אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל רש"ת: "מערכת דיגיטלית לבידוק כבודת נוסעים תפעל בתוך שנה וחצי" צילום: עמית שעל

מנכ"ל רש"ת: "מערכת דיגיטלית לבידוק כבודת נוסעים תפעל בתוך שנה וחצי"

יעקב גנות הכריז היום בוועדת ביקורת המדינה כי המערכת שעליה הוחלט ב-2005 ונגנזה בעבר עקב חוסר כדאיות כלכלית תכנס לפעולה. חברי הוועדה ביקשו להבין כיצד יתכן שהרשות מנהלת פרויקטי ענק ללא מדיניות. גנות: "מודים באשמה, לקח זמן, גמרנו"

01.01.2014, 10:50 | גיל קליאן
יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה, חשף היום בוועדת ביקורת המדינה כי מערכת שנגנזה בעבר עקב חוסר כדאיות כלכלית תחל לפעול עוד שנה וחצי ותסיים את הנוהל של תשאול על ידי נציג בנתב"ג. במילים אחרות – עוד שנה וחצי השאלה "ארזת לבד?" תישאל באמצעות מסוף דיגיטלי. למעשה, מדובר במערכת שתפקידה לקבוע עד כמה הנוסע מסוכן, ומה רמת הבדיקה שיש לתת לו ולמזוודה שלו. המערכת צפויה להיות מערכת משלימה למערכת בדיקת הכבודה בשדה, עוד פרויקט של הרשות שמתעכב זמן רב, ותבדוק אוטומטית את המזוודות של הנוסעים, כאשר הנוסעים לא אמורים לחוש מי נבדק בצורה מעמיקה וחשדנית יותר על ידי המערכת.

קראו עוד בכלכליסט

הדיון בוועדה נפתח באחד הנושאים המדהימים שנחשפו בדו"ח מבקר המדינה באוקטובר 2013 – העובדה כי הרשות מנהלת פרויקטי ענק ללא שום נוהל לביצוע פרויקטים גדולים (לפחות עד שנת 2012). חברי הוועדה שאלו את גנות כיצד זה יכול להיות שלא נקבע מעולם נוהל כזה, אך גנות העדיף שלא לענות על כך ואמר "מודים באשמה, לקח זמן, גמרנו". חברי הוועדה ביקשו לדבר גם עם מבקרת הפנים, מירי גרוסמן, ושאלו אותה בנושא. על כך אמרה גרוסמן כי ב-2010, עם כניסתה לתפקיד, התייחסה להיעדר הנוהל. כאשר נשאלה האם נעשה משהו בעניין הביקורת שלה בשנת 2010, ענתה כי לא נעשו פעולות על ידי הרשות. בנקודה זו גנות התערב בדברים וטען כי כן נעשו פעולות, אך בפועל הנוהל הוצג למבקר המדינה רק אחרי עריכת הביקורת מטעמו.

בידוק בטחוני בנתב"ג. השאלה "ארזת לבד?" תישאל באמצעות מסוף דיגיטלי , צילום: צביקה טישלר בידוק בטחוני בנתב"ג. השאלה "ארזת לבד?" תישאל באמצעות מסוף דיגיטלי | צילום: צביקה טישלר בידוק בטחוני בנתב"ג. השאלה "ארזת לבד?" תישאל באמצעות מסוף דיגיטלי , צילום: צביקה טישלר

המבקר הצביע בדו"ח על ליקויים בהתקשרויות הרשות לביצוע פרויקטים כמו מגדל הפיקוח החדש בנתב"ג, מערכת בידוק חדשה לבדיקת כבודת נוסעים (עליה הוחלט ב-2005 והיא לא הושלמה עד היום, כאשר היא כבר נמצאת בחריגה תקציבית של 100 מיליון שקל), השקעה במערכת אפיון בגובה 26 מיליון שקל ללא ביצוע בדיקת כדאיות, כאשר בסופו של דבר פיתוח המערכת הוקפא, וכן אי השלמת תכנון שדה התעופה בתמנע, למרות שהמשימה הוטלה על הרשות לפני יותר מ-3 שנים.

גנות סיפר על מערכת האיפיון, שאמורה להחליף את התשאול הפרונטלי על ידי נציג, ואמר כי "לא נעשתה בדיקה כלכלית במערכת הזאת. עם עובדות לא מתווכחים. מי שעסק בפרויקט הזה שילם מחיר אישי. אבל החלטנו לפני חצי שנה לקחת את הפלטפורמה ולבחון איך אפשר להשתמש בזה". לדברי גנות השימוש שנקבע בסופו של דבר הוא החלפת התשאול האנושי כמהלך משלים למערכת בדיקת הכבודה המתעכבת, והסביר כי אנשי הרשות "מרוב דרישות לעשות עוד יותר טוב ועוד יותר טוב, הגיעו לתקציב של 26 מיליון שקל ואז נבהלו והקפיאו".

על מערכת הבידוק לכבודת נוסעים אמר מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, כי "בכל מה שקשור לבידוק ביטחוני אנו מונחים על ידי שב"כ, אנחנו לא יכולים לקנות איזה טכנולוגיה שאנחנו רוצים. אין ולא תהיה מערכת בידוק כמו שתהיה בבן גוריון. אנחנו סיימנו לאפיין את זה ב-2005 אבל לא היתה טכנולוגיה כזאת ב-2005. יהיו 9 מכונות בטכנולוגיה הזאת בנתב"ג ועוד 3 בעולם. היו צריכים לפתח אותן, לבדוק אותן עם חומרי נפץ אמיתיים כדי לראות שהטכנולוגיה מוכיחה את עצמה. משום שזה היה תהליך מו"פ הוא לקח הרבה יותר זמן ממה שהערכנו. בימי שישי אנחנו משביתים את טרמינל 3 ומעבירים את התנועה לטרמינל 1 כדי לבדוק את המערכת לקראת הפעלה. החל ממרץ 2014 כל הנוסעים שיגיעו לנתב"ג - הבידוק של הכבודה שלהם ייעשה במערכת החדשה".

על העיכובים במגדל הפיקוח הסביר גנות כי החברה שבונה את המגדל הוחלפה, וכי "החברה החדשה הפעילה שיטת בנייה שתוך חודשיים וחצי הקימו מגדל של 100 מטר. בתחילת 2015 המגדל ייצא לפועל (תאריך היעד המקורי היה יוני 2013 – ג.ק). זה לא יעכב ולא יפגע במסלולים החדשים".

על העיכובים בהקמת שדה התעופה בתמנע אמר גנות: "תחילת 2017 אני מקווה שהשדה יהיה מבצעי. נכון להיום עבודות העפר בשיא, בעוד כמה חודשים מסיימים עבודות עפר. לא ממתינים ועובדים במקביל וב-15 בחודש הזה יוצאים למכרז עבודות סלילה, עוד שבוע מתחיל גידור השדה, אנשי מקורות נכנסו להעתקת תשתיות, כולם קיבלו את התקציבים שלהם – יוצאים לדרך כולל מע"צ כולל הכל, ובתחילת 2017 השדה פועל. אין שום בעיה".

תגיות