אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אופיס דיפו הורשעה בהטעיית צרכנים ונקנסה ב-10 אלף שקל צילום: נמרוד גליקמן

אופיס דיפו הורשעה בהטעיית צרכנים ונקנסה ב-10 אלף שקל

מדובר בכתב אישום שהוגש נגד החברה ביוני 2012, כשהיתה בשליטת המשביר ורמי שביט וטרם נכנסה להליכי פירוק. קופת הפירוק תשלם את הקנס

23.12.2013, 10:29 | זוהר שחר לוי
בית משפט השלום בחיפה הרשיע בשבוע שעבר את אופיס דיפו (ישראל) בעבירות צרכנות וקנס אותה ב-10 אלף שקל."כל העבירות נעברו בטרם נכנסה החברה להליכי הפירוק אך אם יוטלו קנסות סמליים בלבד, כי אז במובן רב תתייתר תכלית ההעמדה לדין של תאגיד המצוי בפירוק".

קראו עוד בכלכליסט

רמי שביט, צילום: מיקי נועם אלון רמי שביט | צילום: מיקי נועם אלון רמי שביט, צילום: מיקי נועם אלון

מדובר בכתב אישום שהוגש נגד החברה ביוני 2012, והתייחס לעבירות שבוצעו בסניפים שונים של אופיס דיפו בין השנים 2009-2012, אז עוד הייתה בשליטת המשביר ורמי שביט וטרם נכנסה להליכי הפירוק. כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד רחל בורנשטיין מהלשכה המשפטית במשרד הכלכלה, ייחס לרשת עבירות שעניינם הטעיית הצרכן, אי הודעת פרטים במכירה מיוחדת (מבצע), גביית מחיר מעל המחיר שהוצג על המוצר ובכך שהציגה מחירים על גבי שלטים אך לא על הפריטים עצמם, כנדרש בחוק.

לצד אופיס דיפו, הואשמו בעלי תפקידים ברשת, מי שכיהנו כמנכ"ל החברה, מנהל התפעול ומנהל הסחר. ההליך בעניינם של בעלי התפקיד הסתיים כבר ביוני 2013 בהרשעה ובקנס כספי.

חצי שנה לאחר הגשת כתב האישום, נקלעה הרשת להליכי פירוק, נמכרה ונקלעה שוב לפירוק. מפרקיה, עוה"ד ישראל בכר ודוד פורר, ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה לעכב את ההליכים המשפטיים בתיק זה. אולם, במשרד הכלכלה התנגדו בתוקף ובקשת המפרקים נדחתה.

לאחרונה, הודתה החברה בעובדות שיוחסו לה בכתב האישום במסגרת הסדר טיעון. התביעה ביקשה שלא להסתפק בעונש סמלי המסתכם בכמה שקלים בודדים, בניגוד לבאי כוחה של החברה שטענו כי האינטרס הציבורי בכללותו לא ייפגע אם יוקטל עונש סמלי. קנס מופחת, נטען מטעם אופיס דיפו, יתייחס לעבירה מצד אחד ומצד אחר לא יפגע בנושים.

"הההליך דנן מעורר את סוגיית היחס שבין חומרת מעשיה של חברה לבין מצבה הקיומי, היינו היותה בפירוק והעובדה כי לא תישא בעונש אשר ייגזר עליה", ציין שופט השלום בחיפה, ערן קוטון שעה שדן בשיקולי הענישה. לדבריו, העבירות עצמן נעברו בטרם נכנסה החברה להליכי פירוק וכי לא הוכחה זיקה ישירה בין ביצוע העבירות לבין העשרת קופתה "הגם שאין לאיין כליל את הרווח הכלכלי הנגזר מביצוע עבירות על דיני הגנת הצרכן".

יחד עם זאת, ציין השופט כי "אם יוטלו קנסות סמליים בלבד, כי אז במובן רב תתייתר תכלית ההעמדה לדין של תאגיד המצוי בפירוק". לפי גזר הדין, אין להתעלם מהרשעות ומקנסות מנהליים שהוטלו על אופיס דיפו בעברה שלא היה בהם כדי 'להיטיב דרכיה' וכי היה עליה להקפיד על שמירת זכויות לקוחותיה, צרכנים מן השורה "הזכאים להגנה מוגברת בשל עמדת הנחיתות בה הם מצויים".

עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן אמרה: "הליכי פירוק לעולם לא יהוו הגנה מפני קיום הליכים פליליים במקרה הצורך נגד עוסקים אשר הפרו את חוק הגנת הצרכן ופגעו בצרכנים ועל כן תהיה חשיבות רבה גם בעתיד בבדיקת כל מקרה כזה ובנקיטת הליכים במידת הצורך".

תגיות