אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכללית מקבלת חצי מהכנסות דוכני הקפה והצרכנים משלמים צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

הכללית מקבלת חצי מהכנסות דוכני הקפה והצרכנים משלמים

פרוטוקול ועדת המכרזים של הכללית חושף את המנגנון מאחורי תמחור הקפה בבתי החולים: הזכיינים נאלצים להעביר עד 55% מההכנסות לקופה, ויכולתם להוריד מחירים שואפת לאפס. היועצת המשפטית של הכללית הודתה: "המחירים לא זולים"

21.01.2014, 07:42 | נורית קדוש

קופת חולים כללית מקבלת חצי שקל מכל שקל שמשלמים הלקוחות שרוכשים קפה ומוצרים נלווים בשטח בתי החולים שבבעלותה. כך עולה מפרוטוקולים של דיונים שערכה ועדת המכרזים של הכללית בנובמבר 2011 ובמהלך 2012, בנוגע להפעלת עגלות קפה בבתי החולים ובקופות החולים במחוזות, אשר הגיעו לידי "כלכליסט".

דיוני ועדת המכרזים מאשרים את התחושה של חולים רבים ושל בני משפחותיהם, כי בשטח בית החולים אין להם אלטרנטיבה של ממש. דרישת הסף מהמשתתפים במכרז שפרסמה הכללית קבעה כי הצעת המחיר תהיה 35% אחוז ממכירות עגלות הקפה בבתי החולים המאופיינים בתנועת לקוחות ערה – והמתמודדים הסכימו לשלם הרבה מעבר לכך. לעומת זאת, בסניפי קופות החולים, המצויים לרוב בתוך הערים ובסביבה תחרותית, דרישת הסף עמדה על 20% בלבד, ורמת הביקוש מצד הזכיינים צנחה בהתאם. מסיבה זו במחוז תל אביב כלל לא היה ביקוש להפעלת דוכנים בסניפי הכללית.

הבוקר תקיים ועדת הכלכלה של הכנסת דיון על המחירים המופקעים שנגבים מצרכנים במקומות ציבוריים.

עמדת קפה בבילינסון. הקפה לצרכן, הקופון לכללית, צילום: עמית שעל עמדת קפה בבילינסון. הקפה לצרכן, הקופון לכללית | צילום: עמית שעל עמדת קפה בבילינסון. הקפה לצרכן, הקופון לכללית, צילום: עמית שעל

"התמחור גבוה בגלל דרישות בתי החולים"

מהפכת המחירים שפוקדת בחודשים האחרונים את שוק הקפה פוסחת בשלב זה על בתי החולים. לדוגמה, בבית החולים איכילוב נדרשים הלקוחות להיפרד מ־11.5 שקל עבור כוס קפה הפוך, שעליה הם ישלמו בסניפי קופיקס או מקדונלד'ס הסמוכים כ־5 שקלים. הפער נשמר גם בבית חולים נוספים ברחבי הארץ, ובהם רמב"ם בחיפה הגובה 10 שקלים לכוס קפה או סורוקה בבאר שבע והדסה עין כרם בהם המחיר עומד על 10.3 שקלים. למרות המחירים הגבוהים, לטענת מפעילי עגלות הקפה מדובר בפעילות שאינה רווחית כלל – בשל התמלוגים העצומים שהם משלמים למוסדות הרפואיים.

"הצרכנים זועמים כשהם נדרשים לשלם 12 שקל לקפה בבית חולים ובצדק מבחינתם. יחד עם זאת, אין לנו כל ברירה, בגלל הדרישות של בתי החולים מאיתנו", קובל מנהל חברת קפה מובילה המתמודד במכרזים של בתי החולים. "כשאני יודע שמחצית מהסכום אני צריך להעביר לבית החולים, אני חייב לתמחר את המוצר במחיר גבוה. אין דרך למכור קפה ב־8 שקל, ולכסות את ההוצאות מתוך 3.5 שקלים שנשארים לי את כל ההוצאות".

