אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נוסעים לעבר האור

קפיטליזם 3.0

נוסעים לעבר האור

בפורד פיתחו פאנל סולארי שמאפשר טעינה מלאה למכונית חשמלית. החיסכון הפוטנציאלי: מיליארד מ"ק של גזי חממה

08.01.2014, 10:00 | איתי להט

בזמן שיצרניות הרכב בארה"ב ליקקו את הפצעים מהמשבר הכלכלי של 2008, פורד העמידה לעצמה חזון מאתגר שכולו סובב סביב אנרגיה. היא שיפרה את ביצועי המנועים ואת נתוני צריכת הדלק והשקיעה הון עצום בפיתוח קו עתידי שכולו היברידי וחשמלי. למעשה, כיום פורד היא יצרנית הרכב היחידה שמציעה חמישה דגמים בסיסיים חשמליים או היברידיים.

קראו עוד בכלכליסט

מהפוקוס החשמלית, דרך ה־C-Max ההיברידית והחשמלית וכלה בדגמים דומים של הפיוז'ן. במקביל, פורד השיקה תוכנית לציוד עד 70% מציי הרכבים שלה בטכנולוגיית כבה/הפעל (Start/Stop) אוטומטית, שתחסוך כ־10% מצריכת הדלק בנסיעה עירונית, כמו גם מיליוני מטרים מעוקבים של גזי חממה.

פורד Max-C חשמלית עם פאנל סולארי. האב־טיפוס מוצג בתערוכת CES פורד Max-C חשמלית עם פאנל סולארי. האב־טיפוס מוצג בתערוכת CES פורד Max-C חשמלית עם פאנל סולארי. האב־טיפוס מוצג בתערוכת CES

מובן שכל ההשקעה הזו עולה לפורד הרבה כסף. בדצמבר החברה כבר שחררה הודעה שמזהירה משקיעים כי לא תעמוד בשולי רווח של 8% שצפתה ל־2015, אלא רק על 6%. האשמים הם היחלשות הין שמוזילה מחירי מכוניות יפניות, עלייה במחירי טכנולוגיה וצמיחה גלובלית חלשה. גם תנודות בשער המטבע של ונצואלה, היכן שפורד מחזיקה במתקן ייצור ענק, יגרמו לה להפסיד בשנה הקרובה 350 מיליון דולר. ובעוד המניה של פורד יורדת בעקבות ההודעה, שיגרה החברה את תוצאות הפיתוח של רכב הקונספט החדש שלה, פורד C-Max חשמלית עם פאנל סולארי. שוק ההון נשאר אדיש, אך מדובר בחידוש שיכול לחולל מהפכה בעולם הרכב.

"אנחנו מכירים את המכוניות הסולאריות השטוחות שמנסות למקסם את שטח הפנים שלהן כדי לייצר אנרגיה", מספר זאק קמפאו, מהנדס בפרויקט. "אבל כאן אנחנו פשוט לוקחים פאנל סולארי ומתאימים אותו למכונית קיימת". אז איך פורד עושה את הבלתי אפשרי טכנולוגית? הרי מטר וחצי מרובעים של פאנל סולארי על גג מכונית מספקים 350-300 ואט לשעה, שלא מספיקים להטענת רכב חשמלי.

הסוד הוא בחופה מיוחדת: היא לא יותר מעדשת פרנל אקרילית זולה, מרכזת את אנרגיית השמש בגג המכונית ובלוח הסולארי ומכפילה אותה פי שמונה, מה שיאפשר למכונית להטעין את הסוללה מאנרגיה סולארית בלבד. בנוסף לחופה, מותקן במכונית חיישן שמזיז את הרכב קלות בהתאם לזווית השמש המשתנה במהלך היום, כדי לייעל את הפקת האנרגיה. פתרון פשוט, יצירתי וזול, שמאפשר לצרכנים להטעין את הרכב שלהם, או להניע אותו באנרגיה נקייה לחלוטין, מתחדשת ובחינם.

כרגע מדובר במכונית קונספט שלא ברור אם תגיע לייצור המוני, וכמה תעלה, אבל המכונית והטכנולוגיה מספקים הצצה לעתיד: אם תותקן הטכנולוגיה על כל מכונית פרטית כיום בארה"ב, היא תמנע פליטת מיליארד מטרים מעוקבים של גזי חממה מדי שנה.

זהו נתון שיחולל שינוי דרסטי באתגר הגדול ביותר העומד בפני האנושות - ההתחממות הגלובלית. אם לשפוט על פי המסירות של פורד לעתיד נקי, הרי שהמכונית, שמוצגת בתערוכת CES בלאס וגאס, תמצא את דרכה לשוק.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
חבל שבעוד העולם צועד קדימה - ישראל צועדת לאחור
מציאת הגז הטבעי מבורכת ככל שתהיה סנוורה את עיני מקבלי ההחלטות בישראל! הגז הטבעי הוא פתרון ביניים ויכול להפחית את הזיהום מפחם ומנפט ברמה מסוימת, העתיד שיך לאנרגיה הסולארית ומקורות האנרגיה המתחדשים! עוד נבכה רבות על ביטול התכנית לצמצום פליטות הפחמן, כולל קנסות על הפרת הסכמים שישראל חתומה עליהם! לא ברור כמה זמן ארגון כמו ה OECD ירצה כחברה מדינה הפועלת בניגוד למדיניות הארגון! ישראל עלולה לפספס את הרכבת ומקומות העבודה הרבים שאפשר להצמיח בארץ בתחום הקלינטק יעברו למקומות אחרים, המוחות יברחו, המס על ההכנסות מתחום הקלינטק ישולם במקומות אחרים שמבינים את המגמות ההסטוריות בעולם. ועדת החקירה הבאה כבר בדרך, תקנו אותי אם אני טועה!
אריק , גוש דן  |  11.01.14