אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בזאר פייסבוק: היום בו תחליף החברה את אתרי השופינג

בזאר פייסבוק: היום בו תחליף החברה את אתרי השופינג

הרשת החברתית צפויה להכריע סופית בוויכוח בין מי שמקדם מותגים בגוגל ומי שמלקט לייקים - ולפתוח אפשרות לרכישה ישירות מהעמודים. מה היא תרוויח מזה, מה ירוויחו בעלי החנויות המקוונות ומי יפסיד?

04.01.2014, 14:03 | ניצן סדן
תמיד מוזר לי לראות חברות שמשיקות קמפיינים ענקיים בפייסבוק שמטרתם להשיג לייקים - כאילו שלייק הוא סוג של מטבע, או משהו משמעותי יותר מהבעת עניין בלתי מחייבת של אדם.

קראו עוד בכלכליסט

מה מוזר פה? העובדה שהמטרה של כל חברה בעלת אתר מכירה היא להשיג עוקבים וגולשים פעילים בעמוד שלה בפייסבוק כדי לנתב אותם אל אתר המכירה - בעוד פייסבוק, מצידה, שואפת להשאיר את המשתמש בתוך הרשת החברתית.

פייסבוק רוצה שתישארו, החברות רוצות שתבואו לאתר שלהן פייסבוק רוצה שתישארו, החברות רוצות שתבואו לאתר שלהן פייסבוק רוצה שתישארו, החברות רוצות שתבואו לאתר שלהן

פייסבוק רוצה להציג זמני שימוש ארוכים יותר עבור המפרסמים, שמציגים מודעות בין דפי האתר ופוסטים ממומנים באפליקציה. בינתיים, זה הולך לה לא רע: פרסום הוא מקור ההכנסה העיקרי של הרשת החברתית.

מסיבה זו, אנשים שעוסקים בקידום אתרים חלוקים בדעותיהם בנושא מוקד הקידום - מחד אומרים להשקיע בקמפיינים ועמודי פייסבוק משום ששם נמצאים המשתמשים רוב הזמן ומאידך - להשקיע ב-SEO בגוגל משום ששם ההפניה היא ישירות לאתר המכירה ויש סיכוי גדול שגולש ירכוש משהו בעת הביקור באתר.

אבל לדעתי, מי שצפויה להכריע בוויכוח צפויה להיות פייסבוק עצמה, למורת רוחה של גוגל: לא ירחק היום בו פייסבוק תשלב אפשרות רכישה ישירה בעמודיה בצורה נרחבת ובינלאומית. אני לא מתכוון לרכישה דרך אפליקציות פייסבוק - אלא דרך העמודים עצמם: רוצים לפטופ של סוני? היכנסו לעמוד, דפדפו בין דגמים, קיראו ביקורות גולשים, הזינו פרטי אשראי וליחצו על Buy.

כרטיסים להופעות כבר אפשר לקנות. מה לגבי מוצרי חשמל? כרטיסים להופעות כבר אפשר לקנות. מה לגבי מוצרי חשמל? כרטיסים להופעות כבר אפשר לקנות. מה לגבי מוצרי חשמל?

כך אני מעריך שפייסבוק את מה שחשוב לה - זמני שימוש ארוכים יותר של כל גולש וגולשת, בצירוף מידע אישי חשוב - רשימת המוצרים שקניתם בפועל. מפעילי החנויות המקוונות יוכלו לנטוש לאנחות את אתרי החברה ולהגר סופית לרשת החברתית. לשם כך, תצטרך פייסבוק להרחיב את השרתים שלה לבנות כלים לסנכרון טבעי עם שרתים רבים, היכן שנמצא המידע על המוצרים של החנויות המקוונות. בנוסף, תצטרך לשלב רכיב תשלום. זו לא תהיה בעיה: כבר יש לה תכונת תרומה מובנית, שפעילה בארצות הברית בתצורת בטא וגם שירות קניית מתנות מצומצם.

לאחר שזה יקרה, עסקים בכל הגדלים יתחילו להציע את מרכולתם בפיד שלכם. המהלך צפוי לאיים על איביי, עליבאבא וקמעונאים אחרים. וכמובן - על גוגל, אשר עלולה לאבד נתח משמעותי מכוחה תוך זמן קצר.

כפתור התרומות של פייסבוק כפתור התרומות של פייסבוק כפתור התרומות של פייסבוק

אני אישית לא אוהב את הרעיון של חנויות בפייסבוק; אם הן יחליפו - אפילו בצורה חלקית - את אתרי המכירה, עלול להצטמצם שוק עיצוב האתרים, שהוא מהיצירתיים והפורים ברשת כיום. בנוסף, לא מן הנמנע שלפחות בהתחלה, פייסבוק תגבה הרבה כסף מהחברות שירצו לפתוח חנויות כדי למשוך מותגים גדולים - מה שיחזק את עסקיהן על חשבון עסקים קטנים.

נכון להיום אני משתמש בלייקים שלי בזהירות: בעיקר משום שאני לא מייחס להם חשיבות גדולה בתור משתמש פרטי ולא רוצה לספק לפייסבוק יותר מידע משכבר אספה עלי. לשתף איתה את רשימת הקניות שלי? לא תודה, מר צוקרברג.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
ניצן..אז תרים טלפון לחברים ותדבר איתם - פייסבוק זאת חברה פרטית!
קצת מתחיל להמאס מהבכיינים שלוקחים להם את הפייסבוק שלהם כל הזמן ששואבים מהם מידע, שרוצים להשאר אלמוניים כל הזמן ורוצים ורוצים... אמיגו, אף אחד לא הצמיד לך אקדח לראש ודרש שתפתח חשבון שם. זה האתר, זאת חברה פרטית שיעודה הוא לעשות כסף. מי אתה חושב את עצמך בכלל שאתה בא בדרישות אליהם? פייסבוק מתערבים לך בהחלטות שלך לקנות את זה או לעבוד שם או לאכול את זה? פייסבוק קבעו לך מה לשלם למי ולמה וכמה? עם מי לצאת? מה לקרוא? לא מתאים לך?? סגור את החשבון שלך ותתחיל לדבר בטלפון עם אנשים או צא ופגוש אותם, אבל מה אתה רוצה מפייסבוק חביבי?? זאת זכותם המלאה לעשות מה שרק מתחשק להם באתר שלהם כי הוא שלהם.
ריקו  |  04.01.14
1.
זה לא העיצוב
הסיבה שאנשים מוכנים לקנות מאדם זר לחלוטין באיביי או באמזון היא לא בגלל העיצוב או הזמינות. היא בגלל שהחברות הללו נותנות "אחריות" ומסגרת לרכישה - אם יש לך חילוקי דעות או שרומית באיביי או באמזון "יש כתובת", יש למי לפנות - ומנסיון הן גם מטפלות בתלונות בצורה הוגנת ויעילה. איביי, אמזון ואחרות מייצרות מסגרת חוקית ומשפטית, והדבר הזה מצריך השקעה, משאבים והרבה זמן על מנת לרכוש את אמון הלקוחות. גם פייסבוק יכולה לעשות את זה, אבל זה יצריך לא פחות השקעה.
אבי  |  04.01.14