מפרוטוקול דיון ועדת המכרזים של הכללית שנערך בנובמבר 2011 עולה כי זכייני דוכני הקפה התחייבו למחירי מקסימום לצרכן של שלושה מוצרים: 9 שקלים עבור קפה הפוך קטן, 12 שקל עבור הפוך בינוני ו־6 שקלים עבור כוס תה. בתגובה לכך אמרה נציגת היועץ המשפטי של הכללית, עו"ד איריס דובדבני: "המחירים הם לא זולים". נציג הרכש בוועדה, מאיר לוי, ענה בתגובה כי המחירים דומים לאלו הנגבים בבתי קפה ונענה על ידה: "זה לא דומה, כי הקהל כאן הוא קהל שבוי וזה אנשים שנמצאים במקום שעות ארוכות".

מהפרוטוקול עולה כי הוועדה קיבלה לבסוף הצעות גבוהות בהרבה מדרישות הסף שהציבה לבתי החולים. חברת פלפלת משלמת לכללית 55% מהכנסותיה בבית החולים כרמל בחיפה, 54% מההכנסות בבית לוינשטיין ברעננה, 52% ממכירותיה בבילינסון ו־50% מההכנסות בבית החולים השרון הסמוך בפתח תקווה. חברת קופי טיים, שהגישה הצעות נמוכות יותר, עדיין נאלצת להיפרד מ־45% מהמחזור שלה בהפעלת עגלות קפה בבתי החולים קפלן ברחובות ומאיר בכפר סבא ומ־44% מהכנסותיה בסורוקה.

בקופות החולים, בהן תנועת הלקוחות נמוכה יותר ולעגלת הקפה מתחרים עסקיים סמוכים, הציעה פלפלת 48% מהמכירות במחוז צפון. אולם בשאר המחוזות משלמים המפעילים 29%–20%. בהקשר זה ציין חבר הוועדה לוי כי "לפלפלת יש ההצעות הגבוהות ביותר. לטעמי, על פי מה שאני מכיר בתחום, הן הצעות מאוד גבוליות ברווחיות שלהן". גם נציגי הכללית הטילו ספק בכדאיות הכלכלית של ההצעה, וזימנו חלק מהמציעים לדיון.

בדיון הנוסף, שהתקיים במרץ 2012, הוסיף לוי כי מעולם לא קיבלה הכללית הצעה שעולה על 42%. אולם בפועל לא מדובר במחיר יוצא דופן עבור מכירת קפה בבית החולים. כך למשל, במכרז שפרסם באוגוסט האחרון בית החולים רמב"ם, שאינו שייך לכללית אלא למדינה, נבחרה חברת נטו אינווסטמנט שהציעה 141 אלף שקל בחודש או 42.9% מהמחזור על הפעלת שלוש עגלות קפה.

"הצרכנים אינם קהל שבוי בבתי החולים", טוען בכיר באחד מבתי החולים בארץ. "עם זאת, אנחנו ערים לכך שמרבית המבקרים קונים בסופו של דבר בעגלת הקפה ורק מבקרים קבועים מתחילים להתמצא בסביבה ולאתר חלופות". לטענת גורמים בבתי החולים, המערכת הציבורית מצויה בגירעונות כבדים, וההכנסות מהקפה מהוות כלי להתמודדות עם הקשיים.

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי ברכבת ישראל דרישות המינימום פחות חריגות מאלו של בתי החולים, אבל עדיין לא נמוכות, ומחיר הקפה עומד על כ־12 שקל. במכרז שפרסמה הרכבת, עומדת הדרישה להפעלת 43 עגלות קפה על 9 מיליון שקל בשנה, ותוספת של 12% מהמחזור ברוב הדוכנים. לעומת זאת, בגופים ציבוריים אקדמיים דרישות הסף נמוכות בהרבה. לדוגמה, במכרז שפרסמה אוניברסיטת תל־אביב להפעלת עגלת קפה בבניין מקסיקו בקמפוס עמדה הדרישה על 6,000 שקל לחודש או 6% מהמחזור. מחיר הקפה ומוצרים נלווים כמו כריכים נמוך משמעותית ואינם עולים על 8 שקלים.

