פרויקט כלכליסט
אין הקלקות חינם: פריון וקונדואיט משפרות עמדה מול גוגל
המיזוג בין פריון לבין חטיבת סרגלי הכלים של קונדואיט אושר סופית ביום חמישי. החברה המאוחדת, שרוצה להיות פלטפורמת המובייל הגדולה בעולם, תוכל כעת לדרוש ממעצמת החיפוש חוזה להפצת סרגלי כלים בתנאים מועדפים. כתבה חמישית בסדרה
05.01.2014, 12:37 | אסף גלעד
ביום חמישי אושרה סופית עסקת המיזוג בין חברות האינטרנט פריון לבין חטיבת סרגלי הכלים של קונדואיט, Client Connect. המיזוג יצר חברת ענק ששווייה 852 מיליון דולר הנסחרת בנאסד"ק וענקית אינטרנט ישראלית חדשה שתעסיק 470 עובדים, רובם המכריע בישראל.
ביום ה' הופתעו עובדי החברה המאוחדת כשכל אחד מהם קיבל 100 מניות בשווי 1,200 דולר.
לכתבות הקודמות בסדרה:
לעמוד כלכליסט-טק
לחצו כאן
קראו עוד בכלכליסט
- כך הולכים השותלים - מי מרוויח מהסרגלים החינמיים?
- מריסה מאייר מוותרת, Plymedia הישראלית זוכה
- הצונאמי השקט של רשתות הפרסום הישראליות
- התעשייה הסודית שמסדרת לכם דילים
המהלך של פריון נחשב לדרמטי ביותר בענף התוכנות החינמיות המקומי מאז סדרת הרכישות של איירון סורס מהשנה שעברה. המהלך ההוא הפך אותה תוך מספר חודשים ממפיצת תוכנות חינמיות וסרגלי כלים (באמצעות מנוע InstallCore שלה) לחברה שמחזיקה גם בנכסים אחרים: סרגלי כלים (רכישת Volonet, יצרנית סרגל פייסמודס), תוכנות המלצות ממומנות שמשלימות את הסרגלים וקטגוריה המכונה בתעשייה כ'נון סרץ', (רכישת Dealply, יצרנית תוסף השוואת מחירים). בנוסף, רכשה רשת פרסום של מודעות נייטיב על גבי אתרי הורדות של תוכנות (רכישת After Download) שמאפשרת לה להיות קניינית של מדיה ולהביא גולשים נוספים ללקוחותיה - חברות התוכנה.
לפריון הסכם הוגן עם ארבעת מנועי החיפוש הגדולים: גוגל, יאהו, בינג ו-Ask, אבל לקונדואיט יש הסכם מיוחד עם בינג המספק לחברה הישראלית תנאים מועדפים. על פי הערכה, בינג משלמת סכום גבוה במיוחד, וההסכם נחשב לאחד הנכסים שקונדואיט מביאה לשולחן. לפי ההערכות בשוק ההסכם צפוי להימשך לפחות עד 2016, אך תרומת ההסכם של קונדואיט עם בינג לעוגת ההכנסות של החברה הוא הנעלם הגדול של העסקה ועלול להשפיע על שווייה באופן מהותי. ל"כלכליסט" נודע כי קונדואיט הציבה להסכם תנאי שלפיו שום שינוי שלו מצד בינג לא יוביל לביטול המיזוג. למרות ההסכמים הנרחבים שיש לפריון הממוזגת עם ענקיות החיפוש, חסרה לה רשת קניית מדיה ופרסום, כזו שתוכל להביא לה טראפיק רב. המיזוג ייצור קופת מזומנים ונזילות במידה כזו שתאפשר לפריון לרכוש רשת פרסום (ad network) או חברה בתחום פרסום לשימור הגולשים (retargeting). פעילות נוספת שחסרה לפריון ושבוודאי תהיה מעוניינת לרכוש בתקופה הקרובה היא תוכנות מעולם ההמלצות הממומנות, כלומר תוכנות שאינן מבוססות על הפצת מנועי חיפוש. פריון ביצעה רכישות, בהן של חברת שיתוף התמונות SmileBox האמריקאית ושל SweetIM, יצרנית סרגל כלים מבוסס אמוטיקונים, אך אלה הן תוכנות נוספות באמצעותן היא יכולה להפיץ את סרגלי הכלים מבוססים מנועי חיפוש, ולא לייצר הכנסות נוספות אל מעבר למנועי חיפוש. לפיכך, צפויה החברה הממוזגת לבצע רכישה בתחום הנון סרץ' ולרכוש את אחת מספקיות תוספי השוואת המחירים והקופונים, בהן חברות פרטיות כגון Radyoos, יצרנית תוסף הקופונים JollyWallet או Pricegong שנחשבת לחלוצת תוכנות השוואת המחירים. עם הפנים למובייל החברה המאוחדת נחשבת לבעלת פוטנציאל גדול במיוחד, עם מידע רב על הרגלי המשתמשים שאגרה במהלך השנים ועם יכולות הפצה גבוהות הן למשתמשים והן לחברות תוכנה. כל אלה יציבו אותה בנקודת זינוק מוצלחת לעולם שאחרי סרגלי הכלים – עולם המובייל. בחברה מתכוונים להציע למפתחי אפליקציות את האפשרות להפיץ את האפליקציה, לייצר ממנה הכנסות (מונטיזציה) ותובנות עסקיות (אנליטיקס). לפריון יש כבר היום יכולות הפצה, מונטיזציה ואנליטיקס למובייל. היכולות הללו הודגמו בכמה מהאפליקציות שפיתחה, המתקדמת שבהן היא אפליקציית המייל Molto. עכשיו כל מה שנותר הוא לקחת את מאות מפתחי המוצרים וסרגלי הכלים וליצור בעזרתם את פלטפורמת המובייל הגדולה בעולם. זהו אתגר גדול, אך פריון היא כיום בעלת המשאבים הרבים ביותר בישראל לעמוד בו.
7 תגובות לכתיבת תגובה