אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביג אין ג'יפון: רכבי הקרוס אובר צוברים תאוצה

ביג אין ג'יפון: רכבי הקרוס אובר צוברים תאוצה

המחירים הנוחים, הכניסה לציי הרכב והעיצובים המיוחדים הפכו את רכבי הכביש־שטח למראה שכיח בכבישי ישראל. ב־2013 נרשם מספר שיא של רכבים כאלה שנמכרו בארץ, ומבול הדגמים שעתיד להגיע מבשר על תופעה שרק מתחילה

13.01.2014, 10:33 | תומר הדר

שנת 2013 צפויה להיזכר בענף הרכב הישראלי כ"שנת הג'יפון". על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה שחלפה נמסר מספר שיא של 24,468 כלי רכב המוגדרים כ־SUV - רכב שטח. האם זה אומר שיותר אנשים בישראל זקוקים לכלי רכב קשוחים? לא ממש.

קראו עוד בכלכליסט

למעשה כיום כמעט לא ניתן לרכוש בישראל רכבי ארבע על ארבע "קשוחים", אלה כמעט נעלמו מהנוף המקומי לאחר שייצורם הופסק בעקבות ירידה בביקוש העולמי - פועל ישיר של תקנות איכות סביבה מתקדמות ואכיפה דרקונית של איסורים על נסיעה בשטחים לא סלולים באירופה ובארה"ב.

בניגוד לתדמית הקשוחה שמתלווה לנסיעה ברכב מהסוג הזה, רוב רכבי הכביש־שטח שנמכרים בישראל כלל אינם מיועדים לנסיעה בשטח.

רובם המכריע אפילו אינו מצויד במערכות ארבע על ארבע. מדובר ברכבי קרוס אובר, כאלה שנראים כמו רכבי שטח אך הם למעשה רכבי כביש רגילים לכל דבר.

מבחינת יצרני הרכב, מדובר במהלך של הגדלת נתח שוק תוך נטילת מינימום סיכונים כספיים. כמעט כל רכבי הקרוס אובר מבוססים על מכלולים של רכבים קיימים, מה שמבטיח עלויות פיתוח נמוכות. פיז'ו 2008 לדוגמה מבוסס על פלטפורמת פיז'ו 208. ניסאן ג'וק מבוסס על פלטפורמה של ניסאן קיוב.

קיה ספורטאז קיה ספורטאז' | צילום: אתן יצרן קיה ספורטאז

השימוש בפלטפורמה של מכונית נוסעים ומנועים קיימים מאפשר ליצרן יתרון נוסף: ברוב המקרים רכבי הקרוס אובר אינם מזהמים יותר ממקביליהם העממיים מכיוון שהם עושים שימוש באותן מערכות הנעה. כמו כן הם בטוחים באותה מידה מכיוון שהם עושים שימוש באותה פלטפורמה, והם גם אינם נופלים בביצועיהם ממכוניות נוסעים "רגילות".

הקרוס אובר מחליף את רכב המנהלים

מדוע יצרני הרכב זנחו לאנחות את רכבי השטח האמיתיים ועברו לייצור של רכבי קרוס אובר? התשובה טמונה בהעדפות של הלקוחות - בעולם וגם בישראל. בעבר, הודות למחירי דלק נמוכים והיעדר מצפון סביבתי, הלקוחות הרבו לרדת לשטח. כיום האופניים החליפו את הג'יפ והעדפות הפנאי של הצרכנים השתנו.

יצרני הרכב הגיבו בהתאם, ולפני כחמש שנים הציגו את רכב הקרוס אובר ראשון: ניסאן קשקאי. הקשקאי הגדיר את גבולות נישת הקרוס אוברים - פלטפורמה של דגם קיים, מנועים הלקוחים ישירות ממחסני ניסאן, ומכלולים מוכחים שהותקנו במכוניות הנוסעים האחרות של החברה. תא הנוסעים היה כמעט זהה לזה של מכונית משפחתית, ובפועל ההבדל העיקרי והיחיד כמעט היה שהקשקאי הוא רכב גבוה יותר ומעוצב באופן שונה.

מתחריה של ניסאן לא שקטו על השמרים. לא עבר זמן רב לפני שמתחרים רבים הצטרפו כגון קיה ספורטאז', מאזדה CX5 ויונדאי IX35. בישראל רכבים אלה התברגו באופן אוטומטי כמתחרים ישירים למכוניות המנהלים המקבילות. כך לדוגמה, מחירה של מאזדה CX5 קרוב לזה של מאזדה 6, ומחירה של קיה ספורטאז' קרוב למחירה של קיה אופטימה. היתרון הוא שהרכבים האלה יכולים להוות אלטרנטיבה בקרב ציי הרכב הגדולים למכוניות המנהלים.

ואכן, מאז חדירת רכבי הקרוס אובר חלה ירידה מתמדת במכירותיהן של מכוניות מנהלים בישראל. אלא שחדירתו של הקשקאי, רכב הקרוס אובר הראשון, היתה רק פתיח. לפני כשלוש שנים ניסאן הציגה באירופה את הדגם הראשון בשוק הקרוס אוברים הקטנים: הג'וק. הג'וק הגדיר את פניו של כל הסגמנט - רכב קרוס אובר המבוסס על פלטפורמת מכונית סופר־מיני ומיועד להתחרות מבחינת מחיר דווקא במכוניות המשפחתיות. לכן הג'וק, שמבוסס על פלטפורמה של רנו קליאו, תומחר ישירות מול המכוניות המשפחתיות.

