אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ראיון כלכליסט

אבי משחקי הרשת: "השחקנים לא השתנו, המשחקים כן"

ד"ר ריצ'ארד בארטל נחשב לחלוץ ז'אנר משחקי הרשת ההמוניים (MMORPG), שהפכו לתעשייה גדולה ורווחית. בראיון ל"כלכליסט", הוא מספר על השינויים בתעשייה ב-35 השנים האחרונות

31.12.2013, 14:34 | הראל עילם
כנס GameIS השנתי של קהילת מפתחי המשחקים הישראלית שנערך לפני כשבועיים עמד השנה בסימן הפריחה של תעשיית הגיימינג הישראלית. ישראל התברגה בשנים האחרונות במקום מכובד בתעשיית משחקי המובייל, הסושייל והקז'ואל. בזכות זאת, הגיעו לכנס שנערך במרכז וואהל באוניברסיטת בר אילן למעלה מ-700 איש, ביניהם גם כמה בכירים בתעשיית המשחקים הבינלאומית.

קראו עוד בכלכליסט

אחד מהם הוא דוקטור ריצ'ארד בארטל, אבי ז'אנר משחקי הרשת ההמוניים (MMORPG) שכיום מלמד עיצוב משחקים באוניברסיטת אסקס בבריטניה וכתב מספר ספרים פורצי דרך בתחום האינטליגנציה המלאכותית ועולמות וירטואליים.

בסוף שנות השבעים, בארטל יצר את משחק ה-MUD הראשון – משחק רשת שבו שחקנים נעו בעולם ממקום למקום, על טהרת הטקסט. למרות שהאינטרנט עדיין לא נוצר ולמרות מגבלות המדיום, ז'אנר ה-MUD הפך לפופולרי במיוחד ולימים הוליד משחקים כגון Meridian 59 ו-Ultima Online, האבות הרוחניים של משחקי MMORPG המודרניים כגון World of Warcraft.

ד"ר ריצ ד"ר ריצ'ארד בארטל | צילום: רותם מלנקי ד"ר ריצ

"בעבר, כאשר רצית ליצור משחק היית צריך ליצור אותו בעצמך" מסביר בארטל. "כל היוצרים היו גם מתכנתים. לא הייתה אז גרפיקה ונאלצנו לעשות הכל בטקסט. וזה היה די טוב למעשה, כי בטקסט ניתן לומר יותר מאשר ניתן לומר בגרפיקה. זה יותר מהיר ואתה יכול לפתח את המשחק מהר יותר. כיום, זה עולה מיליונים. אבל אז אם היית לבד, וידעת לתכנת ולכתוב, והיה לך דימיון ומשהו חשוב לומר, אז יכולת להשתמש במשחק על מנת לומר זאת".

איזה משחק שקיים היום הכי קרוב לחזון המקורי שלך למשחקים מרובי משתתפים?

"הם עוד לא נכתבו. אני מאוד מאוכזב. חשבתי שנתקדם הרבה יותר מהר אבל לא הבנתי עד כמה יהיה יקר לייצר את המשחקים האלו. אבל אנחנו מתקרבים. יש היום משחקים שעושים ניסיונות ואני רואה עכשיו בעולמות הגרפיים את רמת הפירוט שהיה פעם בעולמות הטקסט. הרבה יותר קל לכתוב עולם טקסטואלי שונה מאוד מעולם טקסטואלי אחר, אבל בעולם הגרפי הכל כל כך יקר, שקשה לקחת סיכון.

"המשחק שבו אני משחק הכי הרבה כיום הוא The Secret World. אני ממש אוהב אותו כי הוא מאוד שונה. יש בו בעיות, אבל אני מקווה שהוא יצליח כי אם הוא יצליח, הוא יגרום לאנשים להתנסות בו וכך נקבל עולמות טובים יותר".

משחק הרשת החביב על בארטל הוא גם האהוב ביותר כרגע על מערכת "כלכליסט" - וזכה אצלנו במקור לביקורת משבחת בזכות העולם העשיר שלו והתמה היחודית. ב-TSW, שחקנים מגלמים אנשים מהשורה שהתעוררו יום אחד עם כוחות מיוחדים. הם אז מגלים כי כל אגדה אורבנית אי פעם נכונה - וצריכים להציל את העולם מזומבים, אנשים בשחור, מפלצות עתיקות, מומיות, ערפדים, אנשי זאב ועוד. מאז השקתו TSW גם הפך להיות חינמי וזמין להורדה.

 

מתוך The Secret World מתוך The Secret World מתוך The Secret World

מה לדעתך נשאר ללא שינוי ב-35 השנים שעברו מאז?

"השחקנים לא השתנו. לכולם יש סיבה לרצות להיכנס לעולם הוירטואלי, כי הם יכולים להיות מי שהם. בעולם האמיתי אתה לא מי שאתה. בעולם האמיתי, אני סתם גבר מוזנח בגיל העמידה, אבל בעולם המשחקים אני יכול להיות מי שהייתי לפני שלושים שנה. בעולם האמיתי אתה נמוך ומכוער, ובעולם הוירטואלי אתה כריזמטי וכולם אוהבים אותך. אתה יכול להיות מי שאתה וזה כל מה שהמשחקים האלו תמיד הציעו: חופש מהעולם האמיתי.

"זו הסיבה שכתבתי את מה שכתבתי, כי העולם האמיתי מחורבן והעולם הוירטואלי יותר טוב. אם אתה יוצר עולם, אתה מנסה ליצור עולם טוב יותר מזה שאתה נמצא בו. עשויות לזה השלכות דתיות. אם אתה אל, ואתה יוצר עולם, הוא יותר טוב מהעולם שבו אתה נמצא. למה שארצה ללכת לגן עדן אם מחורבן שם?

"אתה מנסה ליצור עולם טוב יותר במובן מסוים. בהקשר שלי, מדובר בחופש. אנשים אחרים יוצרים עולמות כאשר ליצור גשרים בין עמים שונים או אנשים".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות