אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כגודל הציפייה גודל האכזבה: הכשלונות המפוארים של 2013

כגודל הציפייה גודל האכזבה: הכשלונות המפוארים של 2013

מדי שנה משקיעות החברות הגדולות מאות שעות מחקר ומיליוני דולרים לפיתוח מוצרים חדשים, אבל חלק מהשקות הגרנדיוזיות מסתיימות בכישלון כמו אלה שלפניכם

29.12.2013, 23:19 | סוכנויות הידיעות

על כל השקת מוצר מוצלחת השנה הייתה השקה מתוקשרת שנכשלה ובגדול. חלק מהכישלונות הללו התרחשו על אף המשאבים הרבים שהושקעו בהם, כולל מאות שעות של מחקר ופיתוח ומיליוני דולרים בשיווק ובפרסום, שלא לדבר על האגו המנופח של בכירי החברות. באתר 24/7 Wall St עברו על המוצרים שהושקו השנה עם רף ציפיות גבוה ובכל זאת קרסו בקול גדול.

על מנת להיחשב ככישלון, המוצר שהושק היה צריך לעמוד בשלושה קריטריונים: ראשית, החברה המשיקה הייתה צריכה להשקיע משאבים משמעותיים בפיתוח ובשיווק של המוצר המדובר. שנית, הכישלון היה חייב להתרחש במהלך 2013, ולגרור תגובה משמעותית מצד החברה, ושלישית, הכישלון היה צריך לגרום נזק לא קטן לשורה התחתונה או למוניטין של החברה.

חלק מהמוצרים ברשימה, כמו השעון החכם של סמסונג, כנראה פשוט הקדימו את זמנם. אחרים כמו מכנסי היוגה השקופים של לולולמון היו מבוכה שתגובת ההנהלה רק החמירה. ישנן כמובן גם כישלונות אפיים כמו השקת האתר הממשלתי HealthCare.gov לרישום לביטוח בריאות בארה"ב, שעוד יהפוך למקרה מבחן שיילמד בקורסים במנהל עסקים, מדעי הרוח וסוציולוגיה.

המוצרים הכושלים של 2013:

 

1. Wii U

חברה: נינטנדו

היורש הנבחר של קונסולת המשחקים המצליחה של נינטנדו, Wii, הושק בשלהי השנה שעברה בקול תרועה רמה. אך הבית של סופר מריו ודונקי קונג מצא עצמו עד מהרה מפגר במכירות מאחורי פלייסטיישן 4 של סוני ו- Xbox One של מיקרוסופט, שמכרו ביום הראשון של ההשקה שלהם יותר ממיליון יחידות. לעומת זאת, מנובמבר 2012 ועד סוף ספטמבר, נינטנדו מכרו 4 מיליון יחידות בלבד, רחוק מהיעד של 9 מיליון יחידות שהציבה החברה עד לסוף מרץ 2014.

על פי נתוני החברה עולה כי למוצר ממשיכה להיות השפעה שלילית על הרווחים של נינטנדו, שדיווחה על הפסד רבעוני של 81 מיליון דולר.

ננינטנדו Wii U. המכירות הגיעו לכ-4 מיליון, הרחק מהיעד שעמד על 9 מיליון מכשירים ננינטנדו Wii U. המכירות הגיעו לכ-4 מיליון, הרחק מהיעד שעמד על 9 מיליון מכשירים ננינטנדו Wii U. המכירות הגיעו לכ-4 מיליון, הרחק מהיעד שעמד על 9 מיליון מכשירים

2. מכנסי יוגה

חברה: לולולמון אתלטיקה

אפשר לכנות זאת מקרה של חשיפה גרועה. חברת לולולמון הקנדית הרוויחה בשנים האחרונות מטרנד היוגה, וזכתה למוניטין של חברת ביגוד יוגה איכותית ואפנתית. אולם במרץ, החלו להתקבל תלונות שהבדים בחלק ממכנסי היוגה היקרים של החברה (מחירם נע ממאה דולר) שקופים.