גם מתחרותיה של ניסאן מיהרו להוציא רכבים משלהן, ויצרנים אחרים צפויים להציג בשנים הקרובות מתחרים נוספים שיתוכננו סביב אותו עיקרון. במקרה של רכבי הקרוס אובר הקטנים והזולים, בתחילת הדרך שלט הג'וק בפסגת ההיצע הישראלי כמעט ללא תחרות. בשונה מרכבי הקרוס אובר הבכירים, דוגמת יונדאי IX35 וניסאן קשקאי שהוצעו לציי הרכב בדיוק כמו כל הדגמים העממיים של יבואני הרכב, ניסאן החליטה שלא לשווק את הג'וק לציי רכב כהחלטה אסטרטגית. המהלך הזה רק הגדיל את מידת הייחודיות של הדגם בשנה האחרונה. עם חדירת מתחריו לציי רכב, הוחלט לשווק גם את הג'וק באופן מסודר לחברות הליסינג.

בסופו של דבר התדמית עולה על הכל

בפועל רכבי הקרוס אובר אינם שונים מהותית מהמכוניות שעליהן הם מבוססים. המנועים זהים, הפלטפורמות זהות, עלויות התחזוקה דומות, רמת הבטיחות זהה וגם צריכת הדלק אינה שונה מהותית. עם זאת, קיימים כמה גורמים עיקריים התורמים למכירות רכבים אלה בארץ.

ראשית, בעבר רוב המכוניות שנמכרו בישראל היו מכוניות בתצורת סדאן. כיום הצרכנים אינם נוהים רק אחרי תצורת מרכב אחת ומחפשים שינוי, אך השינוי חייב להיות כזה שלא יגרום לצרכן לשנות את הרגליו באופן ניכר - קרי לא לשלם יותר על טיפולים, דלק או נוחות. הקרוס אוברים מתאימים היטב למטרה זו.

שנית, אחת הסיבות המרכזיות לחדירתם המוצלחת של הקרוס אוברים לשוק הרכב הישראלי היא החדרת הדגמים הבכירים לשוק הליסינג כאלטרנטיבה למכוניות המנהלים. כלומר המצב שבו עובדים בחברת הייטק יכולים לבחור ברכב קרוס אובר או במכונית משפחתית גדולה המכונה בישראל "מנהלים" דוגמת מאזדה 6.

מעבר לכך, קיים גם מקדם התדמית: רכבי הקרוס אובר אמנם אינם מיועדים לשטח, אך הם גבוהים יותר - תכונה שנהגים רבים בישראל מעדיפים. נוסף לכך, עיצובם נועז יותר וכיום עדיין יש בבעלות עליהם יחידות מסוימות, שכן הם רחוקים מלהיות הרוב בכבישים.

אם כן, הסיבות להצלחתם של רכבי הקרוס אובר בישראל הן בעיקר שיווקיות וכלכליות. לאור השינויים שחלו במבנה ענף הרכב בשנים האחרונות הלקוחות ייחלו לרכב שמחירו לא יהיה גבוה משמעותית מזה של המכוניות המשפחתיות, עיצובו יהיה נועז יותר, ועלויות התחזוקה שלו לא יכבידו על הכיס. מבול דגמי הקרוס אובר שצפוי עוד לנחות בישראל רק יגדיל את ההיצע הזמין ללקוחות, ולפיכך ניתן רק לצפות לעלייה מתמשכת במכירותיהם.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
סוזוקי 4 SX - הקרוסאובר הראשון! (מאז 2006)
הקרוסאובר הראשון עוצב ותוכנן ע"י מעצב העל ג'יוג'יארו לפרוייקט משותף של פיאט וסוזוקי. המכונית, שיצאה לשוק עוד בשנת 2006 כמכונית הצ'בק 5 דלתות בשם פיאט סיידיצ'י/סוזוקיSX4 , היתה מבוססת על פלטפורמת סופר-מיני, עם הנעה 4X4 , ונועדה בבסיסה להוות פתרון תחבורתי קל ונוח ובמחיר סביר, לאנשים המתגוררים באיזורים מושלגים. עד מהרה זכתה המכונית להצלחה גדולה באירופה, קנדה, וארה"ב, וזכתה לשלל מנועים בנפחים שונים, מונעי בנזין וסולר. הקונספט הצליח מעל למשוער, ובעקבות דרישות השוק, הוצעו לשוק גם גירסאות שאינן בעלות הנעה כפולה - שהן הן הג'יפון של היום. המכונית זכתה להצלחה גם במזרח אסיה, הודו (ואצלינו...) בגירסת סלון בעלת פרופורציות מעט מוזרות ובלתי מחמיאות, (שעוצבה אף היא ע"י ג'יוג'יארו - אבל כנראה ביום מעונן במיוחד.....).
יהודה , רעננה  |  13.01.14