אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרדי האוצר והביטחון שוקלים לבטל את מניית הזהב בצים צילום: נמרוד גליקמן

משרדי האוצר והביטחון שוקלים לבטל את מניית הזהב בצים

באוצר נוטים לאשר את הבקשה ואומרים כי גם משרד הביטחון אותת כי יהיה מוכן לוותר מניית הזהב. ביטול המניה יאפשר לצים לדלל את מספר האוניות שהיא מחזיקה בישראל ולהעביר את מטה החברה לחו"ל

15.01.2014, 22:45 | ליאור גוטמן

משרדי האוצר והביטחון מוכנים לוותר עקרונית על מניית הזהב של המדינה בצים. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

מניית הזהב מחייבת את החברה להחזיק דירקטוריון ישראלי, הנהלה ישראלית ולפחות 11 אוניות כשהצוות שמפעיל אותם הוא רובו ישראלי (בדרגים הבכירים בכל אוניה). ביטול המניה יאפשר לחברה, בין היתר, לדלל את מספר האוניות שהיא מחזיקה, ולהעביר את מטה החברה לחו"ל או לפצלו - חו"ל וישראל במקביל.

האחריות על כל מניות הזהב של המדינה בחברות השונות עברה לרשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב לפני מספר שבועות מידי החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו, ובכירי צים פנו לרשות לפחות פעמיים בחודשיים האחרונים כדי לבטל את מניית הזהב.

אוניה של צים (ארכיון), צילום: אריאל ורהפטיג אוניה של צים (ארכיון) | צילום: אריאל ורהפטיג אוניה של צים (ארכיון), צילום: אריאל ורהפטיג

בעבר עידן עופר המחזיק בצים באמצעות החברה לישראל ניסה לפצל את מניית הזהב כדי להעביר חלק ממטה החברה לסינגפור, אולם המדינה סירבה כדי להבטיח שלפחות אחת מחברות התובלה הגדולות תמשיך להגיע לישראל, מהלך שייתן פתרון במקרה של מצור ימי או כלכלי בתובלה. נכון להיום 95% מהייבוא והייצוא מישראל עובד דרך נמלי חיפה ואשדוד. השבתה שלהם או השבתה של חברות הספנות שמגיעות לכאן עלולות לפגוע קשות במשק הישראלי ובאיתנותו הפיננסית.

בנמלי ישראל פועלות כיום יותר מ־50 חברות ספנות ולוגיסטיקה מרחבי העולם, שהבולטות בהן הן מרסק, MSC, CKNY ואבר גרין. בעבר, חלק מנמלי ישראל הושבתו מפעילות במהלך מלחמת יום הכיפורים, מלחמת לבנון הראשונה ומלחמת לבנון השנייה בשל שיגורי טילים בסביבתם. כמו כן, גם במבצע עמוד ענן ב־2009 נמל אשדוד הושבת לפרקי זמן קצרים.

כיום, באוצר סבורים שניתן לבטל את מניית הזהב משום שהפתרונות החלופיים להעברת סחורות, ובראשם תובלה אווירית, התפתחו מאד. המשוכה השלישית והאחרונה לפני הוויתור של המדינה על מניית הזהב היא אישור של משרד התחבורה, המשתמש בצים כדי לשבח ולהכשיר את עתודת הימאים והקברניטים שפועלים במשק.

בקיץ האחרון צים העבירה חלק מהפעילות שלה לפיראוס שביוון. מדובר בפעילות השטעון (העברת סחורות) שיצאה מחיפה בתמורה להנחות כספיות שחברת צים קיבלה ביוון. מדובר בפחות מ20% מפעילות החברה, שהמשיכה להתנהל בעיקר בחיפה והשאירה אותו כנמל הבית.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
פקידים חסרי ראות ואחריות
פקידי אוצר וכלכלנים עם הבנה מינימלית בתפקידה של תעשיה בכלל ובתפקידה של ספנות לכלכלה. ספנות הינה בעלת חשיבות למדינה - דרך הובלה ימית מתבצע מרבית היבוא לארץ. האווירי יקר מדי ומועט מדי. מעבר לכך - אוניות העוגנות בנמלים חיצוניים מפתחות מאוד את הכלכלה והסחר הבינלאומי של מדינה - זו עוצמה כלכלית. הם אלה שבזמנו הפריטו את צים במחירי אפס, כאשר הייתה בעלת שווי, והניחו לה לגווע בשנים האחרונות - למרות מניית הזהב שבידם - ללא סיוע משמעותי בעת המשבר הקשה בתולדותיה. ענף הימאות היה ענף שהעסיק ופירנס בכבוד אלפים - כיום הכל מיובש. אין שום סיבה שבארץ לא יחיו ענף זה מחדש. עצוב שגורל הכלכלה בידי חסרי ראות שכאלה.
דוד , מרכז  |  19.01.14
14.
חיסול צי וצוות ישראלי בכיה לדורות
הכתב מספר לנו שיש חלופה באמצעות הובלה אווירית, האם עשה חשבון כמה מטוסים צריך להעסיק במקום אניה קטנה של 5000 מכולות? כבר עכשיו יש רק מספר מצומצם של קצינים ישראלים, את הימאים כבר חיסלו מזמן אז מאיפה ישיגו פתאום במקרה הצורך אנשי מקצוע? צריך לתת את הדעת להשלכות של מהלך כזה.
אפרים , רעננה  |  16.01.14
לכל התגובות