החברה החלה במהירות בבקרת נזקים, והבטיחה ללקוחות שהיא מחויבת "לעשות את הדבר הנכון". הוא הורידה את המוצר הבעייתי מהמדפים, ופעלה כדי להחליף את הבד השקוף. הריקול הזה עלה לחברה סכום מוערך של 60 מיליון דולר, וכן מחיקת שווי של 17.5 מיליון דולר על המלאי שנותר. המשבר היה יכול להסתיים בכך, אך אז מייסד החברה, צ'יפ וילסון טען בראיון לבלומברג: "למען האמת, לא כל מבני הגוף של נשים מתאימים לבגדי היוגה של החברה". הראיון המצולם הפך תוך זמן קצר לויראלי, וגרם להתפטרותו של וילסון מתפקיד היו"ר.

מכנסי היוגה של לולולמון. בעיה של שקיפות מכנסי היוגה של לולולמון. בעיה של שקיפות מכנסי היוגה של לולולמון. בעיה של שקיפות

3. בלאקברי Q10

חברה: בלאקברי

לאחר שבמשך שנים שלטה בשוק הסמארטפונים, בלאקברי חזתה בהידרדרות של המוצר שלה, שהחל להשתרך מאחורי מכשירי האייפון של אפל והאנדרואיד של סמונג. בקיץ האחרון, החברה השיקה את מכשיר Q10 המצויד עם מקלדת, ואת אחותה בעלת מסך המגע, Z10. שני המכשירים הללו נחשבו להזדמנות האחרונה של בלאקברי לחזור למשחק.

האנליסטים בתעשייה נשמעו מעודדים בתחילה, אך נראה שהמרוץ הסתיים עוד לפני שהתחיל, שכן הצרכנים פשוט נמנעו מהמכשירים החדשים. באוגוסט, מנהלי ספקיות הטלפונים ורשתות הקמעונות מסרו לוול סטריט ג'ורנל כי איש לא קונה את המכשירים. בספטמבר, בלאקברי הודיעה כי היא מפטרת שליש מהעובדים שלה ומקצצת בפעילות.

בלקברי Q10 . הצרכנים נמנעו מהמכשירים החדשים בלקברי Q10 . הצרכנים נמנעו מהמכשירים החדשים בלקברי Q10 . הצרכנים נמנעו מהמכשירים החדשים

4. HealthCare.gov

פורטל הבריאות של ממשלת ארה"ב

 

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הבטיח את מקומו בספרי ההיסטוריה, בין השאר בזכות חוק הבריאות בר השגה שהעביר ב-2010, שמוכר יותר בשם אובמה-קר. אולם הניהול הכושל של האתר HealthCare.gov שאמור היה להבטיח רישום נוח לביטוחי בריאות, ייזכר גם כאחד מאסונות היח"צ הגדולים ביותר של ממשל נשיאותי. לפני ההשקה, אובמה טען כי האתר יאפשר להשוות פוליסות בריאות בקלות "בדיוק כפי שקונים טלוויזיה באמזון", אך בפועל פורטל האינטרנט היקר – על פי חלק מההערכות, הממשלה הוציאה למעלה מ-500 מיליון דולר על הקמתו – לא היה מוכן למיליוני הצרכנים שרצו להשתמש בו.

מאז ההשקה באחד באוקטובר, האתר קרס פעמים רבות, עד כדי כך שבממשל הזעיקו מומחים מגוגל, אורקל ועוד חברות טכנולוגיה. הרישום בשבועות הראשונים קרטע בשל כך. הבעיות אמנם נפתרו ברובן, אך אובמה עצמו נאלץ להודות "פישלנו בהשקה".

