אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרפורמה שנתקעה: מהפכת המחירים בשוק התקשורת פסחה על בזק צילום: בועז אופנהיים

הרפורמה שנתקעה: מהפכת המחירים בשוק התקשורת פסחה על בזק

ניתוח של בית ההשקעות IBI מראה כי ההכנסה הממוצעת מלקוח אינטרנט בבזק עלתה ב־37% מאז 2008, אף שהמחירים באירופה ירדו ב־20%. בנוסף, עלות השיחה מקו בזק עקפה השנה לראשונה את עלות השיחה מהנייד

09.12.2013, 19:54 | אופיר דור

שוק תשתיות התקשורת הקוויות (טלפון קווי ואינטרנט) בישראל הוא אחד הריכוזיים ביותר בעולם. כך עולה מעבודת ניתוח שפרסם אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי שירותי בורסה. בבדיקה מול 15 מדינות באירופה נמצא כי שוק הסלולר הישראלי הוא התחרותי ביותר מבין הנבדקות, אולם בתחום התשתיות הקוויות השוק הישראלי, שבו פועלות רק בזק (60%) ו-HOT שמחזיקה ב-40%, הוא דווקא הריכוזי ביותר.

קראו עוד בכלכליסט

"בניגוד למגמה העולמית של ירידה במחירי האינטרנט, המחירים בישראל רק עולים, עלות דקת שיחה קווית בישראל גבוהה מעלות דקת שיחה סלולרית, וזה עוד לפני שהזכרנו שבזק היא אחת מחברות התקשורת הקווית הרווחיות בעולם אם לא הרווחית ביותר", כותב ליכט.

מחירי השיחות בבזק ירדו, אך השימוש בטלפון פחת יותר

אחד הממצאים המפתיעים בניתוח מתייחס למחיר הממוצע של דקת שיחה בטלפון קווי לעומת דקת שיחה בטלפון סלולרי. חישוב המחיר הממוצע נעשה באמצעות חילוק ההכנסה הממוצעת מלקוח בכמות הדקות הממוצעת ללקוח. מהשוואה זו עולה כי בשנים 2008–2013 ירד המחיר הממוצע לדקת שיחה בסלולר ב־74%, בעוד שמחיר לדקת שיחה בטלפון קווי עלה ב־41% באותה התקופה. לפי החישוב של ליכט, ברבעון השני של 2013 חל מהפך היסטורי, כשמחיר לדקת שיחה בטלפון הקווי של בזק עבר לראשונה אי פעם את מחיר דקת השיחה בטלפון הסלולרי.

מחירי בזק מפוקחים ונמצאים במגמת ירידה, כך שהסבר אפשרי למגמה זו הוא שגם השימוש הממוצע של הלקוחות בטלפון הקווי יורד, ולכן המחיר הממוצע לדקה עולה. הסבר אפשרי נוסף היא שהלקוחות רבים רוכשים חבילות דקות במחיר קבוע, שאינה תואמת את היקף הצריכה שלהם בפועל, מה שגורם למחיר הממוצע לדקת שיחה לעלות.

מנכ"לית בזק סטלה הנדלר. "אחת מחברות התקשורת הרווחיות בעולם", צילום: אלי דסה מנכ"לית בזק סטלה הנדלר. "אחת מחברות התקשורת הרווחיות בעולם" | צילום: אלי דסה מנכ"לית בזק סטלה הנדלר. "אחת מחברות התקשורת הרווחיות בעולם", צילום: אלי דסה

עוד עולה מהניתוח כי ההכנסה החודשית הממוצעת של בזק מלקוח אינטרנט עלתה ב־37%, מרמה של 62 שקל ב־2007 עד ל־86 שקל ב־2013. זאת אף שמחירי תשתיות האינטרנט הממוצעים באירופה ירדו לאורך שנים אלו בכ־20%.

"מה שחסר זה שר תקשורת ערני יותר שיתעדף רפורמות"

"אנו מעריכים כי תחום התקשורת הקווית עומד בפני מהפכה עם מאפיינים דומים לזו שעברה על ענף הסלולר, כניסה של מתחרים, פריסה של רשת חדשה וירידת מחירים משמעותית", כותב ליכט. "כל שחסר כעת הוא שר תקשורת קצת יותר ערני, כזה שיודע לתעדף טוב יותר את הרפורמות שאליהן הוא חותר - כי לפחות כרגע, רפורמה של 2 מיליארד שקל נמצאת בשיחה ממתינה ומחכה לשר".

ליכט מתכוון בעיקר לרפורמת שוק סיטונאי, שמשרד התקשורת מתעכב בהוצאתה לפועל כבר תקופה ארוכה, שבמסגרתה יחויבו בזק ו־HOT להחכיר את התשתיות שלהן לחברות מתחרות. רפורמה נוספת שצפויה לצאת לפועל בשנים הקרובות היא כניסתו לשוק של מיזם הסיבים האופטיים על גבי תשתיות חברת החשמל.

