אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום 2013 של קיקסטארטר: התמונה אופטימית. והמציאות?

סיכום 2013 של קיקסטארטר: התמונה אופטימית. והמציאות?

אתר מימון ההמונים הציג צמיחה מרשימה של 50% בהיקף הגיוסים - לסכום שיא של 480 מיליון דולר. ואולם, החברה לא הציגה את מספר הפרויקטים הכולל ואת שיעורי הכשלונות. להערכת "כלכליסט", מדובר במגמה מסוכנת לאתר ולדומיו

09.01.2014, 11:24 | עומר כביר

במהלך 2013 התחייבו גולשי קיקסטארטר לתרום 480 מיליון דולר לקמפיינים באתר גיוס הכספים - כך דיווח האתר בנתוני סיכום השנה שלו.

קראו עוד בכלכליסט

לכאורה, מדובר בגידול ניכר של 50% לעומת 320 מיליון הדולר שהתחייבו גולשים לתרום ב-2012 (ב-2011 עמד המספר על קרוב ל-100 מיליון דולר), אך בדיקה מעמיקה של הנתונים בזווית השוואתית מעלה מגמה מדאיגה: שיעור נמוך יותר של קמפיינים מוצלחים, שייתכן ומצביע על מיאוס של הגולשים מהקפיינים הבינוניים הרבים שמציפים את קיקסטארטר ואת תואמיו.

פרויקט בקיקסטארטר. האם לגולשים נמאס? פרויקט בקיקסטארטר. האם לגולשים נמאס? פרויקט בקיקסטארטר. האם לגולשים נמאס?

בממוצע, גיוסו באתר 1,315,520 דולר ביום, או 913 דולר בדקה. שלושה מיליון גולשים התחייבו לתרום כספם. אלו הגיעו מ-214 מדינות בכל היבשות (כולל, לדברי החברה, אנטארקטיקה). 808 אלף גולשים תרמו כספים ליותר מפרויקט אחד, 81 אלף תרמו ליותר מעשרה ו-975 גולשים השתוללו ותרמו ליותר ממאה פרויקטים. בסך הכול קרוב 19,911 פרויקטים רשמו קמפייני גיוס מוצלחים במהלך 2013. זאת, מתוך אלפי הפרויקטים שפעלו באתר במהלך השנה.

פאזל עם חתיכות חסרות

קיקסטארטר לא מסרה את מספר הפרויקטים שנכשלו השנה או את כלל הפרויקטים שפעלו באתר, עובדה שצריכה לעורר לכל הפחות את התמיהה שמא יש לחברה מה להסתיר ומספר הפרויקטים שנכשלים גבוה במיוחד, אולי אף בצורה משמעותית מזו של פרויקטים מוצלחים.

איך מגייסים? תנו נדבה לאני: המדריך לפרויקט מימון המונים מוצלח חברת קנוניקל שברה את כל שיאי קיקסטארטר בפרויקט הסמארטפון שלה - ועדיין לא הצליחה להשלים את המימון. מדוע ישנם מיזמי מימון המונים שזוכים לעניין עצום מהקהל ועדיין נכשלים? "כלכליסט" מציג את סוגי הקמפיינים, המגמות הבולטות והטעויות הנפוצות במימון ברשת אמיר הירשפלד, 2 תגובותלכתבה המלאה

בנוסף, הנתונים הכספיים שמסרה החברה מתייחסים לסכומים שגולשים התחייבו לתרום, לא לסכומם שניתן בפועל (שכן אם פרויקט לא הגיע ליעד הגיוס שלו, הוא לא מקבל את הכספים שהתחייבו הגולשים לתרום). ייתכן, לכן, שסכום הכספים שנתרם בפועל נמוך משמעותית, ובהשלכה כך גם הכנסות קיקסטארטר.

הנחה זו זוכה לחיזוק בהשוואה לנתוני 2012. אז השלימו גיוס מוצלח 18,109 פרויקטים שגרפו לכיסם 274 מיליון דולר בסך הכול. כלומר, 85% מהכספים שגולשים התחייבו לתרום אכן נתרמו בפועל לפרויקטים מוצלחים. אם אותו יחס נשמר גם השנה, הרי שבפועל גויסו באמצעות קיקסטארטר כ-408 מיליון דולר.

מגמה מסוכנת עבור קיקסטארטר

ואולם, יש מקום לחשוש שמדובר בסכום נמוך משמעותית, מכיוון שבשעה שהסכומים שהתחייבו גולשים לתרום גדלו ב-50%, מספר הפרויקטים המוצלחים גדל בכ-10% בלבד. אף שלא מדובר בהכרח בנתונים שיש ביניהם קורולציה ישירה (שכן מספר קטן של קמפיינים גדולים יכול לגייס יותר כספים ממספר גדול של קמפיינים קטנים), לא יהיה זה בלתי סביר ללמוד מהם על מגמה מדאיגה: יותר קמפיינים חדשים מצליחים לגייס יותר התחייבויות לתרומה, אך מספר הקמפיינים המוצלחים לא גדל בצורה משמעותית.

משמעות מגמה זו היא שבקיקסטארטר היה בשנה האחרונה שיעור גדול הרבה יותר של קמפיינים שנכשלו. ייתכן שמדובר בתוצאה של העובדה שיש באתר יותר קמפייני "זבל" נטולי חדשנות ושהאתר מתקרב למעין רוויה בכמות הקמפיינים שהוא יכול לקדם לכדי הצלחה.

בכתבת התחזיות השנתית האחרונה של מדור טכנולוגי, הערכנו שבשנה הקרובה אתרי גיוס המונים יסבלו מצניחה בפופולריות שלהם על רקע מיאוס של הגולשים מריבוי האתרים והפרויקטים. הנתונים שפרסם קיקסטארטר מחזקים משמעותית את תחזית זו, וצריכים לעורר לכל הפחות דאגה בקרב המשקיעים באתרים השונים.

תגיות