אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האינטרנט של כלי הרכב כבר כאן

האינטרנט של כלי הרכב כבר כאן

דלק, חשמל או אפילו ביומסה כבר אינם הגורמים היחידים המניעים את התחבורה המודרנית. שחקן ישן-חדש במשחק הזה הוא המידע

19.12.2013, 18:12 | שמואליק פניג'ל

ללא קשר לאמצעי התחבורה המדובר - מטוס, רכבת או אוטובוס – מערכות ההפעלה של כלי הרכב השונים מתמודדות עם אותם נושאים: בטיחות, אמינות וחיזוי לוחות זמנים. אמצעי התקשורת השונים מוטרדים גם מאותם אספקטים כלכליים ובראשם – מטוס שנמצא על הקרקע או אוטובוס שנמצא בטיפול במוסך, אינם מניבים הכנסות. ולכן, מנהלי התפעול נדרשים היום, יותר מתמיד, למצוא את האיזון האופטימלי בין ניצול מקסימלי של כלי הרכב לעומת שמירה על תקינותו ועל בטיחות הנסיעה.

קראו עוד בכלכליסט

רק מערכות הפעלה ותוכנה חכמות, המספקות את השכבה החשובה העומדת בבסיס תהליך הפיתוח של רכיבים או מכשירים חכמים, יכולות להבטיח קיומם של נושאים כמו בטיחות ושירות אמין לצד שמירה על הכנסה משתלמת. כלי הרכב הפך למרכז מידע המחובר לרשת כאשר הנוסעים רואים את המידע על גבי מסכים, שומעים הודעות קוליות, למשל אודות התחנה הבאה, ונהנים מחיבור חופשי לאינטרנט האלחוטי.

עתיד הרכב נמצא בקישוריות עם האינטרנט, צילום: בלומברג עתיד הרכב נמצא בקישוריות עם האינטרנט | צילום: בלומברג עתיד הרכב נמצא בקישוריות עם האינטרנט, צילום: בלומברג

בעולם של IoT (אינטרנט של הדברים), מערכות בקרה מרכזיות השוכנות בענן, יאפשרו לעקוב אחר תקינות חלקי הרכב, רמת התפקוד שלהם, הצורך בטיפולים וכו', והכל כמובן בזמן אמת. הרכבת תדע היכן היא נמצאת ביחס לכל רכבת אחרת, הנוסעת באותה מערכת מסילות, וכך תופחת משמעותית הסכנה הטמונה בהתנגשות. מטוסים יוכלו להזהיר מטוסים אחרים מפני מערבולות או שאר סכנות ולאפשר להם לנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים וכלי רכב עירוניים ציבוריים, יוכלו לדווח על פקקי תנועה או תאונות, זה לזה.

הטיפול השוטף וטיפול מונע בכלי הרכב יעבור לאחריות "הרכב". במקום להזהיר את הנהג מפני בעיה ברכב, כלי הרכב יעביר באופן אוטומטי, ישירות למהנדסים, מידע לגבי בעיות טכניות. המערכת תזהה באופן עצמאי רכיבים ברי-תיקון וכך תביא לניצול אופטימלי יותר של הרכב ותצמצם את הצורך בהשבתה מוחלטת של הרכב לשם בדיקות שגרתיות ותיקונים.

ציי רכב כמו חברת אוטובוסים למשל יוכלו לשלוח שדרוגי תוכנה באופן וירטואלי, למאות ואלפי מכשירים המותקנים ברכבי החברה, באופן סימולטני. מידע אודות הרגלי צריכת הדלק ויעילות הצריכה, יזכה לנראות ולתצוגה ידידותית למשתמש, ויוביל לחיסכון של מיליונים באופן צריכת הדלק. עוד יציעו, חברות הנסיעה, שירותי נוחות רבים יותר במהלך הנסיעה, בדומה לשירותים המיושמים כבר היום, אפילו בישראל, כמו קבלת מידע בתחנה אודות מועד ההגעה של האוטובוס הבא או קבלת התראה לטלפון הנייד אודות עיכוב בטיסה, עוד בטרם יציאתכם לשדה התעופה.

יחד עם כל השינויים המרגשים האלה ניצבים עדין לא מעט אתגרים. הסוגיה הראשונה היא סוגיה של נדל"ן - המרחב בתוך כלי הרכב מצומצם ולכן כל המכשירים שמתחברים לרשת, הצגים והמערכות החכמות, חייבים להיות קטנים וקלי משקל. האתגר הקריטי השני נוגע לנושא אבטחת מידע. לדוגמא, האם עדכוני תוכנה הנשלחים ישירות למכשירים השונים, המשובצים ברכב, עלולים לגרום לפגיעה בתפקוד הרגיל של הרכב? האם גורמים עויינים יכולים לחדור למערכות הממוחשבות ולשבש את המכלולים השונים ברכב? ובכן, הפיתוח של פתרונות אבטחת מידע נמצא בצמיחה ויש לא מעט פתרונות זמינים שנותנים מענה הולם לסוגיות אלה, והיד עוד נטויה.

הכותב הוא מנהל ההנדסה האזורי של ווינד ריבר במזה"ת

תגיות