אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דליה איציק: "להעניק פטור ממס הכנסה על תרומה לחינוך" צילום: עמית שעל

דליה איציק: "להעניק פטור ממס הכנסה על תרומה לחינוך"

איציק, נשיאת מיזם "סיסמה לכל ילד" סבורה כי "הנטייה היא להשמיץ את המגזר העסקי ולסגור בפניו את הדלת"; יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי: "המדינה צריכה לקחת בעלות על יוזמות של המגזר העסקי אחרי שהוכיחו את עצמן"

24.12.2013, 15:20 | אופיר דור

"ישנה חמיצות וסגירות ביחס לתרומות מהמגזר העסקי. הנטייה היא להשמיץ אותו וגם כשהם רוצים לתרום, סוגרים את הדלת בפניהם", אומרת דליה איציק, נשיאת מיזם "סיסמה לכל תלמיד". איציק דיברה בפאנל בנושא "איך מייצרים יותר השקעות בחינוך?" בוועידה לעתיד החינוך 2013 של "כלכליסט" ומיזם "סיסמה לכל ילד". הפאנל עסק בשאלה איך משיגים מימון לפרויקטים חינוכיים וכיצד לקדם את שיתוף פעולה בין המגזר העסקי, המגזר השלישי והמגזר הממשלתי. 

קראו עוד בכלכליסט

לדברי איציק, "פרויקטים שמוביל המגזר העסקי צריכים לעמוד בשני קריטריונים - שהתורמים לא מתערבים בתכנים החינוכיים ושהמיזם נמצאת תחת פיקוח של משרד החינוך. "הפילנתרופיה היהודית הגיעה להרבה הישגים והקימה ארגונים חשובים. כדי לקדם את ההשקעה בחינוך צריך להעניק פטור ממס הכנסה על התרומה. זה יאפשר להגדיל את התרומה ולא נורא מסובך".

איציק, שבעברה היתה מורה, אמרה כי "אי אפשר לחנך וגם ללמד עם 40 ילדים בכיתה. אומרים שמורה טוב הוא מורה לחיים אבל גם מורה רע הוא מורה לחיים. אני רואה מורים בני 65 שמתים לצאת לפנסיה אחרי שתרמו למערכת ולא יכולים לעשות זאת כי הפנסיה שלהם מאוד דלה. אם המדינה אומרת לקציני צה"ל תצאו לפנסיה בגיל 45, למה מורה לא יכולה לצאת לפנסיה בגיל 50?. אנחנו מדברים על חינוך אבל לא באמת חושבים חינוך"

לדברי יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים, "ב-7-5 השנים האחרונות הרבה עסקים ואנשי עסקים החליטו להתמקד בנושא חינוך במסגרת הפעילות החברתית שלהם. רואים הרבה אנשים מעורבים בנושא חינוך בעצמם או דרך החברות שלהן. המטרה צריכה להיות שמשרד החינוך ייקח בעלות על יוזמות של המגזר הפרטי אחרי שהן הוכיחו יכולת.

הפאנל "איך מייצרים יותר השקעות בחינוך?. מימין: סופי שולמן מנחת הפאנל, דליה איציק, יאיר סרוסי, יוסי רוזן , משה בר סימן טוב ומאיר יצחק הלוי, צילום: עמית שעל הפאנל "איך מייצרים יותר השקעות בחינוך?. מימין: סופי שולמן מנחת הפאנל, דליה איציק, יאיר סרוסי, יוסי רוזן , משה בר סימן טוב ומאיר יצחק הלוי | צילום: עמית שעל הפאנל "איך מייצרים יותר השקעות בחינוך?. מימין: סופי שולמן מנחת הפאנל, דליה איציק, יאיר סרוסי, יוסי רוזן , משה בר סימן טוב ומאיר יצחק הלוי, צילום: עמית שעל

"הדבר החשוב ביותר הוא החיבור בין טכנולוגיה לפריפריה, זהו האמצעי מספר אחד וכך נוכל ליישר הרבה דברים במדינת ישראל", אמר יו"ר בנק הפועלים.

יוסי רוזן, נשיא חברת XT, הצטרף לדברי סרוסי ואמר כי "חשבנו שאחרי הקמת המדינה היא תיקח על עצמה אחריות לנושאים שונים אבל בפועל המגזר העסקי ממשיך לממן פעילות ענפה. עם הזמן, ראינו שהמדינה נסוגה מהתחומים שאנחנו נכנסים אליהם. אלא שאנחנו מצפים לשיתוף פעולה מהמדינה כמו לדוגמה בפרויקט 'אמץ לוחם'. המטרה שלנו היא שהמדינה תאמץ את הפרויקט בשלב מסוים ואנחנו, המגזר העסקי, נעבור לפרויקט אחר".

רוזן נתן את הדוגמה של המיזם "סיסמה לכל תלמיד" שהוקם על ידי יזם, אודי אנג'ל, ובהמשך נוספו אליו גורמים עסקיים וגם משרד ממשלתי.

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, אמר כי "עיר אחראית צריכה לבנות תוכניות ארוכות טווח וזה מה שעשינו באילת בחמש שנים הראשונות שלי כראש עיר. גילינו שיש שני נושאים שצריך להתמקד בהם- אחד זה הצורך להשקיע מאמץ גדול במערכת החינוך והשני להפוך את אילת לעיר חכמה.

לדברי הלוי, "לא מעניין אותי מי עומד מאחורי התשלום – הרשות, המגזר העסקי או המגזר השלישי – כל עוד הביצוע יהיה הלכה למעשה ויקדם את המטרות".

מאיר בר סימן טוב, סגן ראש אגף התקציבים באוצר, אמר כי "תקציב החינוך גדל ב-50% בשנים האחרונות. מדובר בשינוי מאוד עמוק של הממשלה בסדר העדיפויות. המטרה היא לבדוק שכל הכסף הזה מגיע לאן שהוא צריך להגיע באמת".

לדבריו, "צריך ליצור מנגנונים שמבטיחים ניהול נכון של המימון דרך שיתוף פעולה עם השירות המקומי כי ראש עירייה יודע לעשות אופטימיזציה יותר טובה של התקציב מהממשלה. אנחנו צריכים לבדוק שמגיעים ליעדים ושמספקים את התשתית הרצויה אבל ראש העיר יודע איזה תוכנית הוא צריך הכי טוב". 

תגיות