אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קבינט יוקר המחיה פועל לקדם כרטיסי תשלום בחיוב מיידי צילום: טלי מאייר

קבינט יוקר המחיה פועל לקדם כרטיסי תשלום בחיוב מיידי

הקבינט רוצה לחייב את חברות האשראי לשווק כרטיסי תשלום בחיוב מיידי לכל האוכלוסייה. עם זאת, ההצעה אינה עוסקת בעמלות שהן גובות מבתי העסק

22.12.2013, 20:58 | רוני זינגר ושניר הנדלר

קבינט יוקר המחיה ידון בבוקר בחיוב חברות האשראי להפעיל כרטיס חיוב מיידי (דביט) בישראל. השיטה הנפוצה בחו"ל מאפשרת ללקוח להחליט במעמד ביצוע העסקה אם החיוב ינוכה מחשבונו מיידית או במועד התשלום החודשי לחברת כרטיסי האשראי. כיום כרטיסי חיוב מסוג דביט מוצעים בישראל רק לחיילים, סטודנטים ולקוחות שהבנקים חוששים להעניק להם מסגרת אשראי, וההצעה עוסקת בהרחבת השימוש במוצר לכלל האוכלוסייה.

מדובר במהלך מתואם בין הממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה למפקח על הבנקים דודו זקן, ובסביבתו של יו"ר קבינט יוקר המחיה, שר הכלכלה נפתלי בנט אומרים כי מדובר בצעד חשוב שיקל מאוד על בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שכיום נושאים בנטל של מנגנון החיוב הדחוי הנהוג בישראל, ומשלמים עבור עסקאות דחויות, אף שלא תמיד יש צורך בכך. "הלקוח שקונה במכולת בתחילת החודש, לא תמיד מעוניין לשלם רק בסופו, ולכן המטרה היא לאפשר לו לשלם באמצעות הכרטיס במזומן, במקום", אומרים גורמים המעורבים בהכנת ההצעה.

דיוויד גילה, צילום: אוראל כהן דיוויד גילה | צילום: אוראל כהן דיוויד גילה, צילום: אוראל כהן

עם זאת, ההצעה אינה נוגעת במישרין בנקודה הבעייתית ביותר בכרטיסי הדביט המוצעים כיום: בתי העסק בישראל משלמים לחברות האשראי עמלה דומה, בין שהעסקה מתבצעת באשראי ובין שבחיוב מיידי. זאת אף שבעסקת דביט אין לחברת האשראי סיכון ממשי, שכן החיוב בחשבון הבנק של הלקוח מתבצע מיידית.

העמלות שהעסקים משלמים לחברות האשראי כיום משתנות בהתאם להיקף העסקה ועומדות על 1%-2.5% ממנה. ככל שסכומי העסקאות גבוהים יותר, כך גדלה העמלה לחברות האשראי - עמלה שמגלגלים העסקים לצרכן הסופי. מכיוון שעל פי רוב, מי שרוכש את המוצרים היקרים הם לקוחות מבוססים, האוכלוסיות החלשות שקונות מוצרים זולים מסבסדות למעשה את הלקוחות המבוססים.

בקבינט מקווים שהגברת השימוש בכרטיסי דביט תביא לצמצום של יותר מ־60% מהעמלות, ולהפחתת העמלות שגובות חברות האשראי על עסקאות דביט. בעקבות זאת גם אמור להיפתר העיוות שלפיו מחזיקי כרטיס הדביט נאלצים להשתתף בהוצאות הסליקה הגדולות של העסק.

כמו כן, השימוש בדביט אמור להקל על ניהול הוצאות הבית השוטפות ולמנוע מאנשים לבצע רכישות בסכומים ובתשלומים שהם לא יכולים לעמוד בהם. הכרטיס גם יאפשר לאנשים החסומים להוצאת כרטיסי אשראי לשלם בכרטיס, ולא רק במזומן.

