אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אסי דיין מצטרף למאבק על התמלוגים של הבמאים: "הם העוגן היחיד שלי" צילום: טל שחר

אסי דיין מצטרף למאבק על התמלוגים של הבמאים: "הם העוגן היחיד שלי"

חברת תל"י הגובה את התמלוגים עבור במאים ותסריטאים נאבקת על חייה בבית הדין להגבלים עסקיים מול קשת, רשת ופרטנר הטוענות כי היוצרים מקבלים תשלום כפול

12.12.2013, 08:39 | אופיר דור

"אני ניזון מהכספים שאני מקבל מתל"י עבור סרטים כמו 'גבעת חלפון' ו'החיים על פי אגפא'. זאת הדרך היחידה שלי לקבל תמורה על התרומה שלי לתעשייה. התשלומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים ברבעון הם עוגן הפרנסה שלי", כך אמר אתמול ל"כלכליסט" הבמאי אסי דיין, שיצא להגנת חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים (תל"י) הנאבקת על חייה.

החברה דורשת להסדיר את פעילותה במסגרת מאבק משפטי שהיא מנהלת בבית הדין להגבלים עסקיים. לאחר שניהלה מגעים ממושכים עם רשות ההגבלים למתן פטור מהסדר כובל ולא קיבלה אותו, היא הגישה לבית הדין בקשה לאישור הסדר כובל. זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת וחברת פרטנר הגישו התנגדות לבקשה, ובתוך חודש וחצי אמורה רשות ההגבלים להגיש את עמדתה לבית הדין.

אסי דיין. "התשלומים יכולים להגיע לאלפי שקלים ברבעון" , צילום: טל שחר אסי דיין. "התשלומים יכולים להגיע לאלפי שקלים ברבעון" | צילום: טל שחר אסי דיין. "התשלומים יכולים להגיע לאלפי שקלים ברבעון" , צילום: טל שחר

 

"לא מכתיבים מחירים"

 

תל"י מייצגת 1,600 במאים ותסריטאים. היא הוקמה בשנת 2000 כשתסריטאים שהיו חברים באקו"ם החליטו לפרוש ממנה לאחר שטענו כי הם מופלים לרעה. הארגון חתם על הסכמים עם כל גופי השידור בישראל, שבמסגרתם כל גוף משלם תשלום שנתי עבור הזכות לשדר את היצירות הישראליות שחברי תל"י היו שותפים ביצירתן.

חברת תמלוגים, המאגדת את כל היוצרים מול גופי השידור, מעוררת חשש לפגיעה בתחרות. היא עלולה לנהוג כמונופול ולכפות על גופי השידור מחירים בלתי סבירים, ולכן פעילותה טעונה הסדרה.

בבקשה לבית הדין טוענת תל"י כי אינה כופה מחירים על גופי השידור ולכן אין חשש שתגרום לפגיעה בתחרות: "בכל מקרה של מחלוקת בינינו לבין משתמשים בדבר גובה התמלוגים אנו מחויבים להעביר את המחלוקת לבירור ולהכרעה בפני מגשר או בורר בלתי תלוי, ולכן אין חשש מהכתבת מחיר מתואם מופקע".

לדברי מנכ"ל תל"י אבי שמש, "אנחנו נותנים פתרון ליוצר הבודד שלא יכול לנהל את המשא ומתן מול HOT או קשת על התמלוגים לבדו. העובדה היא שתסריטאי לא יכול להגן על זכויותיו מול גוף השידור הראשון שאיתו הוא חותם על חוזה ובטח שלא לעקוב אחרי שידור היצירות שלו בהמשך. המציאות משתנה והיום לכל יצירה יש חיי מדף ארוכים ואחרי השידור הראשון היא עוברת ל־VOD או לסלולר", אומר שמש.

מנכ"ל תל"י אבי שמש: אין תקדים בעולם לכך שרשות הגבלים סגרה חברת תמלוגים. לאחר ההכרה באקו"ם היינו בטוחים שהרשות תרצה להסדיר גם אותנו" מנכ"ל תל"י אבי שמש: אין תקדים בעולם לכך שרשות הגבלים סגרה חברת תמלוגים. לאחר ההכרה באקו"ם היינו בטוחים שהרשות תרצה להסדיר גם אותנו" מנכ"ל תל"י אבי שמש: אין תקדים בעולם לכך שרשות הגבלים סגרה חברת תמלוגים. לאחר ההכרה באקו"ם היינו בטוחים שהרשות תרצה להסדיר גם אותנו"

לדברי שמש, "לאחר המאבק המשפטי של אקו"ם היינו בטוחים שרשות ההגבלים תרצה להסדיר אותנו והופתענו שהם לא הסכימו לתת פטור מהסדר כובל. אין תקדים שרשות ההגבלים סגרה חברת תמלוגים".

"סיפור שונה מאקו"ם"

 

בקשת מבהירים כי הם אינם מתנגדים לקיומה של תל"י, אך דורשים שיוצבו תנאים לפעילותה. לטענת קשת, יש להבחין בין תל"י לאקו"ם, שפועל אחרת: "תל"י אינה חוסכת את הצורך בהתקשרות עם הבמאי והתסריטאי לצורך ההפקה בשונה מאקו"ם ואינה יוצרת מנגנון שמעשיר כל תוכנית בשלל תסריטים או עבודות בימוי מן המוכן". לטענת קשת, תל"י גובה תמלוגים, אף שהגוף המשדר כבר שילם לבמאי או התסריטאי עבור שידור יצירתו בחוזה אינדיבידואלי.

מנכ"ל רשת אבי צבי. "קרטל שפועל באצטלה של הגנה על זכויות יוצרים", צילום: עומר מסינגר מנכ"ל רשת אבי צבי. "קרטל שפועל באצטלה של הגנה על זכויות יוצרים" | צילום: עומר מסינגר מנכ"ל רשת אבי צבי. "קרטל שפועל באצטלה של הגנה על זכויות יוצרים", צילום: עומר מסינגר

התנגדותה של רשת שהוגשה לבית הדין חריפה יותר: "זה יותר מעשור פועל קרטל בין תסריטאים לבמאים באצטלה של הגנה על זכויות יוצרים", כותבת רשת. לטענתה, תל"י מתנהלת כמונופול: "בלתי מתקבל על הדעת שרשת תיאלץ לשלם בנוסף לתמורה המוסכמת בינה לבין התסריטאי גם תמלוגים כפי שתל"י דורשת".

בפרטנר מסבירים כי "הצטרפו להליך כדי לבקש לקבוע כללים שיוודאו שפלטפורמות מדיה חדשות, כמו רשתות סלולר ואתרי אינטרנט, לא יופלו לרעה: "הליך זה נקרא פורמלית התנגדות, בין אם המצטרף מתנגד ובין אם לא".

תגיות