אובמה. "פישלנו בהשקה", צילום: איי אף פי אובמה. "פישלנו בהשקה" | צילום: איי אף פי אובמה. "פישלנו בהשקה", צילום: איי אף פי

5. HP כרומבוק 11 

חברה: HP וגוגל

הכרומבוק 11 (HP Chromebook 11) היה אמור להיות אחד הלהיטים הגדולים של 2013: מחשב נייד קל וזול (החל מ-279 דולר) שבנוי סביב מערכת ההפעלה כרום של גוגל. המכשיר הושק בסתיו בדיוק בזמן לעונת הקניות לחגים. אך מתברר כי המכירות של הכרומבוק הן חלק קטן בלבד משוק המחשבים האישיים והטאבלטים. על פי נתוני הרבעון השלישי, כלל המשלוחים העולמיים של מחשבים אישיים מייצגים 63% מהשווקים, טאבלטים מייצגים 36% בעוד שהכרומבוק מייצג 1% בלבד. במילים אחרות קטגוריית המוצר עצמה היא כישלון צורב.

המוצר נפגע עוד לאחר שבדצמבר הוועדה לבטיחות מוצרים בארה"ב הכריזה על ריקול של 145 אלף מטענים של המוצר, מחשש שהם עשויים להתלקח בעקבות חימום יתר. גוגל ו-HP אמנם הודיעו כי בכוונתם לחזור למכור את המוצר לאחר שיחליפו את המטענים, אך הנזק התדמיתי כבר נגרם.

כרומבוק 11. כישלון צורב ונזק תדמיתי כרומבוק 11. כישלון צורב ונזק תדמיתי כרומבוק 11. כישלון צורב ונזק תדמיתי

6. הפרש הבודד

חברה: וולט דיסני

ההפקה המחודשת של דרמת המערבונים הקלאסית, שהחלה כבר בשנות ה-30 כתכנית רדיו, מוכרת כעת כאחד הפלופים הגדולים של הוליווד. על אף תקציב שנע סביב 250 מיליון דולר, בכורה בחופשת הארבעה ביולי, וכוכב ברמתו של ג'וני דפ, "הפרש הבודד" הלך כנגד כל הסיכויים: הוא נקטל על ידי הביקורות וזכה להתעלמות גורפת מצד הצופים.

בדו"ח התוצאות לרבעון השלישי, ציינו בוולט דיסני כי ככל הנראה יספגו הפסד של 190 מיליון דולר כתוצאה מהאכזבה בקופות. עם זאת, בקופות ברחבי העולם, הסרט הצליח להכניס 171.2 מיליון דולר, לעומת פחות מ-90 מיליון דולר בארה"ב. המפיק ג'רי ברוקהיימר האשים את המבקרים בכישלון. "אני חושב שהם ביקרו את התקציב, אבל לא את הסרט", אמר בראיון ל-NBC.

הפרש הבודד. המבקרים ביקרו והצופים התעלמו הפרש הבודד. המבקרים ביקרו והצופים התעלמו הפרש הבודד. המבקרים ביקרו והצופים התעלמו

7. גלקסי גיר

חברה: סמסונג

הקמפיין המתוחכם, שהציג את השעון החכם כהתקדמות ההגיונית מאותם מכשירי תקשורת שענדו גיבורים בסרטי פנטזיה, לא עזר לגלקסי גיר (Galaxy Gear) של סמסונג לזכות בחיבת הצרכנים או המבקרים.

הטענה העיקרית הייתה כי המכשיר מסובך לשימוש. בנובמבר, ביזנס קוריאה דיווח שנמכרו 50 אלף שעונים בלבד. מתברר כי הצרכנים פשוט לא היו מרוצים מהמכשיר. מספר אתרי טכנולוגיה ציטטו מסמכים שהודלפו מבסט ביי, לפיהם עולה ששליש מהקונים הכשירו את המוצר.

גלקסי גיר. מסובך מידי לשימוש גלקסי גיר. מסובך מידי לשימוש גלקסי גיר. מסובך מידי לשימוש

תגיות