מנגד, דו"ח התקשורת של ה־OECD ל־2013, שהתפרסם ביולי האחרון, הציג באור חיובי הרבה יותר את מחירי השוק הקווי בישראל. לפי הדו"ח, מחירי האינטרנט בישראל בחבילות גלישה במהירויות נמוכות־בינוניות הם מהזולים במדינות ה־OECD. ישראל דורגה במקום ה־6 מתוך 34 במחיר חבילת 15 מגה־ביט, ובחבילות של 45 מגה־ביט ומעלה ישראל דורגה במקום ה־32 מתוך 34. בנוסף, הדו"ח הצביע על כך שבשנים 2010-2012 זינקה מהירות האינטרנט הממוצעת בישראל בשיעור הגבוה ביותר מכל המדינות, פרט לספרד, בעוד שהעלייה במחירי חבילות האינטרנט בשנים אלו היתה קטנה יחסית.

בבזק גם נוהגים לציין כי החברה היא אחת היחידות בעולם שפרסה תשתיות אינטרנט מהיר ב־100% מהמדינה, מה שחייב אותה להשקעות חריגות שהגיעו עד ל־21% מהכנסותיה, לעומת ממוצע עולמי של 12%-15%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
בזק מרמה
רכשתי חבילת אינטרנט מבזק לאחר שמספר פעמים שאלתי את הנציג לגבי המחיר החודשי ועל עלויות נוספות גלויות או נסתרות. במכשיר הנייד שלי מותקנת אפליקציה אשר מקליטה את כל השיחות, דאגתי לשאול את כל השאלות הנכונות, ונאמר לי שוב ושוב בשיחה מוקלטת שהמחיר יהיה 99 ש"ח בחודש ללא התחייבות. כך גם היה למשך שנה, שילמתי 99 ש"ח בחודש. אך בזק נכשלו לשלוח חשבוניות, התקשרתי להתלונן על כך, והבעיה לא נפתרה, אבל לא ממש הפריע לי כל עוד שהשירות במחיר הקיים (אבל כן קיבלתי במייל חשבונית אחרונה עבור החוב). לאחר שנה של שירות, בזק החליטו להעלות את המחיר ב69% מבלי להודיע לי על כך או לשאול את רשותי. כאשר התקשרתי לשלם את החשבון הנחתי שאלו חיובים עבור תקופה קודמת אשר לא שולם עוד, הרי שלא הייתי מקבל חשבוניות באופן מסודר, והנציג בתשובתו גם נתן לי להניח כך. בפעם השלישית שהתקשרתי ונאמר לי שעלי לשלם 169 ש"ח, שאלתי שוב למה? ואז נאמר לי שזה העלות החודשית. ביקשתי להתנתק מיד מהשירות, אך גם זה היה כרוך במשימה לא קלה. נתבקשתי להחזיר את הציוד אשר ברשותי ולשלם עבור העלות של החודש וחצי ואחרון על פי התעריף החדש (תעריף אשר מעולם לא חתמתי עליו, ולא ידעתי עליו). כאשר סירבתי נאמר לי בשיחה מוקלטת, שאם אני רוצה לשלם את החוב בתעריף אשר עליו סיכמנו (99 ש"ח\חודשי) עלי לבטל את ההתנתקות מבזק ולהמשיך את השירות למורות שהובטח לי ללא מחויבות ולא חתמתי על כך. סירבתי ונאמר לי שהם יתבעו אותי על כך. כל מה שביקשתי זה לשלם עבור תקופת השירות אשר קיבלתי בתעריף אשר סיכמנו עליו. את הציוד ניסיתי להחזיר כבר שלוש פעמים לסניף בזק ברמת גן, בכל פעם סירבו לקבל כל עוד שיש חוב קיים עבור השירות. מי שהזדהתה שם כמנהלת,נעמה, סירבה שלוש פעמים לקבל את הציוד, למורות שבטלפון נאמר לי שלא אמורה להיות עם זה בעיה. הציוד עדיין אצלי באוטו ממתין לאפשרות להחזירו. לפני שלושה ימים הודיע לי העורכת דין שלהם כי יש חוב על סך 690 ש"ח כולל ציוד (אשר אני מנסה להחזיר להם כבר 4 חודשים) והוצאות טרחת עורכי דין. היא הודיעה לי שהיא מתחילה הליך הוצאה לפועל מזורז, הליך אשר לוקח לטענתה כעשרה ימים עד שבועיים.
כפיר , תל אביב  |  05.01.16
לכל התגובות