אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שאלות נפוצות בזכיינות צילום: shutterstock

שאלות נפוצות בזכיינות

ומה קורה עם כל ההשקעה והציוד לאחר תום תקופת הזיכיון? האם זכיינים רשאים להוסיף מגוון מוצרים נוסף לחנות או לתפריט? מה התחום האטרטיבי ביותר? כל התשובות לשאלות נפוצות לזכיין המתחיל

16.01.2014, 10:48 | יואב גזית וצחי אגאיוף

בחזרה לערוץ זכייניסט>>

במאמר נציג את השאלות הנפוצות ביותר בקשר לשיטת הזכיינות. התשובות אינם מהוות תחליף לייעוץ משפטי וחשוב לבחון ולבדוק כל מקרה לגופו.

בחוזה הזיכיון שקיבלתי מרשת מצוין כי החוזה מוגבל לתקופה של חמש שנים. האם זה דבר מקובל ומה קורה עם כל ההשקעה והציוד לאחר תום תקופת הזיכיון?

דבר ראשון חשוב לציין כי רוב המוחלט של חוזי הזיכיון המתייחסים לזיכיון לקונספט מסחרי מוגבלים בתקופת הזמן שלהם וזהו דבר מקובל ואפילו נחוץ לצורך הצלחת שיטת הזכיינות. הסיבה לכך היא, שהזכיין צריך לדעת ולזכור תמיד כי הזיכיון הוא לא לנצח וכי הוא צריך, בתקופה הקצובה, לנצל את ההזדמנות ולהראות תוצאות עסקיות כמה שיותר טובות כדי שיוכל להחזיר את ההשקעה, להרוויח ולגרום לרשת לרצות אותו לתקופות נוספות בתור זכיין.

בדרך כלל נהוג להוסיף תקופת אופציה נוספת כדי שסך כל תקופת הזיכיון (כולל תקופת האופציה לזכיין) תאפשר לזכיין להרוויח מספיק כסף כדי שהסיכון בהקמת העסק ישתלם. בכל מה שנוגע לציוד ולהשקעה, כל ציוד שנרכש על ידי הזכיין, ממשיך להיות בבעלותו ולא ניתן לפגוע בזכות הקניין שלו. לגבי זכות הזכיין להמשיך להפעיל עסק באותו מיקום תלוי בסיכומים שהוגדרו בחוזה הזיכיון ותלוי בעיקר אם הזכיין חתום על הסכם השכירות או הרשת היא זו שחתומה עליו.

האם זכיינים רשאים להוסיף מגוון מוצרים נוסף לחנות או לתפריט?

השאלה בעניין מגוון המוצרים הנמכרים בחנות של רשת זכיינות וחופש הפעולה בבחירתם תלוי מאד ברשת המזכה. בעיקרון, ניתן לומר שבעסקים כמו בעסקים הכל אפשרי. יש רשתות גמישות יותר ויש רשתות גמישות פחות. ישנן רשתות שהנושא של מגוון המוצרים הינו הבסיס להצלחת המודל העסקי של הרשת כדוגמת רשתות האופנה, ולכן רשתות אלו, לרוב, לא יאשרו הוספת סחורה שלא מסופקת על ידי הרשת. מנגד, ישנן רשתות קמעונאיות אשר כן מאשרות לזכיין להוסיף מוצרים נוספים, עד אחוז מסוים משטח המדף. במקרים אלו לרוב יהיה צורך באישור מוקדם של הרשת באשר לאותם מוצרים. ברשתות הפועלות בתחום המזון ניתן לראות התאמות מקומיות הן במגוון המנות והן במחירים המופיעים בתפריט.

כאשר בוחנים את תחום הזכיינות בישראל, מוצאים מספר רשתות חדשות, ללא מוניטין ברמה הארצית, שגובות דמי זיכיון גבוהים כמו רשתות אחרות ותיקות ובעלות מוניטין, אז מדוע שזכיינים ישלמו את דמי הזיכיון הגבוהים לרשתות חדשות אלו?

