אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא עומדים בקצב: הבטחנו מהירות גלישה גבוהה, אל תבדקו אותנו צילום: שאטרסטוק

בלעדי לכלכליסט

לא עומדים בקצב: הבטחנו מהירות גלישה גבוהה, אל תבדקו אותנו

ספקי אינטרנט וחברות תשתית מתנגדים לתיקון רישיון החברות של משרד התקשורת שמטרתו מתן דיווח מדויק על קצב הגלישה: "הוא לא בשליטתנו"

13.01.2014, 08:27 | אופיר דור

בשבוע שעבר פרסם משרד התקשורת תיקון שאמור להגדיל את השקיפות באופן שבו ספקיות האינטרנט וחברות התשתית, בזק ו־HOT, מדווחות על מהירויות הגלישה המשווקות ללקוחות.

קראו עוד בכלכליסט

התיקון יחייב את החברות לפרסם לא רק את מהירות ההורדה המקסימלית בחבילה שרוכש הלקוח (למשל: חבילה של עד 100 מגה־ביט לשנייה), אלא גם את המהירות המינימלית שמתחייבת החברה לספק במצב של עומס מרבי.

אילוסטרציה, צילום: גלעד קוולרצ אילוסטרציה | צילום: גלעד קוולרצ'יק, shutterstock אילוסטרציה, צילום: גלעד קוולרצ

כמו כן, התיקון מחייב לראשונה את החברות לפרט גם את מהירות ההעלאה ולא רק את מהירות ההורדה שהן מבטיחות. מהירות ההעלאה עומדת בישראל על 1־2 מגה־ביט לשנייה בלבד, מהירות נמוכה בהשוואה עולמית.

ממסמכי השימוע שערך משרד התקשורת לחברות, אשר הגיעו לידי "כלכליסט", עולה כי רוב השחקנים הבולטים בתחום התנגדו לקבלת התיקון. בין המתנגדות היו בזק, HOT, נטוויז'ן (סלקום), 012 (פרטנר) ובזק בינלאומי.

חברת IBC, שמקימה את פרויקט הסיבים האופטיים על תשתיות חברת החשמל, לא זומנה לשימוע. ב־IBC מבטיחים לספק מהירות סימטרית (קצב העלאה והורדה זהה) ללקוחות, בניגוד למצב הקיים היום.

החברות הסבירו, בין השאר, את התנגדותן בכך שהן "לא יכולות להתחייב למהירות מינימלית שכן הדבר אינו נתון לשליטתן, כשקצב הגלישה יכול להינתן על בסיס של מאמץ מרבי".

החברות אף איימו כי "הבטחת קצב תעבורה מזערי תביא להעלאת התעריפים ללקוחות".

הערה מעניינת נוספת מצד החברות היתה כי "אין ביכולת הלקוח להבין את המשמעות הטכנולוגית של פרמטר מהירות מזערית".

משרד התקשורת דחה את הטיעונים הללו. "חברות התקשורת מאיימות כמעט אוטומטית שרגולציה תביא להעלאת תעריפים ופיטורי עובדים, אבל למה שקיפות צריכה לעלות יותר כסף", אמר גורם במשרד התקשורת.

הצרכן הישראלי אינו מקבל בפועל את המהירות המקסימלית המפורסמת על ידי החברות, כשקצב העברת הנתונים המעשי מושפע מהעומס על התשתית בכל רגע נתון.

כעת משרד התקשורת יחייב את החברות לפרסם גם את מהירות הגלישה המינימלית שהם יקבלו במצב הקיצוני ביותר, כשכל הלקוחות שלהן משתמשים בתשתית בבת אחת.

מהירות גלישה ברשת

חברות האינטרנט לא יכולות לספק את רוחב הפס המובטח בזמני עומס. לדוגמה, ארון תקשורת של בזק שמשרת כ־250 לקוחות מוזן לרוב ברוחב פס של 1 ג'יגה. כשכולם צורכים את רוחב הפס, קצב הגלישה יהיה נמוך משמעותית

תגיות

31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

30.
ל 26 , באמת ?????? מה אתה אומר ??????
אז תגיד לי באיזה "קסם" משתמשים בדרום קוריאה כדי לספק מהירות סימטרית גבוהה ומובטחת ? ואני מבטיח לך שאף אחד מהם לא משלם 5000 ש"ח לחודש , ומה עם כל מדינות אירופה ששם קצב ההעלאה גבוה ??? מה אתה אומר שנסתובב במדינות מתוקנות ונשאל איך הדברים עובדים???? תן לי לגלות לך סוד לפני ה ADSL היה כאן קו ISDN ואינטרנט DIAL UP , בזק יכלו בהחלט לספק מהירויות גבוהות לבתים פרטיים לא רק לעסקים , אבל לקוח עסקי שילם כמה אלפי שקלים לחודש על קו 2\2 . כשיצא לכולם ה ADSL אז כמובן שהעיסקיים שילמו יותר על מהירויות גבוהות יותר , ומה לעשות בזק "סוחבת" עד כמה שניתן כדי לקבל תשלום מופקע ולא הגיוני מבעלי עסקים . כמובן עד שיגיעו מתחרים ,ואז "הקסם" גם יגיע לבזק ,ואיזו "הפתעה" גם היא תספק מהירות סימטרית , מה ש"לא אפשרי" כעת
א74ר  |  05.02.15
27.
הוט מזייפת
הוט כיכבה בכל הכתבות האפשריות בשנה שחלפה. קנסות שקיבלה ממשרד התקשורת. מספר התלונות הגבוה ביותר למשרד להגנת הצרכן על זה שהוט לא מספקת את המהירות המובטחת ללקוח. לפחות בזק תמיד הייתה שקופה מול הלקוחות ותמיד הנחתה את הנציגים שלה לשקף ללקוח את הטווח במיוחד במהירויות הגבוהות. לבזק אין אתר שונאים כמו שלהוט יש ועוד ועוד...
אסף , חיפה  |  07.02.14
לכל התגובות