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
כל יבבני EBAY - הקשיבו
אקדים ואומר שבלא מעט מקרים אכן ניתן לקנות מוצרים באיביי (ואתרים דומים) במחירים זולים יותר. אבל יש 2 עניינים שחשוד לזכור ולהבין: 1. שרשרת הערך של המוכר באיביי שונה לחלוטין משרשרת הערך היקרה יותר של המוכר בחנות בארץ ולפיכך ברור שהמחרים הארץ יהיו גבוהים יותר. 2. להשארת הכסף בארץ יש הרבה משמעות כי כל הכלכלה שלנו סובבת סביב הסחר חליפין הזה. ברגע שיופר האיזון כולנו נרגיש את זה. קצת הרחבה על עניין שרשרת הערך: מוכר באיביי קונה סחורה מספק אמריקאי שהוא או היצרן או דילר ענק. על מחיר הקניה שלו הוא מוסיף כ 35% רווח כי אחוז כזה מספיק להוצאות הקטנות שלו (אין עובדים, שכירות, פרסום, ארנונה...). כך שמחיר המוצר הוא 1.35X עכשיו נדבר על שרשרת הערך בישראל. היבואן קונה בחול במחיר בערך 20% פחות מהמוכר באיביי. ועל זה יש הוצאות יבוא של לפחות 30% (הובלה , מכס והוצאות נמל מטורפות). היבואן מוכר ברווח של 80% כדי לגלם את הרווח שלו והמון הוצאות כמו שיווק, לוגיסטיקה ומימון. החנות מרוויחה לפחות 100% ומעמ 18% (באיביי אין מעמ). מתוך זה יוצא שמחיר המוצר הינו 4.4X שזה בערך פי 3 מהמחיר באיביי. על קניה באיביי צריך להוסיף עוד כ 6 עד 12 דולר הובלה. בהרבה מקרים בתלות בערך הסחורה ובמידות המשלוח הקניה באיביי תהיה זולה יותר. אז על פניו בהסתכלות שטחית עדיף לקנות באיביי. אבל: 1. מתוך הכרות עמוקה עם השוק בישראל אני יכול להבטיח לכם שכל השחקנים הקטנים בשוק (יבואנים ובעלי חנויות) לא עושים מליונים. מוציאים מהעסק משכורת וזהו. מי שמרוויח הרבה פה זה הנמלים, רשות המיסים ובעלי הנכסים שמשכירים את החנויות. יבואנים גדולים שהם גם בעלי החנות יכולים להרוויח הרבה כי הם לא צריכים לחלוק ברווח. 2. במקרה קיצון שכולם יקנו באיביי יהיו ערי רפאים. במקרה פחות קיצוני יהיה כזה. מפעיל המכונה של הטילונים בשטראוס כעקרון לא מוטרד כי אף אחד לא יקנה טילון באיביי. אבל כשהבן של ההוא מחנות האפניים יבקש טילון אבא יגיד לו שאין כסף כי כולם קונים פדלים באיביי. ואז צריכת הטילונים יורדת וזה גם מגיע למפעיל המכונה. 3. שקונים בחול יכולות להתעורר בעיות כמו הגעת מידה לא נכונה, מיסי יבוא או תקינה שפתאום מבקשים מכם, מוצר תקול וכו. הורדת רמת הסיכון בקניה בארץ שווה כסף. 4. אל תהיו חארות. ראיתם פרסומת בארץ של נעלי נייקי. הלכתם לחנות למדוד. ועכשיו אתם אומרים - גנבים, באיביי זה עולה רבע. אז מצד אחד יש חברה שמפרסמת ומביאה לידיעתך, שוכרת חנות עובדים...ויש את ההוא שיושב במרתף שלו בניו ג'רזי. זה סוג של גניבה לנצל את המשאבים של מישהו מבלי לתת תגמול בדמות קניה. אז למי ששרד עד לפה (ריספקט) אני מציע להיות נבון ושקול ולהחליט איזה בפרש כספי מצדיק רכישה בחול ואיזה לא. לדעתי (אבל אמרתי לדעתי. למה לכעוס) אם החסכון מתבטא בפחות מ 30% (מחיר הקניה בחול + משלוח) ובחסכון של פחות מ 100 - 150 ש"ח בכלל לא הייתי שוקל. ההפרש הזה הוא לא סתם אלא הזכות לקבל שירות והזכות להמשיך לקבל שירות גם בעתיד. סיימתי :)
מבין עניין  |  24.12.13
11.
זה פשוט תירוץ לגבות מאתנו עוד עמלה. אפשר לשלם במזומן!
מי שחושש לבזבז הרבה עם כרטיס אשראי, יקנה במזומן, זה אותו הדבר מנבחינה הזו. מה שהכרטיס יעשה, זה אפשרות לגבות מאתנו עוד עמלה על הכרטיס עצמו, ועל השימוש בו. ואולי גם לאסוף עלינו עוד קצת מידע. אין לכם, או שאתם לא רוצים להשתמש באשראי? עברו למזומן, תשאירו את השליטה בידיים שלכם ככל האפשר.
עדי  |  23.12.13
9.
רעיון טוב - אבל היישום בטח יהיה, כרגיל במדינת יהודים, פרטץ'...
כרטיס חיוב מיידי עם עמלת סליקה של לא יותר מ-0.2% לכל עסקה (כאשר בכך גם כלולה "עמלת השורה" הידועה לשמצה) הוא כלי מצוין לאזרחים שרוצים יותר שליטה על ההוצאות, יותר ביטחון אישי (פחות קשישים נשדדים בגלל כסף מזומן שהם נושאים) וכמובן פחות כסף שמתגלגל מהכיס שלהם לכל מיני מעכרים לא יצרניים (חברות האשראי והבנקים). למדינה כרטיס כזה הוא מצוין - יותר מעקב אחר עסקאות, פחות כסף שחור. כרטיס חיוב מיידי הוגן, נוח ובטוח יקל על העברת תקנות שמצמצות עסקאות מזומן. החשש שלי שכרגיל במדינתנו - הישום יהיה הרע מכל העולמות - גם כרטיס יקר עם עמלות שמנות לחברות הסליקה והבנקים וגם תקנות של הממשלה שיאלצו את האזרחים להשתמש באותם כרטיסים יקרים... במיוחד אהבתי את המשפט -- "בקבינט מקווים שהגברת השימוש בכרטיסי דביט תביא לצמצום של יותר מ־60% מהעמלות, ולהפחתת העמלות שגובות חברות האשראי על עסקאות דביט". הם מקווים? מה יקרה אם התקווה לא תעזור? אז השלב הבא יהיה לבקש בנימוס? אולי להזמין את הבנקאים לפגישת קבינט ולעשות להם נו-נו-נו? בשביל מה הם מקבלים משכורת מאיתנו לעזאזל?!
אזרח  |  23.12.13
לכל התגובות