אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסדר הישן מת, תחי המדיה החדשה צלום: עמית מגל

הסדר הישן מת, תחי המדיה החדשה

לפי כנס הטכנולוגיה LeWeb שנערך בחודש שעבר בפריז, העתיד יהיה רווי ביוצרי תוכן עצמאיים שיפרקו את ההיררכיות הישנות

08.01.2014, 09:20 | עדי יופה
דמיינו את זה: אתם מגיעים למלון, מקבלים מפתח, נכנסים למעלית, המעלית נפתחת בקומה שלכם. אתם עומדים ליד הדלת של החדר והיא נפתחת עבורכם. עוד דוגמה: הזמנתם מונית באפליקציה. האפליקציה מודיעה שתכף מגיע הנהג. אתם עולים למונית, מגיעים ליעד, ויורדים מהמונית בלי לשלם עבור הנסיעה.

מתברר שהפעולות האלה (לשלם או לפתוח דלת) כבר לא יהיו בעתיד. "אנשים אוהבים לקנות, אבל שונאים לשלם. החוויה הזאת צריכה להיעלם", אמר נשיא חברת פייפאל דיוויד מרקוס בכנס הטכנולוגי LeWeb שהתקיים בחודש שעבר בפריז. אם לוקחים את הדברים צעד קדימה, מתברר שבעתיד יהיו עוד הרבה פעולות שייעלמו מחיינו: הסנסורים יהיו חבריו הטובים ביותר של האדם, והטכנולוגיה תתחבר עם כל מוצר ועם כל סיטואציה בעולמנו. "בעתיד כל החברות יהיו חברות תוכנה", אומר ג'ורג' קולוני, יו"ר ומנכ"ל חברת המחקר הגלובלית פורסטר. כבר היום, אם נסתכל על חברה כמו נייקי, נראה שהיא מוכרת טכנולוגיה באמצעות מוצרי ספורט.

כנס LeWeb בפריז, צילום: LeWeb13 כנס LeWeb בפריז | צילום: LeWeb13 כנס LeWeb בפריז, צילום: LeWeb13

נדלג מעל המורים וחברות התקליטים

בכנס מיפו בכירי תעשיית הטכנולוגיה וההשקעות את המגמות המרכזיות שישפיעו עלינו בעשר השנים הבאות.

אחת המגמות המרכזיות היא התפרקות ההיררכיות, מגמה שתוארה על ידי המשקיע פרד ווילסון מקרן ההון סיכון יוניון סקוור: המודל הקלאסי של קודקוד הפירמידה - עורך מהדורת החדשות, מורה בכיתה, חברת תקליטים בעולם המדיה וכו' - משתנה לגמרי.

זהו תהליך שקורה כבר כמה שנים, משבש מודלים מקובלים עסקיים ומשנה פרדיגמות.

אם בעבר אמן היה צריך לחתום עם חברת תקליטים כדי למכור תקליטים, היום יש כבר פלטפורמות דיגיטליות כמו soundCloud שמאפשרות לאמן להגיע לצרכנים בלי תעשיית התקליטים.

גם בישראל אנחנו רואים את המגמה הזאת משפיעה על תחומים נוספים, כמו airbnb בתעשיית המלונאות או uber וגט טקסי במוניות.

ההערכה היא שנראה אותה מחלחלת יותר ויותר לתחומים נוספים כמו צריכת מדיה ותוכן, ואפילו חינוך: אנשים פשוט ילמדו זה את זה מעל הראש של מערכת החינוך הרשמית. ברור, כי המגמה הזאת תצמיח מודלים עסקיים חדשים כבר בשנים הקרובות.

הטרנד הזה גוזר סטנדרטים חדשים שאותם אפשר לראות היום, למשל בצריכת חדשות בטוויטר או בפייסבוק: ההרגל לצרוך מידע מהרבה מקורות, ולא רק ממקור אחד, כמו בשיטה "המסורתית".

הצריכה תהיה הרבה יותר מדויקת

אנחנו צורכים חדשות ממקור אחד, ספורט ממקור אחר, תרבות ממקור אחר, מדובר על "דיוק" הצריכה לרמות חדשות.

אנחנו מרגישים את זה גם בצריכת אופנה דרך אתרי סחר מקוון: אפשר להזמין פריט אחד מחנות אחת ולא את כל הפריטים באותה חנות. המגמה הזאת מאתגרת את המודל המוכר של ספק אחד גדול שממנו אנחנו קונים הכל.

ניתן אפילו לחוש את ניצני המגמה בעולם הבנקאי: פורמטים ושירותים חדשים ששייכים היסטורית לבנקים, נולדים בדמות מיזמים חדשים שלא שייכים להם כלל.

למשל, פלטפורמות של גיוס השקעות מההמונים, פלטפורמות של מתן הלוואות מאדם לאדם (peer to peer) ועוד כלים בנקאיים שונים. בעתיד הלא רחוק נוכל לצרוך שירותים בנקאיים שונים מגופים שונים: הלוואות מזה, אשראי מזה וניהול חשבון מזה.

מדובר בצריכה מדויקת לגמרי. המגמה הזאת תציב אתגר גדול לכל תעשייה שהיא תגיע אליה.

הכותבת היא מנכ"לית סוכנות הטרנדים spotrend

תגיות