אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטייניץ על לפיד: "אם מטעים בזדון או מאי הבנה, צריך להתנצל" צילום: אוראל כהן

שטייניץ על לפיד: "אם מטעים בזדון או מאי הבנה, צריך להתנצל"

בכנס השנתי של איגוד המבקרים הפנימיים אמר מני מזוז כי "אנו מוצאים עצמנו עם אנשי ציבור שסרחו, בלי כלים לטיפול. הנורמה של נטילת אחריות בידי אישי הציבור לא קיימת אצלנו"

09.01.2014, 11:38 | משה גורלי

"אם מטעים בזדון או סתם מתוך אי הבנה, מן הראוי לדעת להתנצל", כך פנה שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ למחליפו יאיר לפיד. "לפיד לא יכול היה להתלונן על הירידה באבטלה או על הצמיחה, לכן דיבר על הגירעון. בשבוע הבא יפרסמו הנתונים. לא 5%, לא 4%, אלא כפי שחזינו בשנה שעברה – כ-3%". 

קראו עוד בכלכליסט

שטייניץ דיבר הבוקר בכנס השנתי של איגוד המבקרים הפנימיים בישראל באיירפורט-סיטי ליד נתב"ג. את עיקר דבריו ייחד השר לאיום האיראני ולתהליך המדיני. אחרי החשבון שבא עם רוחאני ואבו מאזן, התחשבן עם מחליפו לפיד ולא בפעם הראשונה.

יאיר לפיד ויובל שטייניץ (ארכיון), צילום: אלכס קולומויסקי יאיר לפיד ויובל שטייניץ (ארכיון) | צילום: אלכס קולומויסקי יאיר לפיד ויובל שטייניץ (ארכיון), צילום: אלכס קולומויסקי

לפיד מרבה לקונן על הירושה הקשה שקיבל משטייניץ ושטייניץ השיב שחלק מההצלחות הנוכחיות למעשה תוכננו והושקו בתקופתו. "כבר בקיץ 2012 קבענו, המנכ"ל דורון כהן ואני, תכנית להורדת הגירעון שהושקה באפריל 2014", אמר השר לענייני מודיעין ואסטרטגיה.

מני מזוז, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, צילום: שאול גולן מני מזוז, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה | צילום: שאול גולן מני מזוז, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, צילום: שאול גולן

היועץ המשפטי לשעבר מני מזוז דיבר על הכשל המובנה בטיפול באנשי ציבור שסרחו. "הטיפול הראוי, האתי והמשמעתי, כמעט ולא קיים אצל נבחרי ציבור. וכאשר התנהגות פסולה של נבחר ציבור אינה מגיעה לסף הפלילי, למשל בגלל תשתית ראייתית חסרה, מערכת האכיפה ניצבת בפני שתי חלופות גרועות – האחת לסגור את התיק, השנייה להפעיל את המשפט הפלילי שאינו לגמרי מתאים. כלומר הבחירה היא בין תת עשייה לבין עשיית יתר. שתיהן חלופות לא טובות בידי המערכת שאין לה את הכלי הנכון. התוצאה המצטברת היא שאנו מוצאים עצמנו עם אנשי ציבור שסרחו, בלי כלים לטיפול. הנורמה של נטילת אחריות בידי אישי הציבור לא קיימת אצלנו ואנו נאלצים להמשיך איתם. במיוחד כשהתרבות האנגלית של ITS NOT DONE לא עשתה עלייה לארץ".

מזוז סקר את שלושת המגזרים הציבוריים – הכנסת, הממשלה והשלטון המקומי. "חברי כנסת כפופים לכללי אתיקה חלקיים. הסמכויות של ועדת הכנסת מוגבלות והשיניים לא חדות. לשרים יש עוד פחות - אוסף אקראי וחלקי של נורמות חלקיות שעוסקות במניין מוגבל של כללים כמו כללי ועדת אשר והנחיות היועץ המשפטי לממשלה. בשלטון המקומי המצב הכי גרוע, התחום פרוץ לגמרי. אין כל מנגנון אתי ומשמעתי. רק כמה כללי ניגוד עניינים".

בכל המגזרים האלה, סיפר מזוז, קיימת התנגדות נחרצת לאכיפת כללי אתיקה ומשמעת. "התוצאה", סיכם, "שהכל אצלנו שחור לבן, זכאי או מורשע. אין גווני ביניים. בפסק דין מזכה לא שמים לב לביקורת הקשה שמתח בית המשפט על התנהלות איש הציבור".

"בל נשלה את עצמנו כי פסה שחיתות מישראל. אני צופה כי אנו לפני גל חדש של שחיתות ציבורית וצפויה לנו פגיעה בטוהר המידות", כך מסר מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא במכתב מטעמו שהוקרא בכנס. "בעבר מעשה השחיתות היה נעשה בריש גלי, או לכל הפחות היה משאיר אחריו שובל גס של עקבות ברורים, הרי שלאור ההצלחות שהיו במלחמה בשחיתות, כיום, קבלת טובת ההנאה נעשית במחשכים ובדרך כלל לא מעורבים רבים".

המבקר התייחס לשחיתות הציבורית: "גם אם מעשי השחיתות במגזר הממשלתי הארצי פחתו, עדין ישנן תופעות שחיתות רבות גם בשלטון המקומי. יוצא אפוא כי המאבק בשחיתות הציבורית הוא סיזיפי ומחייב עבודה מתמשכת של הרשויות השונות. פקידי השלטון צריכים להתייחס אל האזרחים כאל "לקוחות" ולא כאל "נתינים". אנחנו רוצים את מדינת ישראל כמקום שטוב לחיות בו. ישראל שאין בה מתעשרים מקופת המדינה, מהקופה הציבורית".

תגיות