אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נייר - לא מה שחשבתם

נייר - לא מה שחשבתם

אפשר להריח אותו, לגעת בו וליהנות מהעיצוב ומהייחוד. שני מותגים ישראליים חוזרים לאמנות הנייר ולמסורת של פעם

29.12.2013, 08:50 | תמרה וולמן

בימים של טרום עידן המחשב חייבו כללי הנימוס האירופיים את כל מי שחשק בהילה של כבוד להצטייד בכרטיסי ביקור, בנייר מכתבים ומעטפות בחותם אישי, בעטים נאים ועוד כהנה וכהנה סמלי מעמד. עד היום אין כמעט רחוב ראשי בערים הגדולות ביבשת שאינו מתהדר בחנות מכובדת אחת לפחות למוצרי נייר ולמכשירי כתיבה. לרוב תהיה זו חנות ותיקה המדיפה ניחוחות של חידודי עפרונות או חנות מעוצבת שמנסה לשחזר משהו ממראה החנויות של פעם.

בישראל, המקדשת את הא־פורמלי, קיבל הנוהג הזה ביטוי בעיקר בקרב מי שייבאו אותו ממדינות מוצאם, ואילו הרוב ראו בכך סוג של סנוביזם מיותר.

שני מותגים ישראליים, המתמחים בפיתוח וייצור מוצרי נייר, מסמלים את השינוי המורגש בתפיסת התחום בארץ, ועל הדרך גם מנסים להחיות מלאכות זעירות שנרמסו תחת גלגלי הקדמה.

Textured Paper Textured Paper Textured Paper

Pulp: כבוד לעוסקים במלאכה

מאחורי מותג מוצרי הנייר הישראלי Pulp עומדים כמה דורות של עוסקים בתחום. זיו יעקבי, מעצב תעשייתי והבעלים של סטודיו תמוז, הוא דור רביעי למשפחה של כורכי ספרים. עודד פדרבוש, איש הייטק, הוא בן למשפחה שלה בית דפוס ותיק, שזכה להכין, בין היתר, את ההזמנות לטקס הכרזת העצמאות של מדינת ישראל וגם את כרטיסי הטיסה הראשונים של אל על.

את המותג הקימו השניים מתוך האהבה לנייר והרצון לייצר אביזרים משלימים לסביבת העבודה. "אנשים מסתובבים כיום עם תיקים שבתוכם, למעשה, הם סוחבים את שולחן העבודה. הרעיון שלנו היה לייצר אביזרים לסביבת העבודה של הנווד המודרני", מספר יעקבי.

כבנים לשושלות של מלאכות ייחודיות יעקבי ופדרבוש שמו להם למטרה לשלב בתהליכי הייצור בתי עסק החולקים איתם את מורשת הידע והמיומנות שגדלו עליה. "יותר מ־85% מהמוצרים שלנו מיוצרים בארץ. אפילו גומיות החבקים מוזמנות אצל יצרן בגדי צלילה ישראלי, ואת עטי הפליז עושים חרטים בארץ".

מוצרים של Pulp מוצרים של Pulp מוצרים של Pulp

יעקבי אוהב להסתובב בין בעלי המלאכה בדרום תל אביב ולנסות להבין איך אפשר לקדם את המיומנויות שלהם. "אנחנו תופרים עכשיו מחברות אצל סנדלר מבוגר, למשל, כי רבים מבעלי המלאכה הוותיקים מכירים את רזי המכונות טוב מכולנו, ועלינו מוטלת האחריות לשמר את המסורות האלה".

מוצרי Pulp נמכרים גם מעבר לים. "נישת אוהבי הנייר גדולה יותר בחו"ל", מודה יעקבי, "והרבה חנויות מחפשות יצרנים עצמאיים ולא מותגים גדולים. ברור שיש לזה גם מחיר מסוים, כי כל מוצר עובר דרך הרבה ידיים, והכל בכמויות קטנות ומחומרים משובחים".

בשנה הבאה הם ישתתפו שוב בשבוע העיצוב בלונדון במסגרת חלל התצוגה המדובר של Design Junction, ובינתיים הם עובדים על סדרה חדשה של מוצרים כגון מנורת שולחן משולבת בבלוק נייר. פרטים: 400–20 שקל, בהביטאט, אסופה ומוזיאון תל אביב לאמנות.

Textured Paper: כמו בד

תמר מני ומיכל פאוזנר הכירו במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, כשמני הנחתה קורס שפאוזנר למדה בו. הקשר התפתח לשותפות עסקית ב־Textured Paper, וכיום שתיהן מלמדות בשנקר. כבנות לרופאים ומדענים ההתייחסות שלהן לחומר הגלם היא מחקרית והגישה אקדמית.

את תוצרי המותג, בעיקר כרטיסי ברכה, הן מגדירות כ־Luxury Stationery, ואכן מדובר בכרטיסים עשירי מראה ורב־ממדיים. "החומר והחקירה של המוצר מעניינים אותנו מאוד, ומלבד זאת, הוא טומן בחובו רובד של נימוסים", אומרת פאוזנר.

על העניין הגובר במוצרי נייר הן אומרות כי "בעולם שבו המיידיות ומהירות התגובה הן חזות הכל מתפתחות מגמות הפוכות שנותנות במה לרגש ולחוש המישוש - ולא באמצעות מסך. במקביל לייצור ההמוני מתפתח הייצור הפרטני והאיכותי, המבוסס על התמקצעות. אנחנו ממוקמות באמצע - גם מנצלות טכנולוגיות מודרניות וגם עובדות עם 'אולד טיימרים', שמכירים את החומר ומכבדים את האטיות שבהכנת מוצר משובח".

כל המוצרים של Textured Paper מיוצרים בישראל, לבד מחומר הגלם - נייר איטלקי אקולוגי. "מלאכות היד הן עניין מקומי, וצריך להיות קרוב לתהליכי הייצור", אומרת פאוזנר. "את הגלופות, למשל, עושה בעבורנו עסק שהסבא בן ה־80 עדיין פעיל בו, ויש דברים שרק הוא יודע לעשות".

השתיים מקבילות בין עבודתן לבין עולם הטקסטיל. "אנחנו מתייחסות לנייר כאל אובייקט, וכל כרטיס תפור למידותיו כמו בגד". הן מתייחסות אל המארזים, ובהם כרטיסים השונים זה מזה, כאל קולקציות ונותנות להם כותרות בהתאם: האתנית, הגיאומטרית והפרחונית. מלבד מוצרי המדף הן מעצבות מוצרי נייר אישיים בהזמנה. "נושא הפרסונליזציה של מוצרים מדובר מאוד כיום", אומרת פאוזנר. "אנחנו בודקות כל הזמן את גבולות היכולת של הנייר, והשאלה שתמיד עומדת לנגד עינינו היא איך אפשר להתרגש ממנו בכל פעם מחדש. הרגע הזה של הגילוי הוא לב העניין". פרטים: 250–12 שקל למוצרי המדף. www.texturedpaper.net

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות