אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כיצד הפכה המשפחתית המשומשת לרכישה לא כדאית? צילום: עמית שעל

כיצד הפכה המשפחתית המשומשת לרכישה לא כדאית?

בעבר ברוב הבתים בישראל ניתן היה למצוא רכב משפחתי; אך לפי דו"ח איגוד יבואני הרכב לשנת 2013, השוק נמצא במגמת ירידה. המחירים אולי נותרו גבוהים במחירון, אך הציבור מצביע ברגליים

18.01.2014, 15:07 | תומר הדר

בעוד שבועות ספורים בלבד יחל שוק הרכב המשומש בישראל להתעורר לחיים: חברות הליסינג הגדולות צפויות להתחיל ולהטמיע בציי הרכב שלהן את המכוניות החדשות, מודל 2014, שיבואני הרכב ימסרו בשבועות הקרובים. מדוע התהליך יקרה רק כעת? הסיבה פשוטה: צרכנים רבים בשוק המוסדי רצו להתחדש במכונית חדשה, אך לא ידעו מה יהיה מחירן של המכוניות החדשות, מה שמשפיע ישירות על שווי השימוש.

קראו עוד בכלכליסט

כעת, כשמחירי הרכב החדש נחשפו והציבור נשם לרווחה, ניתן להצטייד בכלי הרכב. יתרה מזו, בגלל אותו חשש הצטיידו חברות הליסינג במכוניות מודל 2013 בכמויות גדולות, וכעת יש להיפטר מכלי הרכב הללו לפני שיתחילו להעלות אבק.כמו כן, כמה מציי הרכב הגדולים ביותר בישראל, כדוגמת צי הרכב של אמדוקס, צי הרכב של אלביט וגם צי הרכב הצה"לי, נמצאים בימים אלה בעיצומם של מהלכים מסיביים להחלפת כלי רכב.

מאזדה 3. הנחות של 20% ממחיר המחירון אינן אירוע נדיר מאזדה 3. הנחות של 20% ממחיר המחירון אינן אירוע נדיר מאזדה 3. הנחות של 20% ממחיר המחירון אינן אירוע נדיר

בל נשכח שכאשר חברת ליסינג מוסרת רכב לידיו של לקוח - היא גם מקבלת את הרכב הישן, ואת הרכב הישן יש למכור. מדוע דווקא שנת 2014 מיוחדת בהיבט זה? הסיבה טמונה דווקא בהיסטוריה: בשנת 2011. שנה זו הייתה שנה עתירת עסקאות, וכעת, שלוש שנים מאוחר יותר, בתום חוזה הליסינג התקני, כלי הרכב צריכים לחזור אל חברות הליסינג, ומשם למגרשי המכירה.

עד כאן ההיגיון ברור, אלא שבשנת 2014 שוק הרכב הישראלי כלל אינו דומה לשוק הרכב של שנת 2011 - והשינויים מתבטאים יותר מכל בפלח השוק המרכזי בו פועלות חברות הליסינג: שוק המכוניות המשפחתיות. בעבר ברוב הבתים בישראל ניתן היה למצוא מכונית משפחתית אך כיום, כפי שמעיד דוח המסירות של איגוד יבואני הרכב המסכם את שנת 2013, מכירות המכוניות המשפחתיות נמצאות במגמת ירידה. הטרנדים שתקפים בשוק הרכב החדש תקפים גם בשוק הרכב המשומש, ולאור השינויים שחלו בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות, מדובר במגמות שישפיעו השנה על שוק הרכב המשומש באופן ניכר.

פריחה חסרת תקדים בשוק המכוניות הקטנות

ראשית, כיום שוק המכוניות הקטנות בישראל נמצא בפריחה חסרת תקדים. בהתחלה הייתה זו סוזוקי אלטו שיצרה מהפיכה בשוק והביאה לכל בית את בשורת המכונית החדשה ב-60 אלף שקלים; אך כיום, שלוש שנים מאוחר יותר, יבואני רכב רבים מציעים שלל מכוניות חדשות במחיר שאינו עולה על 70 אלף שקלים.

מגרש של חברת הליסינג אלבר. כיום כמעט כל דגמי המכוניות החדשות נמכרים בהנחה זו או אחרת מגרש של חברת הליסינג אלבר. כיום כמעט כל דגמי המכוניות החדשות נמכרים בהנחה זו או אחרת מגרש של חברת הליסינג אלבר. כיום כמעט כל דגמי המכוניות החדשות נמכרים בהנחה זו או אחרת

מעבר לכך, יבואני הרכב הבינו בשנה שעברה לראשונה את הפוטנציאל הטמון ביבוא של מכוניות משפחתיות עממיות, כדוגמת מיצובישי אטראז', שמשאירה עודף בארנק מ-90 אלף שקלים. מעבר לכך, השנה שעברה אופיינה בביטול מוחלט של הכלל הבלתי כתוב שלפיו מכונית חדשה צריכה להימכר במחיר מלא ללא הנחות:

מעבר לכך, שנת 2013 היתה שנת שיא למכירה של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר", שהיקפן מוערך בכמעט שמונה אחוזים מהיקף העסקאות בשוק הרכב. אך זה לא הכול: בשולי ענף הרכב מתפתחת לאטה תופעה חדשה: יבואני הרכב שעדים לאובדן גדל והולך של נתח שוק לחברות הליסינג המוכרות רכבים "יד ראשונה אפס קילומטר", החליטו להשיב מלחמה: כרגע מדובר עדיין בפעילות בהיקף מצומצם, אך מספר גדל והולך של יבואנים מציעים כיום לצרכנים אפשרויות שדומות מאוד לליסינג פרטי, ולפיהן הצרכן נדרש לשלם על המכונית סכום זעום בלבד ולהמשיך בתכניות תשלום.

יפנאוטו, יבואנית סובארו יצאה במבצע כזה בשבוע שעבר, כלמוביל פתרונות מימון מציעה עסקאות כאלה ללקוחות וגם יבואנים אחרים אינם בוחלים בשימוש מסיבי בכלי המימוני כדי להביא לקוחות. המשמעות של כל המהלכים האלה כפולה: ראשית, רכישה של מכונית משפחתית משומשת בת שלוש בסכום של כ-80 אלף שקלים אינה כדאית בהתחשב בעובדה שבסכומים כאלה יכולים לרכוש כיום מכונית חדשה; ושנית, כאשר מכוניות חדשות לחלוטין נמכרות בהנחה כה גדולה תחת כל עץ רענן, מחירי המכוניות המשומשות אמורים להיות מושפעים באופן ניכר. אלא שבמחירוני הרכב המשומש בקושי קיימת השפעה של כל המבצעים הללו. השורה התחתונה היא שמחירי המכוניות המשומשות אולי נשארים גבוהים במחירונים, אך מידת האטרקטיביות שלהן נמוכה מאוד והציבור מצביע ברגליים.

כעת נותר רק להמתין ולראות כיצד יגיב שוק המשומשות לתופעה. כבר כיום אנו עדים לשינויים שמתרחשים בשוק. לדוגמה, בעבר מכוניות מדגמים נפוצים היו ערובה להצלחתו של הדגם בשוק המשומשות, אך כיום כבר לא מדובר ביתרון. לדוגמה, מאזדה 3, מכונית נפוצה מאוד בציי הרכב הגדולים נמכרה לפני שנים ספורות מחברות הליסינג בהנחות מזעריות. כיום הנחות של 20% ממחיר המחירון אינן אירועים נדירים.

בחברות הליסינג ערים גם לבעייתיות נוספת של שוק הרכב - הקושי במכירת מכוניות משומשות - ושמחים כיום להציע עסקאות טרייד-אין מצוינות על כלי רכב משומשים שנמכרים לחברת הליסינג בתמורה. אמצעי נוסף שנועד לדחוף את המלאי המשומש מסתמך על עוצמתן הלוגיסטית של חברות הליסינג: מדובר בשירותי ליסינג לרכב משומש, כלומר מכירה של הרכב המשומש עם חבילת טיפולים ותיקונים.

בשורה התחתונה, שנת 2014 צפויה להיות שנה מכרעת לשוק הרכב המשומש בגלל התהליכים שהתרחשו בשנים האחרונות, שהפכו את רכישתה של מכונית משפחתית משומשת במחיר גבוה ללא כדאית. כעת נותר רק להמתין ולראות האם הצרכנים יבינו את משמעותו של כוח הקנייה האדיר שמצוי בידיהם השנה וינצלו אותו בחוכמה.

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
מה שקורה זה שיבואני הרכב וחברות הליסינג ירו לעצמן ברגל...
היבואניות הגדולות הביאו כמויות אדירות של רכבים שאין להם כלל ביקוש והן שיווקו את אותם רכבים דרך חברות הליסינג שבשביל להיפטר מהרכבים מציאות מחירים נמוכים יותר אבל לא מספיק נמוכים בשביל שיימכרו אותם ובמיוחד שקיימת ירידה חדה במחיר רכב ליסינג מהמחירון שלו כשאדם קונה רכב הוא גם רוצה לדעת שהוא יוכל למכור אותו וכשזה נהיה בלתי אפשרי אז לא משתלם לקנות רכב במחיר גבוה, במיוחד שמדובר ברכב יוקרה. אם חברות הליסינג לא יתחילו למכור רכבים למזרח הרחוק הן לא יצליחו להיפטר מהמלאי העצום שלהן! יש רכבים חדשים 0 ק"מ משנת 2007-2008 ששוכבים במגרשים ואין היצע בכלל.. בועת שוק הרכב תתפוצץ מתישהו בשנים הקרובות אם משרד התחבורה לא יתחיל ברפורמה שתביא ליבוא מבוקר של רכבים חדשים. הבועה תתפוצץ כשיבואנית הרכב הראשונה תתמוטט כלכלית...תחשבו על זה ככה
אני  |  01.02.14
23.
כשהאחזקה היא השיקול המשפחתית לא כדאית
ומה עם נושא הבטיחות הנוחיות היציבות כח המנוע וכו'? בגלל מחירי הדלק לוקחים סיכון אישי ומשפחתי ועוברים לרכב מיני שבערים הרריות כמו חיפה בלאי המנוע מואץ כשמכונית של 1000סמ''ק עם 4 נוסעים תסע בעליות .בלאי מואץ של רכב קטן ולא בטיחותי בעתיד יהפוך להוצאה ולא לחיסכון מה גם שיש מכוניות קטנות שצורכות דלק כמעט כמו משפחתיות.חזרה למכונית מיני היא נסיגה ברמת החיים וטעות אופטית של חסכון בעיקר בבטיחות. עדיף לקנות משפחתית בת שלוש במחיר של מ יני חדשה ולשלם קצת יותר על אחזקה למי שבטיחות היא המרכיב החשוב לו ומשפחתו בקניית רכב.
נחמן  |  25.01.14
לכל התגובות