אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הספקים סיפקו את הסחורה צילום: אוראל כהן

הספקים סיפקו את הסחורה

שופרסל פעלה בדיוק כפי שחששו שתפעל, כשהסכימו למיזוגה עם קלאבמרקט בכפוף לתנאים

23.12.2013, 20:15 | תומר גנון וזוהר שחר לוי

אוגוסט 2005. באולמה של שופטת הפירוקים ורדה אלשיך מצטופפים עשרות ספקים של רשת קלאבמרקט שקרסה. על הפרק עמדה הצעה שהגישו נאמני החברה, עו"ד שלמה נס ורו"ח גבי טרבלסי, ולפיה שופרסל תרכוש את קלאבמרקט בכ־825 מיליון שקל. נציגי רשות ההגבלים העסקיים שהגיעו לדיון חששו מאוד מההשלכות של מיזוג כזה על שוק המזון. הם ביקשו זמן לבחון אותו ואולי להציע חלופות.  

קראו עוד בכלכליסט

אלשיך לא רצתה לבזבז זמן. היא הזהירה שמאות ספקים לא יזכו לראות את כספם בחזרה. הרשות התקפלה והסכימה לבחון מיזוג בתנאים. "אנו תקווה", אמר באותו היום רוזנהויז, "כי הממונה על הגבלים יאשר את העסקה ובכך נוכל להביא את בשורת השופרסל לאלפי לקוחות הקלאבמרקט". בסגל הרשות נפגשו תוך כמה ימים עם אנשי שופרסל, כדי לגבש שורה של תנאים שיגבילו את כוחה וימנעו ממנה לפגוע בתחרות. באחת הפגישות האלה אפילו אמר רוזנהויז לאחד מאנשי הסגל "אין לך מה לדאוג, אני אפעל לפי מה שאני אסכים איתך".

אסופת עדויות מרשיעות

ינואר 2009. ברשות ההגבלים נוחת מכתב מאיגוד המזון, ובו תלונה על התנהלות של רוזנהויז מול יצרני מזון גדולים כמו אסם, שטראוס וקוקה־קולה. הטענות היו בדיוק אלה שמהן חששו ברשות ארבע שנים קודם לכן. שופרסל מנצלת את כוחה להתערב בתנאי סחר של ספקים מול המתחרה שלה מגה, דורשת מהם לנסות לעצור שם מבצעים ואף מענישה ספקים בהורדת מוצרים ממדפיה. ברשות פתחו בחקירה פלילית. לאחר שנאספו הראיות והעדויות של בכירי שוק המזון, החליטו להגיש שם את כתב האישום הראשון אי פעם שעיקרו הפרת תנאי מיזוג. ועדיין, ברשות חששו שאותם יצרני מזון שסיפקו עדויות מרשיעות בחדרי החקירות, ישנו את הגרסה כשיעמדו פנים אל פנים מול רשת השיווק הגדולה בישראל.

אפי רוזנהויז , צילום: מיקי נועם אלון אפי רוזנהויז | צילום: מיקי נועם אלון אפי רוזנהויז , צילום: מיקי נועם אלון

פוגעים לספק בכיס, ובסוף גם לצרכן

זה לא קרה. יצרני המזון סיפקו את הסחורה גם בבית המשפט, וסללו את הדרך להרשעה חשובה בעבירה שקשה להאמין שמישהו היה מבין מהי לפני המחאה של 2011. עבירה שהצרכן לא מרגיש אולי באופן מיידי אצלו בסל המוצרים, אבל לאורך זמן היא משמרת את הכוח העצום שיש בידי רשת השיווק. עבירה שבה רשת שיווק מכופפת ספקים באיומים ובעונשים שפוגעים להם בכיס, ותוקעת מקלות בגלגלי התחרות.

מוקדם לדעת מה יהיה העונש שיוטל על שופרסל ובכיריה. אבל ללא ספק הוא צריך להיות כזה שייצר הרתעה משמעותית. עונש שכל רשת שיווק וספק בישראל יתלו על הקיר במשרד וישננו. כי בשוק כל כך קטן וריכוזי כמו בישראל אסור שמקרה כמו זה יחזור שוב.

תגיות