אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנדמול בונה על מהפך בשוק הטלוויזיה צילום: אוראל כהן

פרשנות

אנדמול בונה על מהפך בשוק הטלוויזיה

ענקית ההפקות הבינלאומית הודיעה אתמול סופית על רכישת שליש ממניות זכיינית ערוץ 2 רשת. בחברה ההולנדית מאמינים שכאשר שוק הטלוויזיה בישראל יתכווץ לשני גופי שידור ניתן יהיה לחזור להרוויח ממנו

24.12.2013, 09:10 | אופיר דור
ענקית ההפקות אנדמול הודיעה אתמול רשמית כי תרכוש 33% ממניות רשת, ותזרים לקופתה 100 מיליון שקל. אביב גלעדי (20%) ופולאר תקשורת (13%) ייצאו מהזכייינית, בעוד עופר מדיה (51%) ומיכאל שטראוס ישמרו (16%) על אחזקותיהם. העסקה, הכפופה לקבלת אישורים מהרשות השנייה והממונה על הגבלים, מסמנת עידן חדש בשוק הטלוויזיה המקומי. בעוד עד היום המשקיעים ראו בטלוויזיה עסק צדדי שמקנה בעיקר כח והשפעה, אנדמול מגיעה לרשת מתוך אמונה שניתן להרוויח בארץ כסף מטלוויזיה.

כיום שוק הטלוויזיה לא נחשב לרווחי, אך התחום עומד על סף שינוי מהותי עם המעבר מזיכיונות לרישיונות. על פי הערכות, בשנים האחרונות רק קשת הרוויחה מפעילות הטלוויזיה, אולם החל ב־2015 יכולות קשת ורשת לעבור לשדר בערוץ נפרד שבעה ימים בשבוע לצד ערוץ 10.

מנכ"ל אנדמול ג מנכ"ל אנדמול ג'אסט ספי | צילום: גירט דה-לנגה מנכ"ל אנדמול ג

ההערכה היא כי לאחר המעבר לרישיונות יפעלו שני ערוצים בלבד, כששניים מהגופים המשדרים יתאחדו או שאחד מהם ייסגר. תסריט כזה יכול להעביר את שוק הטלוויזיה, שהכנסותיו מפרסום עומדות על כ־1.2 מיליארד שקל בשנה, לרווחיות. בהינתן שני גופי שידור עם הכנסה של 600 מיליון שקל לכל אחד, הרווחיות השנתית עשויה לעמוד על 30–40 מיליון שקל. על רקע זה, עסקה המשקפת שווי של מאות מיליוני שקלים לרשת נראית הגיונית.

ההשקעה של אנדמול ברשת מפתיעה לאור העובדה שהמועמדת הטבעית לרכישה היתה דווקא קשת. אנדמול רכשה השנה את השליטה בקופרמן הפקות, שעובדת בצמוד לקשת, ומפיקה עבורה את "האח הגדול" על בסיס הפורמט של אנדמול. קשת נחשבת גם ליצואנית מצליחה יותר של פורמטים טלוויזיוניים מאשר רשת.

עבור רשת והמנכ"ל אבי צבי הרכישה מסתמנת כהישג. נוסף להזרמה של כסף חדש לחברה, שיאפשר לה לפרוע הלוואות בגובה 80 מיליון שקל ולהתכונן למעבר לרישיון, רשת מקבלת שותף שהוא יצרן פורמטים בינלאומי. בנוגע ל"אח הגדול", לקשת יש הסכם ליותר מעונה נוספת מול אנדמול שיכובד ככל הנראה, אך בהמשך ולאור ההתפתחויות בשוק עשויה תוכנית הדגל לנדוד למתחרה רשת.

ברשת רומזים כי גופים נוספים מעוניינים להיכנס להשקעה בחברה. בהקשר זה הועלה לאחרונה שמם של בני הזוג פיטר ונינה סטורמס, אנשי עסקים יהודים הולנדים, כמשקיעים פוטנציאליים ברשת, אך עד כה לא דווח על התקדמות משמעותית בעניינם.

תגיות