לעגן את הרפורמות בחוקים
היוזמה החדשה של שר החינוך הזונחת את גישת "הציונים היבשים", יכולה להיות תחילתו של עידן חדש במערכת החינוך, אך כדי להבטיח שהפוטנציאל יתממש חייבים להתקיים מספר תנאים
הרפורמה שהציג שר החינוך, שי פירון, הינה שינוי מבורך מאד, שהיה צריך להיעשות כבר לפני שנים רבות. שרי חינוך רבים וגורמים שונים מדברים כבר שנים על הצורך בלמידה משמעותית, טיפוח של ערכים והערכה אלטרנטיבית שאינה מסתמכת על ציונים בלבד. אולם, כל עוד לא שינו את מערך מבחני הבגרות הונצח המצב הקיים בו מערכת החינוך היא 'בית חרושת' לציונים, מצב בו המורים לא באמת יכולים להשפיע על המערכת בפן האי-פורמלי. מצב שבו המורים מתרכזים בלית ברירה בעיקר במבחנים וב"מצויינות", מבלי שבאמת יכול להתקיים סיכוי ללמידה משמעותית שתפתח חשיבה והתלמידים ילמדו מתוך מוטיבציה וחשק.
לכן, הרפורמה החדשה והמשמעותית של השר פירון הזונחת את גישת "הציונים היבשים", יכולה להיות תחילתו של עידן חדש במערכת החינוך. זוהי רפורמה בעלת פוטנציאל שיכולה מצד אחד להקל על הלחץ הבלתי פוסק הקיים על המורים והתלמידים, ומצד שני לתת חופש לסגלי ההוראה בבתי הספר להערכה אישית של כל תלמיד ותלמיד על בסיס פרמטרים נוספים מלבד ציונים דוגמת יכולת ניתוח, אישיות הילד וכישוריו. אולם חשוב להבין כי על מנת להבטיח שהפוטנציאל של הרפורמה החדשה אכן יתממש חייבים להתקיים מספר תנאים.
ראשית, יש להבטיח את שיתוף הפעולה של המוסדות להשכלה גבוהה, שכן במידה והם יקיימו מעתה מבחני קבלה "עוקפי פסיכומטרי" הדבר יעקר את הרפורמה מעיקרה.
שנית, הרפורמה מחייבת הסתכלות מחודשת ושינוי מהותי של מעמד המורה שתפקידו במצב החדש רלוונטי ומכריע מתמיד. יש להבטיח שהמורים, החדשים והקיימים, יזכו להכשרה שתעניק להם כלים שיתאימו לשינוי שעוברת מערכת החינוך. כלים שיאפשרו להם לסייע לתלמידים לממש את הפוטנציאל האישי שלהם, יבטיחו העצמה אישית ויפתחו יצירתיות, מוטיבציה ואינטליגנציה הרגשית, כלים שייצקו תוכן חדש למילה מצוינות, לאחר שנזנח התוכן הישן שמדד ציונים בלבד.
הדבר השלישי והחשוב מכל הוא צמצום הפערים הקיימים בחברה הישראלית שמשתקפים במלוא עוצמתם במערכת החינוך. השר פירון אכן ציין שצמצום הפערים הינו אחת ממטרותיה של הרפורמה אולם הטיפול בבעיה אמור להיעשות בשלבים מאוחרים יותר ביישומה. הפערים הגדולים מושרשים בלב ליבה של מערכת החינוך, וככאלה הם דורשים פתרונות כאן ועכשיו. צמצום הפערים במערכת החינוך צריך לעמוד בבסיסה של הרפורמה, ולא להיות בגדר יעד עתידי ש'נתפנה' אליו בעתיד. כמו כן, כולנו עדים בשנים האחרונות לרפורמות שונות שביצעו שרי החינוך השונים בשנים האחרונות, אך שלא עוגנו בחקיקה מוסדרת. לפיכך ובשל המבנה הפוליטי בארץ שבו מתחלפים השרים לעיתים תכופות חשוב עד מאוד שאותן רפורמות יעוגנו בתקנות שיחייבו גם את שרי החינוך הבאים על מנת שיקבלו תוקף ואחיזה בשטח לשנים הבאות.
הכותב הוא נשיא מכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב
תגובה אחת לכתיבת תגובה