אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אופטימוס פריים, מאחוריך: אולימפיאדת הרובוטים של צבא ארה"ב

אופטימוס פריים, מאחוריך: אולימפיאדת הרובוטים של צבא ארה"ב

הם נדרשו לנהוג, לפתוח דלתות, לפנות הריסות ולטפס בסולמות; אתגרים גדולים מאוד, כשמדובר ברובוטים. הזוכה בתחרות של משרד ההגנה האמריקאי: שאפט של גוגל, שפיתחה רובוט דמוי אדם שיוכל להציל חיים במקרי אסון

24.12.2013, 23:03 | ניצן סדן

תפוצת הרובוטים עולה כל הזמן: הם מרכיבים את המכוניות והטלפונים שלנו, מסייעים במדע ומחקר ואפילו מנקים לנו את הבית. סוכנות DARPA, הגוף שאמון על פרויקטים מתקדמים במשרד ההגנה האמריקאי, ערך לאחרונה תחרות בין הרובוטים המתקדמים ביותר בעולם, במטרה לקבוע מיהו הטוב ביותר בתחום אליו עדיין לא נכנסו רובוטים: חילוץ בני אדם במקרי אסון.

קראו עוד בכלכליסט

במקום הראשון זכה הרובוט של חברת שאפט (Schaft), אותה רכשה גוגל לאחרונה. הוא הצליח לעמוד בכל המבחנים שהציבה DARPA: לנהוג במכונית, לפתוח דלתות, לטפס במדרגות ובסולמות, להלך בשטח זרוע הריסות ולפנות אותן, לקדוח בקירות גבס, לפתוח שסתומים ולהפעיל צינורות כיבוי.

בתחרות השתתפו רובוטים נוספים של חברות מרחבי העולם, אשר עוצבו כולם להתמודדות עם מצבי חירום ואסונות כקריסת מבנים ואחרים. שימו לב שרוב הרובוטים מעוצבים בתצורה שמזכירה בני אדם; הסיבה היא שהם נועדו לפעול בסביבות שבהן אנו פועלים, כמו מבני תעשיה ומגורים. במקרה של קריסת מבנה, רובוט גדול במיוחד לא יוכל להיכנס פנימה ולחלץ נפגעים. רובוט רחב מדי לא יוכל לעבור בדלתות ורובוט מעופף עלול להעלות עננת אבק שתפריע למצלמות שלו.

לחצו לצפייה
גלריית כלכליסט: הרובוטים הבולטים בתחרות DARPA (7 תמונות)

מקור התחרות בהבנה של DARPA שלמרות כל היכולות של הרובוטים בתחומי הייצור והשירות, עדיין מדובר בסט מוגבל מאוד של תפקודים ביחס לפוטנציאל העצום שלהם.ההבנה נולדה לאחר אסון הכור הגרעיני בפוקושימה, אשר רובוטים לקחו חלק זעום יחסית בהתמודדות עמו, על אף הגישה של יפן לטכנולוגיית הרובוטיקה המתקדמת בעולם.

"מה שהיפנים הזדקקו לו הוא רובוט שיוכל פשוט להיכנס אל הכור ההרוס ולהתחיל לסגור שסתומים", אמר גיל פראט, מנהל תוכנית הרובוטיקה ב-DARPA, ל-BBC. "הבנו שהרובוטים לא יכלו לעשות שם כלום, פרט ללהשקיף"

 

אז מתי יהפכו רובוטים לחברים קבועים בצוותי החילוץ? יש כמה אתגרים שעומדים בפני המהנדסים. ראשית, בעיית אספקת הכוח - רובוט פועל על סוללות, שהן גדולות וכבדות כיום ופוגעות ביכולת התמרון שלו. שנית, בעיית התוכנה - רובוט חילוץ צריך לדעת לזהות נפגעים וסיכונים שונים במהירות כדי לפעול אוטונומית. שלישית, בעיית המחיר - רובוט חילוץ שכזה צפוי להיות מוצר יקר במיוחד, בעוד שהמדינות בהן אסונות טבע גורמים למספר הנפגעים הגדול ביותר הן מדינות עניות ללא צוותי חירום מתוחכמים. לפיכך, גם אם יושק רובוט שכזה, הוא לא יוכל להעניק תגובה מהירה אלא מקסימום - יגיע לאיזור האסון ביחד עם צוותי סיוע ממדינות מתקדמות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות