אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ה-FTC: הילדים קנו תוכן באפליקציות? אפל חייבת לפצות את ההורים צילום: איי אף פי

ה-FTC: הילדים קנו תוכן באפליקציות? אפל חייבת לפצות את ההורים

לאחר תלונות בגין היעדר הגבלת רכישה באפליקציות אפל, קבעה נציבות הסחר הפדרלית שעל החברה לשלם פיצויים בסך 32.5 מיליון דולר לפחות. החברה תפצה 37 אלף משתמשים שילדיהם רכשו תוכן ללא אישורם

16.01.2014, 11:46 | עומר כביר

אפל ונציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC) חתמו על הסכם במסגרתו התחייבה החברה לשלם פיצויים בסך 32.5 מיליון דולר לפחות להורים שילדיהם ביצעו רכישות בתוך אפליקציות ללא ידיעתם. בנוסף, אפל התחייבה לשנות עד ה-31 במרץ את נהלי החיוב כך שלקוחות יחויבו למסור הסכמה לרכישות.

קראו עוד בכלכליסט

ב-FTC מציגים את ההסכמה כניצחון משמעותי לצרכנים. מנכ"ל אפל, טים קוק, טען שמדובר במהלכים שהחברה מבצעת בכל מקרה, בעקבות הסדר אליו הגיעה במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה.

טים קוק, מנכ"ל אפל, צילום: בלומברג טים קוק, מנכ"ל אפל | צילום: בלומברג טים קוק, מנכ"ל אפל, צילום: בלומברג

ב-2009 השיקה אפל את האפשרות לבצע רכישות מתוך האפליקציה ב-iOS. הגדרות מערכת ההפעלה אפשרו אמנם להורים למנוע רכישות כאלו ללא הזנת סיסמה, ואולם שגיאה תכנונית אפשר לבצע רכישות כאלו בכל מקרה אם אלו נעשו ב-15 הדקות שלאחר הורדת האפליקציה (מהלך שחייב הזנת סיסמה).

פרצה זו, וכן מקרים בהם הורים לא חסמו את האפשרות לרכוש בתוך האפליקציה, הביא להגשת תביעה ייצוגית נגד החברה מצד הורים שילדיהם ביצעו רכישות בסכומים גדולים. תביעה זו הסתיימה בקיץ שעבר בהסכם פשרה, במסגרתו הסכימה אפל לשלם פיצויים בדמות תלוש מתנה לאייטיונס להורים שילדיהם ביצעו רכישות בפחות מ-30 דולר ופיצוי כספי לאלו שילדיהם ביצעו רכישות בסכומים גבוהים יותר.

37 אלף לקוחות יפוצו

במכתב ששלח אתמול לעובדי אפל כתב קוק כי בעקבות ההסכם שלחה אפל מיילים ל-28 מיליון לקוחות אפסטור בארה"ב שבחשבונתיהם בוצעו רכישות בתוך אפליקציות משחקים לילדים. “קיבלנו 37 אלף בקשות ונפצה את כולם כמובטח", כתב קוק במכתב שפורסם באתר חדשות הטכנולוגיה re/code. “שופט פדרלי הסכים שפעולותינו מהוות הסדר מלא ואנחנו הרגשנו שפעלנו כשורה מבחינת כולם".

חנות האפליקציות של אפל, צילום: בלומברג חנות האפליקציות של אפל | צילום: בלומברג חנות האפליקציות של אפל, צילום: בלומברג

ואולם, כעת מתברר שב-FTC סברו שלא היה די בהסדר הטיעון שהתקבל, ופתחו בהליך נוסף נגד אפל בפרשה זו. לדברי הנציבות, אפל כשלה בכך שלא הודיעה להורים שעם הזנת הסיסמה להורדת אפליקציה הם מאפשרים לילדיהם לבצע רכישות בתוכה ב-15 הדקות שלאחר מכן. במקרים אחרים, אפל הציגה מסך המבקש מהורה להזין סיסמה, מבלי להסביר שמדובר באישור לביצוע רכישה.

לדברי ה-FTC אפל קיבלה עשרות אלפי תלונות מהורים, שחלקם חויבו במאות ואף באלפי דולר. במקרה אחד דיווחה לקוחה שבתה ביצעה רכישות בסך 2,600 דולר באפליקציה Tap Pet Hotel, וכמה לקוחות דיווחו על רכישות של יותר מ-500 דולר באפליקציות Dragon Story ו-Tiny Zoo Friends.

במסגרת ההסדר אליו הגיעה הנציבות עם אפל התחייבה החברה לשלם פיצויים מלאים לכל הלקוחות שחיובו בגין רכישות בתוך האפליקציה שבוצעו על ידי ילדים, בין אם בטעות ובין אם באישור הלקוח.

איתות לקהילה העסקית

"ההסדר הוא ניצחון ללקוחות שנפגעו בגלל מדיניות חיוב לא הוגנת של אפל, ואיתות לקהילה העסקית: בין אם אתם עושים עסקים בעולם המובייל או בקניון השכונתי, יש לשמור על זכויות הצרכנים", אמרה יו"רית ה-FTC, אדית רמירז, בהודעה לעיתונות. “אי-אפשר לחייב לקוחות על רכישות שהם לא אישרו".

ואולם, מנכ"ל אפל קוק תקף בחריפות את התנהלות ה-FTC במכתב ששלח לעובדיו: “זה לא נראה לי צודק שה-FTC יתבעו אותנו על פרשה שכבר יושבה. מבחינתנו, מדובר בסיכון כפול. ואולם, הסיכום עם ה-FTC לא מחייב אותנו לעשות משהו שלא היינו עושים בכל מקרה, אז החלטנו לקבל אותו במקום להיגרר לקרב משפטי ארוך".

תגיות