אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עכשיו זה רשמי: המדינה אישרה הקמת שני נמלים חדשים צילום: בלומברג

פרסום ראשון

עכשיו זה רשמי: המדינה אישרה הקמת שני נמלים חדשים

מדובר ב"נמל המפרץ" בחיפה ו"נמל הדרום" באשדוד. עלות בניית כל נמל נאמדת בכ-1.1 מיליארד דולר. כל נמל יופעל ע"י חברה לתקופה של 25 שנה תוך שכירת צוותים חדשים והשקעה בציוד

05.01.2014, 16:04 | ליאור גוטמן

ועדת השרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי אישרה לפני שעה קלה (א') את תוכנית המתאר לבניית שני נמלים חדשים בישראל. 

קראו עוד בכלכליסט

הוועדה, שבראשה עומד שר הפנים, הוקמה באפריל 2014 ואחת מתפקידה הוא אישור תוכניות מתאר ארציות ואישור תוכניות לתשתיות לאומית כשאחת מהן היא הקמת שני נמלים חדשים, אחד באשדוד והשני בחיפה.

האישור העקרוני להקמת שני הנמלים עבר באוגוסט האחרון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, אז הוחלט על הקמת "נמל הדרום" באשדוד (תמ"א /13/ב /2 1 א' ) ו"נמל המפרץ" בחיפה (תמ"א 13/ב/1/1 ) שלאחריהן ניתן גם אישור משרד הביטחון. לאחר הצבעת השרים לא יידרשו עוד אישורים ולכן הכוונה היא שחברת נמלי ישראל, היא הרגולטור על הנמלים, תפרסם מכרזי בנייה כבר בעוד כשישה חודשים במטרה להתחיל בעבודות הבנייה עוד במהלך 2014.

"נמל המפרץ" בחיפה כולל הקמת מסוף מכולות על שטח של כ-900 דונם. עבודות הבנייה יכללו הארכת שובר הגלים הראשי הקיים בכ-880 מטר והקמת שובר גלים משני באורך של כ-2.1 ק"מ. אורך הרציף הראשי יהיה כ-1.1 ק"מ כאשר הקבולת המתכננת שם היא ל-1.5 מיליון מכולות. בנמל החדש יוצבו שלוש מסילות ברזל לרכבת מטענים באורך כולל של כ-2.1 ק"מ.

"נמל הדרום" באשדוד יכלול מסוף מכולות על פני שטח של כ-770 דונם. עבודות הבנייה שם יכללו הארכת שובר הגלים הקיים בכ-600 מטר והקמת שובר גלים משני באורך של כ-1.5 ק"מ. אורך הרציף הראשי יהיה כק"מ כאשר גם שם הקיבולת המתוכננת היא לקליטת כ-1.5 מיליון מכולות. גם בנמל החדש באשדוד יוצבו שלוש מסילות ברזל לרכבת מטענים באורך כולל של כ-2.1 ק"מ.

הדמיה של הנמל החדש באשדוד, "נמל הדרום" הדמיה של הנמל החדש באשדוד, "נמל הדרום" הדמיה של הנמל החדש באשדוד, "נמל הדרום"

עלות בניית כל נמל נאמדת בכ-1.1 מיליארד דולר. הפעלת הנמלים מתוכננת לעבור לידי ידיים זרות שיקבלו את הזכות להפעיל את הנמלים לתקופה של 25 שנה תוך שכירת צוותים חדשים והשקעה בציוד. בין החברות הישראליות שהתעניינו בבנייה, אשטרום, שפיר ושיכון ובינוי

שיצטרפו לחברות זרות שמתמחות בכך.

אישור הקמת הנמלים החדשים מגיע באמצע הליך מו"מ בין העובדים למדינה על זכויותיהם ביום שאחרי. העובדים דורשים ביטחון תעסוקתי והשוואת תנאי שכר, כמו גם מענקי פרישה נדיבים - כפי שנחשף ב"כלכליסט", ועד נמל אשדוד דורש כמיליון שקל פיצוי עבור כל אחד מ-150 הפורשים המתוכננים ואילו ועד נמל חיפה דורש כ-800 אלף שקל עבור כל אחד מ-200 הפורשים שמתוכננים שם.

שר התחבורה ישראל כץ אמר לאחר האישור: "הרפורמה בנמלים ממשיכה להתקדם במלוא התנופה ואני מברך על אישור התוכניות הסטטוטוריות. אנחנו נקים שני נמלים חדשים שיתחרו בנמלים הקיימים ויביאו להורדת יוקר המחייה בישראל וליצירת אלפי משרות חדשות במשק". 

מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן אמר כי "מדובר באבן דרך היסטורית בתהליך שמובילה חברת נמלי ישראל בשנים האחרונות מאז הציגה את תכנית האב האסטרטגית לפיתוח הנמלים בשנת 2006. חברת נמלי ישראל כבר החלה בהפקה ובאגירה מקדמית של אבן לשוברי הגלים. לקט אבני הבזלת באתר אליפלט מתבצע בקצב והמפעלים שנבחרו לייצור קוביות הבטון נערכים לביצוע. כל זאת על מנת לאפשר, בהינתן האות, להתחיל בבניית הנמלים".

מי שירכז את עבודת הפיקוח על המכרזים הוא סמנכ"ל הפיתוח של חברת נמלי ישראל יואב צוקרמן.

תגיות