אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמנות ההסברה צילום: ענר גרין

אמנות ההסברה

כריסטופר ג'ובסון, שהקים את בלוג האמנות הבינלאומי המצליח Colossal, סייר בגלריות ובמוזיאונים בארץ. "אנשים בישראל ממש מונעים מהתשוקה לעשות", הוא מתרשם מהסצנה המקומית, "כולם רוצים ליצור משהו חדש, שלא נעשה קודם לכן, ולא משנה אם יש לזה מימון"

23.12.2013, 09:30 | יעל סובינסקי

"רוב הבלוגים בתחום האמנות מתנשאים, אני מנסה להיות בדיוק ההפך", מספר כריסטופר ג'ובסון, בלוגר צעיר משיקגו. מרגע שעלה לרשת, לפני כשלוש שנים, הצליח ג'ובסון לגייס 3 מיליון גולשים שעוקבים אחריו בכל חודש. ג'ובסון הגיע לישראל כחלק ממשלחת בלוגרים לאמנות, במטרה להכיר את האמנות המקומית.

אמנות בגובה העיניים

משלחת הבלוגרים הגיעה באמצעות ארגון קינטיס שפועל למצב את ישראל בעולם כמוקד לחדשנות, יצירתיות וכישרון בתחומים שונים. המשלחת שנבחרה כללה חמישה בלוגרים ונציגים של מגזיני אמנות וירטואליים מארה"ב, בריטניה וקנדה: וירג'יניה מאורר, עורכת המשנה של אתר fadwebsite.com הלונדוני (100 אלף גולשים בחודש), שתעבוד בקרוב בשלוחת המגזין שתיפתח בניו יורק; האנה סטופר, מאיירת וארט־דירקטורית במגזין juxtapoz.com (600 אלף גולשים בחודש) מסן פרנסיסקו; נסטיה ווינובסקיה, עורכת וכתבת באתר hifructose.com (400 אלף גולשים בחודש) המתמקדת באמנות גרפיטי; רדיה סטוליס, מייסדת מגזין zero1magazine.com (130 אלף גולשים בחודש) שסוקר אמנות עכשווית, צילום ואופנה; וג'ובסון, מקים ועורך הבלוג הפופולרי Colossal (3 מיליון גולשים בחודש), שמתמקד באמנות עכשווית ובתרבות ויזואלית.

כריסטופר ג כריסטופר ג'ובסון (מימין) ומשלחת הבלוגרים בארץ עם המדריכה הישראלית. "בכל העולם מתקשים להתפרנס מאמנות" | צילום: ענר גרין כריסטופר ג

ג'ובסון (32) הוא הבלוגר הבולט והמשפיע במשלחת. הוא מספר כי לפני שהגיע לישראל לא נחשף כמעט לאמנות המקומית. "כתבתי בעבר על כמה אמנים ישראלים שנתקלתי בעבודותיהם ברשת, כמו הצלם ערן אמיר והמעצבת גבריאלה ברוך, אבל לא היה לי ממש מושג מה קורה פה. לא ידעתי שיש כל כך הרבה אנשים וארגונים שמתעסקים באמנות במגוון כה רחב של דרכים. בעבר קראתי שבישראל ישנו השיעור הגבוה ביותר של מוזיאונים וגלריות ביחס לגודל האוכלוסייה".

הבלוג של ג'ובסון, שנוסד ב־2010 ורושם מאז הצלחה עצומה, זכה בפרס השנתי על הסיקור הטוב ביותר של תחום האמנות של מגזין "Utne" האמריקאי לתרבות אלטרנטיבית, ואף נכלל ברשימת "100 האתרים שצריך להכיר" באתר של ארגון Ted. "אני חוקר את התחום ומנסה להבין אותו ולתקשר לקוראים כל מה שאני רואה", אומר ג'ובסון. "יש הרבה בלוגים על אמנות, אך רובם לוקים בהתנשאות מסוימת, מה שעלול לאיים על מי שלא בתחום. אני מנסה לעשות את ההפך".

אמביציה ישראלית

הפוסטים היצירתיים, המבוססים ברובם על דימויים ויזואליים, הפכו את Colossal לאחד הבלוגים הפופולריים בתחום האמנות. "כמה חודשים אחרי שעליתי לאוויר בדקתי את נתוני הגלישה והבנתי שלא רק אמא שלי ואשתי קוראות את הבלוג", הוא מספר. "במשך הזמן כמה פוסטים הפכו לוויראליים והגיעו לתפוצה מרשימה, עד שבפברואר השנה הפכתי את הבלוג לעבודה היחידה שלי, ואני מתפרנס מההכנסות מפרסום".

מלבד המחמאות התיירותיות על האוכל המפתיע לטובה והחום האנושי, ג'ובסון התרשם לטובה גם מהאמביציה הגדולה לתחום האמנות. "אנשים בישראל ממש מונעים מהתשוקה לעשות. כולם רוצים ליצור משהו חדש, שלא נעשה קודם לכן, ולא משנה אם יש לזה מימון ותקציב או לא. ביקרנו בגלריה אלפרד, שהולכת להקים עכשיו מרכז חדש ומגייסת לכך כספים, ובמרכז לאמנות עכשווית שהדהים אותי. זה נראה שהם הולכים לעשות את מה שהם חולמים עליו, גם אם אין להם מושג איך זה הולך לקרות. אין בכלל אפשרות מבחינתם לא לעשות את זה".

הטענות על היעדר תמיכה מהמדינה ומהרשויות עלו במפגשים של ג'ובסון וחבריו למשלחת עם האמנים המקומיים, אולם כפי שהוא מספר, גם בשיקגו המצב דומה. "רוב החברים שלי הם אמנים, חלקם אפילו מצליחים, וכמעט אף אחד מהם לא מצליח להתפרנס מאמנות. לכולם יש עבודה נוספת רק כדי שיוכלו להרשות לעצמם לתמוך ביצירה שלהם. אני מדבר על אמנים שמציגים בתערוכות וכבר זכו להכרה, ועדיין חיים בצמצום רב. זה לא מצב שמאפיין רק את ישראל".

ג'ובסון מחזיק בטלפון הנייד שלו שמות ותמונות של יצירות ואמנים שאהב במהלך הביקור, דוגמת דור גז ואמן הרחוב Klone. "ראיתי שבאמנות הישראלית יש יותר התעסקות בהתבוננות פנימית ובזהות האישית, לעומת ארה"ב. כל סיפור אישי פה הוא מרתק".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות