אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מנהלי ההסדר מנסים לשבש את הפעילות משיקולים זרים"

בלעדי לכלכליסט

"מנהלי ההסדר מנסים לשבש את הפעילות משיקולים זרים"

עמוס מרום שעומד בראש חברת סוויפטנס, מפעילת המסלקה שמסייעת באיתור חסכונות פנסיוניים לציבור הרחב, משיב לטענות סוכנויות הביטוח הגדולות כי המסלקה מקרטעת: "זורים חול בעיני הציבור כדי להמשיך בסדרי העולם הישנים"

02.01.2014, 08:38 | רחלי בינדמן

המאבק בין מנהלי ההסדרים הפנסיוניים למשרד האוצר בכל הנוגע לפעילותה של המסלקה הפנסיונית עולה מדרגה. לידי "כלכליסט" הגיע מכתב חריף שנשלח על ידי עמוס מרום, מנכ"ל סוויפטנס, החברה המפעילה את המסלקה הפנסיונית, למנחם קלי, יו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים (סוכנויות הביטוח הגדולות).

המכתב נשלח בתגובה לקמפיין שמוביל הפורום כנגד תפקוד המסלקה ושבו נאמר: "המסלקה הפנסיונית היא כלי טכנולוגי מורכב. בבדיקות שערכנו גילינו תקלות רבות, הקשורות ביכולת לספק נתונים מלאים ועדכניים בזמן אמת. תקלות אלה צפויות להשפיע לרעה על איכות ודיוק נתוני הפנסיה של הציבור ועל העברת תגמולי ביטוח מדויקים במועד ואף לגרום לעיכובים בפדיונות פיצויי הפיטורים".

אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

מרום מגיב על כך במכתבו שנשלח ביום שלישי לקלי: "נדהמתי לגלות כי פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים החליט לצאת בקמפיין תקשורתי המסמן עליית מדרגה בניסיונות חוזרים ונשנים לחבל במסלקה הפנסיונית שתכליתה לחולל מהפכה בשוק החיסכון ארוך הטווח, בכך שתוביל להורדת עלויות לציבור החוסכים, תייעל תהליכי עבודה וייעוץ ותגדיל את כספי החיסכון של הציבור". מרום לא עוצר שם ומאשים את מנהלי ההסדרים הפנסיוניים - סוכנויות ביטוח גדולות שחלקן בבעלות חברות ביטוח. לדבריו "מתחילת דרכה של המסלקה היה ברור שסוכנויות ההסדר יתנגדו לפעילותה. אנו עדים להחמרה בפעילותכם המנסה לשבש ולהכתים את פעילות המסלקה".

מרום מציין כי קמפיינים שמוביל הפורום "זורים חול בעיני הציבור, ושיבוש הפעילות מתבצע דרך מציאת דרכים עוקפות לפעילותה של המסלקה, הכל כדי להמשיך בסדרי העולם הישנים, המונעים משיקולים זרים". לטענת מרום, "אנו רואים בקמפיין נקודת שיא, כשכל מטרתו לקעקע את פעילות המסלקה ושאר היוזמות של משרד האוצר הקשורות בה". עוד כותב מרום: "אנו יודעים כי חלק מסוכנויות ההסדר פשוט אינן מנסות לעבוד עם המסלקה, חרף הנחיות משרד האוצר וכניסתה של חובת השימוש במסלקה". בסוויפטנס יכולים לראות אילו סוכנויות ביטוח מציגות שאילתות דרך המסלקה, וטוענים שחלק מהסוכנויות שמלינות על המסלקה כלל לא ניסו להשתמש בה.

מרום גם מתייחס לטענת מנהלי ההסדר כי המידע שמגיע מחברות הביטוח ובתי ההשקעות דרך המסלקה אינו נכון: "עולה התהייה כיצד יכול להיות שמידע נכון על אודות חוסך עובר בצינורות מסוימים לחברי הפורום, אך אילו אינם מספקים את המידע כראוי לציבור החוסכים? תליית האשמה במסלקה היא טענה נואלת שמוכיחה ביתר שאת את האג'נדה של המתנגדים למסלקה". בכך רומז מרום כי מנהלי ההסדרים הפנסיוניים מתנגדים למסלקה מחשש כי היא תספק יותר כוח ומודעות לציבור בעוד כיום הכוח נמצא בידי הסוכנויות.

המסלקה הפנסיונית מאפשרת הוצאת שאילתה כללית לכל 107 הגופים הפנסיוניים הקיימים, כדי לנסות ולאתר חסכונות של האדם שלגביו מוגשת השאילתה (פעולת "פישינג"). פעולה שמתאימה לאנשים שלא יודעים בדיוק היכן נמצא החיסכון הפנסיוני שלהם. באגף שוק ההון באוצר סבורים כי פעולת הפישינג שתתבצע דרך המסלקה תקל על סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים קטנים לספק ייעוץ ובכך תגדיל את התחרות לסוכנויות ההסדר הגדולות שיכולות לבצע את אותה פעולה ביתר קלות גם ללא המסלקה.

בסביבת אגף שוק ההון באוצר טוענים כי סוכנויות ההסדר הגדולות חוששות מהתחרות האפשרית הזו, כמו גם מחקיקה עתידית שתיכנס לתוקף בעוד שנה ותאפשר לכל אדם לבחור את סוכן הביטוח שלו. לטענת מרום, אם הסוכנויות יצליחו לקעקע את פעילות המסלקה, לא יהיה סיכוי לרפורמת בחירת הסוכן, משום שהסוכן הקטן יתקשה לאסוף מידע מכל היצרנים הפנסיוניים.

מפורום מנהלי ההסדר נמסר בתגובה: "מודעת פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים באה לטובת יידוע ציבור המבוטחים והמעסיקים בדבר הקשיים הצפויים עם תחילת העבודה במסלקה הפנסיונית. בניגוד לרושם שמנסה סוויפטנס ליצור, פורום מנהלי הסדרים פנסיוניים תומך בהקמת מערכת סליקה מרכזית, שתייעל ותפחית עלויות. טוב היה לו סוויפטנס היתה מצטרפת לפורום בדרישה לקבוע תקופת הסתגלות מתאימה כדי להבטיח את פעילותה של המסלקה, וראוי היה כי היא לא תפנה את כוחה המונופוליסטי דווקא כלפי מנהלי ההסדרים הפנסיוניים שהם לקוחותיה".

תגיות