משלה, וככל הנראה גם מבחינת יכולותיה הכספיות. לעומת זאת, להסכם בין פלאפון לסלקום יותר קל להגיע מאשר נדמה, כיוון שמדובר בהסכם בין שני צדדים שמביאים נדוניה דומה הן מבחינת מספר האתרים הקיים והן מבחינת קווי התמסורת שמחברים בין האתרים.

לא ברור אם החדשות טובות או רעות עבור הצרכנים

ברגע שייחתם, ההסכם בין פלאפון וסלקום יעמיד את רשות ההגבלים העסקיים ומשרד התקשורת בדילמה מורכבת מאוד. בפניהם יעמדו שלוש אפשרויות: לאשר את ההסכם בין HOT לפרטנר ולא את הסכם פלאפון וסלקום; לאשר את שני ההסכמים; או לא לאשר אף אחד מהם.

לא במקרה סלקום ופלאפון מנסות לצרף את גולן טלקום לעסקה המתרקמת ביניהן ולהפוך אותה לחוזה משולש - אף רגולטור לא יאפשר מצב שגולן טלקום, שנתפסת כאחת האחראיות לתחרות בשוק הסלולר, תידחק החוצה. לכן לסלקום ולפלאפון היה ברור שכדאי לצרף את גולן אליהן כדי להגדיל את הסיכוי לקבל אישור לעסקה מהרשות.

מנכ"ל פלאפון ניר שטרן ומנכ"ל סלקום גיל שרון (מימין), מנכ"ל פרטנר חיים רומנו ומנכ"ל HOT הרצל עוזר (משמאל). סבירות גבוהה יותר שגולן טלקום תחבור להסכם שעוד לא נחתם , צילום: אוראל כהן מנכ"ל פלאפון ניר שטרן ומנכ"ל סלקום גיל שרון (מימין), מנכ"ל פרטנר חיים רומנו ומנכ"ל HOT הרצל עוזר (משמאל). סבירות גבוהה יותר שגולן טלקום תחבור להסכם שעוד לא נחתם | צילום: אוראל כהן מנכ"ל פלאפון ניר שטרן ומנכ"ל סלקום גיל שרון (מימין), מנכ"ל פרטנר חיים רומנו ומנכ"ל HOT הרצל עוזר (משמאל). סבירות גבוהה יותר שגולן טלקום תחבור להסכם שעוד לא נחתם , צילום: אוראל כהן

בפני גולן כמובן פתוחה האופציה לשתף פעולה גם עם פרטנר ו־HOT, אולם ההערכה היא שיהיה לה קשה יותר להצטרף לעסקה שכבר נחתמה מאשר לעסקה שמתהווה. מלבד זאת, בין גולן ל־HOT קיימת יריבות עסקית שמקורה ביחסים המתוחים בין בעלי HOT פטריק דרהי לאחד מבעלי גולן קסביה ניאל.

ומה כל זה אומר עבור הצרכנים? מצד אחד, לשיתוף רשתות יכולים להיות יתרונות בולטים עבור הצרכן הסופי. מלבד היתרון הסביבתי, ההערכה הבולטת היא כי צמצום העלויות יאפשר לחברות לשמור על מחירים תחרותיים בענף. אם חברה כמו גולן טלקום למשל היתה צריכה להקים רשת לבד, היה קשה לה להמשיך להציע מחירים כל כך נמוכים.

הדבר נכון גם לגבי פלאפון וסלקום. לא מן הנמנע כי ללא שיתוף רשתות אחד השחקנים בסופו של דבר יקרוס או ייצא מהשוק כיוון שלא יוכל לעמוד בהשקעות הנדרשות - עובדה שבסופו של דבר תפגע גם היא בתחרות שהתפתחה בשוק הסלולר בשנה וחצי האחרונות.

מהצד השני, ברשות ההגבלים יחששו באופן טבעי כי הסכמים אלו, ובעיקר ההסכם בין פלאפון לסלקום, יקטינו את המוטיבציה של החברות להתחרות ויהוו כר לשיתוף פעולה ביניהן בעתיד ואף לתיאום מחירים. ישנה הנחה כי ברגע שלשתי חברות יש עלויות זהות, המחירים שלהן צפויים להתאזן גם הם. אין ספק שהתחרות בין בזק בכלל ופלאפון בפרט לבין סלקום היא מרכיב חיוני בשוק, במיוחד לאור העובדה שסלקום מתכוונת להיכנס בעתיד גם לשוק הטלוויזיה ולשוק תשתית האינטרנט.

עוד חשש ברשות ההגבלים הוא ממצב של מספר תשתיות מצומצם בשוק, שיוביל לחוסר מוטיבציה של החברות לפתח אותן בעתיד - לדוגמה לשפר את הכיסוי הסלולרי באזורים פחות מיושבים. כאן הרשות תצטרך לבחון אם באמת מספר התשתיות הוא מדד לעומק התחרות, או שאפשר ליצור תחרות לאורך זמן גם אם מספר התשתיות נמוך.

עם זאת, ההערכה כיום היא שאיכות הרשתות של השחקנים השונים אינה שונה מהותית מאחת לשנייה, ובכלל שלקוחות לא עוברים מחברה לחברה בגלל איכות הרשת - כלומר זהו אינו גורם שמייצר תחרות.

הסכם מצומצם יחסית יכול להרגיע את רשות ההגבלים

בשוק התקשורת מעריכים כי הסכם סלקום ופלאפון יאושר בסופו של דבר על ידי הרשות, שכן כבר היום קיים בשוק התקשורת סוג של שיתוף רשתות - HOT mobile רוכבת על התשתית של פלאפון וגולן טלקום על תשתית סלקום, ואין טענות על תיאומי מחירים ביניהן.

סלקום ופלאפון עדיין לא חושפות את פרטי ההסכם המתגבש, אולם ההערכות הן שהוא לא יהיה רחב כמו ההסכם שנחתם בין HOT לפרטנר. שתי האחרונות חתמו על הסכם שכולל הקמת מיזם משותף שינהל את כל הרשתות המשותפות, וההנחה היא שסלקום ופלאפון ימשיכו להחזיק את הרשת הקיימת שלהן בנפרד ורק ישתפו את הרשת שיקימו יחד לדור הרביעי.

המטרה של החברות תהיה לייצר באופן עצמאי מנגנון שיצמצם את הצורך שלהן "לדבר" זו עם זו כדי לרצות את רשות ההגבלים. אפשרות אחת שקיימת היא שהחברות יחלקו את הארץ לשני חלקים - שסלקום תנהל ותפעיל את הרשת באזור אחד ופלאפון באזור השני. האם זה יפייס את רשות ההגבלים, שנחשבת לגוף שמרני וזהיר מאוד? עדיין לא ברור.

תגיות