זוהי שאלה טובה אשר למעשה נוגעת בבסיס של מה זה זכיינות? ישנה טעות נפוצה מאד, שזכיינות מבוססת רק על מוניטין של הרשת, אך בפועל מדובר על תחום מורכב הרבה יותר. הרשת אמורה לספק לזכיין קונספט מסחרי שלם אשר בסופו של דבר, ישפר עבורו את הסטטיסטיקה להצלחה. אותו קונספט מסחרי מורכב ממספר מרכיבים כגון: גודל החנות הדרוש, מיקום, עיצוב, סידור החנות, מגוון המוצרים, שיטות העבודה, נהלי העבודה ועוד ועוד.

כל הידע שהרשת צברה ואותו היא מעבירה לזכיין שווה לעיתים הרבה יותר מאשר רמת המוכרות והמוניטין של אותה רשת. בנוסף, ישנן רשתות לא כל כך מוכרות לציבור הרחב, המציעות לזכיינים שלהן מודל עסקי הרבה יותר אטרקטיבי מאשר רשתות מוכרות. לבסוף הדבר מתבטא ברמת סיכון נמוכה יותר ותשואה גבוהה יותר על ההשקעה. לסיכום, כאשר באים לבחון את סכום דמי הזיכיון מומלץ להסתכל על כל התמונה ולבחון את כל מה שהרשת מציעה לך בתור זכיין ולא רק בעניין המוניטין.

ניתן למצוא רשתות זכיינות הפועלות בתחומים שונים וקיימת הדילמה בין זכיינות בתחום האופנה, תחום השירותים לבין תחום המזון, מה התחום הכי אטרקטיבי?

אנחנו רוצים דווקא להתחיל בשורה התחתונה ולומר כי כל מקרה צריך להיבחן לגופו ויכול להיות, שבמקרה הספציפי שלך, קיימת התאמה מיוחדת לתחום מסוים וגם קיימת הזדמנות עסקית טובה יותר באותו תחום שאת/ה מתאימים ולכן אין תשובה מדויקת שנכונה בכל המקרים. אולם, אם אנחנו צריכים לנתח את המצב בשוק נכון להיום, היינו אומרים בזהירות, שרשתות האופנה הפועלות בזכיינות נמצאות במצב רגיש וכי בנתונים הפיננסיים הקיימים, רמת הסיכון בהקמת עסק, בתור זכיין בתחום האופנה, גבוהה מאד.

רמת הסיכון החריגה נובעת בעיקר עקב גובה שכר הדירה הנהוג בקניונים ובמרכזים המסחריים, מתח הרווחים הנמוך שנשאר לזכיין ממכירת המוצרים, כניסת השחקנים הבינלאומיים (H&M, אמריקן איגל ועוד) ומהמצב הכלכלי הגורם לירידה ברמת הפדיונות.

לעומת זאת, בתחום המזון ישנן אלטרנטיבות רבות אשר מתאימות כמעט לכל כיס – ניתן למצוא השקעות החל מ-200,000 שקל בדוכני מזון מהיר ועד 1,500,000 שקל ויותר בבתי הקפה ומסעדות. אומנם בעיית גובה השכירות נכונה גם כאן, אך רמת הרווחיות בתחום המזון גבוהה והלקוחות עדיין מרשים לעצמם לאכול בחוץ כחלק מבילוי ולכן הפדיונות לא נפגעו בצורה משמעותית מהמשבר הכלכלי. תחום השירותים יכול להיות אטרקטיבי לזכיינים מסוימים אשר מחזיקים בכישורים הנדרשים לצורך ניהול מוצלח של העסק. לרוב, ההשקעה הנדרשת בהקמה נמוכה יחסית ויכולה להסתכם בעשרות עד כמה מאות בודדות של אלפי שקלים. ההוצאות הקבועות גם כן נמוכות, אבל רמת הרווחיות (באחוזים), בעסקים בתחום השירותים, גבוהה מכיוון שעלות המכירות נמוכה.

הכותבים הם מנכ"לים משותפים בחברת FBB - מומחים בנושאי זכיינות

למידע נוסף בנושא זכיינות>>

 

תגיות