אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטחי המסחר גדולים עליהם צילום: טל ציקורל

שטחי המסחר גדולים עליהם

המשברים הכלכליים השפיעו דרמטית על עולם הריטייל והנדל"ן המסחרי בצפון אמריקה. התמורות צפויות להגיע בקרוב גם לישראל

08.01.2014, 09:10 | דנה תדמור
השנים האחרונות, מאז המשבר הכלכלי של 2008, עמדו בסימן שינויים עמוקים בדפוסי הצרכנות בצפון אמריקה - וכתוצאה מכך גם בעולם הקמעונאות ובנדל"ן הקשור אליו. זהירות ואיפוק, קודם מצדו של הצרכן, וכתוצאה מכך גם אצל הקמעונאים, הפכו למאפיינים העיקריים של השוק ומשפיעים עליו עמוקות.

היום, כשהצרכן בררן וקפדן, הקמעונאי יעדיף שמרנות: צמצום סיכון וחשיפה, התרחבות אטית וזהירה, והתמקדות בליבת העסק. תופעות שהכרנו בעבר, כמו התרחבות מואצת או מתיחת מותג מהירה - לעתים אל מחוץ לליבה - כמעט נעלמו מהשטח.

סניף של טרגט. הנדל"ן המסחרי בארה"ב במגמת הצטמצמות. ישנו מעבר משטחי מסחר גדולים לשטחים קטנים יותר, ומעבר ממבנים בבעלות של דייר יחיד למבנים עם ריבוי דיירים, צילום: בלומברג סניף של טרגט. הנדל"ן המסחרי בארה"ב במגמת הצטמצמות. ישנו מעבר משטחי מסחר גדולים לשטחים קטנים יותר, ומעבר ממבנים בבעלות של דייר יחיד למבנים עם ריבוי דיירים | צילום: בלומברג סניף של טרגט. הנדל"ן המסחרי בארה"ב במגמת הצטמצמות. ישנו מעבר משטחי מסחר גדולים לשטחים קטנים יותר, ומעבר ממבנים בבעלות של דייר יחיד למבנים עם ריבוי דיירים, צילום: בלומברג

מיקוד והתייעלות

שם המשחק עתה הוא מיקוד והתייעלות: במקום חנויות ענק עם מגוון סחורה רחב, חנויות ורשתות הופכות ממוקדות יותר ויותר. הדבר ניכר בעיקר בערים הפריפריאליות בארצות הברית ובקנדה, שם חנויות הכלבו כגון JC Penney, Kmart ועוד, המוכרות אופנה לצד קוסמטיקה, טואלטיקה, מוצרי חשמל ואף מזון, נקלעות לקשיים גדולים. זאת לעומת החנויות הממוקדות שנהנות מתקופת שגשוג.

מגמה נוספת המאפיינת בשנים האחרונות את ענף הריטייל היא חנויות הדיסקאונט, המתמחות במחיר נמוך ו־Value for Money. חנויות ורשתות אלה - במיוחד בתחום האופנה, אך גם סביב טרנדים הקשורים לבריאות (אוכל, מכוני כושר וספא), לעיצוב ולטיפוח הבית - הופכות לעוגנים הכרחיים במרכזים המסחריים ובקניונים.

בכל מה שנוגע לקניונים סגורים, השנים האחרונות מתאפיינות בהתפרקות החלשים ושגשוג החזקים. המולים הסגורים מתפקדים יפה במרכזי ערים, שם הם מהווים גם מוקד בילוי ותרבות ולא רק מרכז קניות, אולם בפריפריה לעתים הם גוועים ונעלמים.

בקרב הסטריפ־מולים - מרכזים מסחריים פתוחים עם שטחי חניה נרחבים - ההצלחה תלויה במידת ההתאמה לאוכלוסייה שבאזור. סטריפ־מול חייב להבחין אם הוא מספק שירותים יומיים ובילוי או אם הוא מרכז קניות.

הסטריפ־מולים חיים טוב בשכונות שמחוץ למרכזי הערים כי הם משרתים תרבות קניות אמריקאית, המעדיפה גישה ישירה ומהירה עד דלת הרכב וקנייה ממוקדת של מוצר - תרבות שמתחילה לאפיין גם את ישראל.

ואיך כל זה משפיע על הנדל"ן המסחרי? אפשר לכנות את זה הצטמצמות. מעבר משטחי מסחר גדולים, בני 50 אלף סקוור פוט ומעלה (כ־4,800 מ"ר ומעלה), לשטחים קטנים יותר. במקביל, מעבר ממבנים בבעלות של דייר יחיד - הביג־בוקסים שעוד קיימים בישראל - למבנים עם ריבוי דיירים.

צרכנות עם חוויה

הצלחה גדולה חווים כעת סטריפ־מולים המתמקדים בסגנון חיים (Lifestyle) - מרכזים מסחריים שבהם מושם דגש על העיצוב, הגינון והארכיטקטורה של המבנה, המספקים צרכנות עם חוויה, חנויות לצד מוקדי בילוי מיוחדים, בתי קפה וברים.

חלק מהמגמות הללו מתחילות להיראות גם בישראל, ואם לשפוט על פי העבר - בכל הנוגע לצרכנות לפחות - צפון אמריקה היא הסמן שעל פיו מתכוונן שאר העולם באופן כללי, וישראל בפרט. לכן חשוב לעקוב אחר המגמות ולהיערך אליהן כבר היום.

הכותבת היא הבעלים והמנכ"לית של חברת אקסיום, המתמחה בגיוס קבוצות של משקיעים לרכישת נדל"ן מסחרי בישראל ובאמריקה

 

תגיות