הכללית: "יש חלופות רבות בבתי החולים"

משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "במסגרת המכרז הוגדרו מחירי מקסימום הנמוכים ממחירי השוק למוצרים המרכזיים שנמכרים בעגלות הקפה. יש לזכור כי קיימות חלופות רבות בבתי החולים לרכישה בעגלות, גם מצד המכונות האוטומטיות וגם מצד קפיטריות. ועדת המכרזים בחנה את התוכניות העסקיות והתחשיבים הכלכליים של המציעים וקיבלה החלטתה על סמך תוכניות אלו".

מבית החולים רמב"ם נמסר בתגובה: "מפאת סודיות מסחרית אנו לא חושפים את נתונים הזוכה במכרז. אנו סומכים ידינו על כך שכל מציע מכלכל צעדיו בתבונה כך שיוכל למכור במחיר תחרותי מספיק, אשר יאפשר לו להמשיך ולהתקיים בבית החולים".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
יש למוסדות אלה רשיון עסקים להפעלת מזנונים ובתי אוכל בחצרותיהם?
אם יש להם רשיון עסקים להפעלת מזנונים ובתי אוכל בחצרותיהם, נשאלת השאלה האם אין זה נוגד את תקנון החברה / הארגון שלשמו נוסד והוקצו תקציבים ממשלתיים לתמיכה בארגון זה. ולחילופין, כיצד זה מוסדות נהנים מרווחים של עסקים שבשטחי ציבור שאין למוסד / ארגון חזקה על שטחים אלה? שטחי הציבור נועדו לציבור וכל עסק בשטח הציבורי נועד לתת שירות הגון לציבור ולא רווח פסול למפיה של העומדים בראש המוסדות / הארגונים הציבוריים. אם אין להם רשיון עסקים להפעלת מזנונים ובתי אוכל בחצרותיהם, נשאלת השאלה אם אין הם עובדים על החוקים העירוניים להפעלת בתי עסק וכן אם אין הם עוקפים ועובדים שלא על פי תקנון החברה / הארגון. בכל מקרה מנהלי מוסדות אלה נחשבים לעבריינים. אבל על מה נלין? משרד הבריאות, משרד התחבורה, האוצר כולם מעודדדים ומעלימים עיין, כדי שמוסדות אלו "יאזנו" את התקציבים שלהם לפעולות לא שגרתיות נסתרות מהעין
איציק , תל אביב  |  22.01.14
15.
לכל אלו שאומרים לא לקנות: לא מבינים שאתם משחקים לידיים שלהם ?
בתי החולים יודעים שאדם בבית חולים לא חושב על כסף. הוא נמצא שם שעות, מבקר בן משפחה או חבר חולה ולא פנוי לחשוב על קטנות. רוצים שתיה חמה להתעודד קצת ורוב האנשים לא יעשו קומבינה כמו להביא תרמוס מהבית בכל ביקור (כל הכבוד לאלה שכן מביאים אבל הרוב לא). את המצוקה הזו מנצלים בציניות בבית החולים ורק הוראה של משרד הבריאות או התמ"ס תשנה את העוולה המרושעת הזו.
גיל ג , חולון  |  21.01.14
14.
למה אין חקיקה מיוחדת למותר ואסור במכירה לקהל שבוי במוסדות ציבוריים?
ואני מדבר בפרט על מוסדות ציבוריים - ממשלתיים, שם הכי קל ליישם חקיקה שכזו. הרי במדינה מתוקנת אתה מצפה מהמדינה לעמוד לצד האזרחים ולא נגדם, בפרט לא כשהם קהל שבוי במוסדותיה שלה. מדוע נותנים להשתוללות המופקרת הזאת להימשך על חשבון חולים חלשים ובני משפחותיהם הבאים לבקר ולסעוד אותם ברגעיהם הקשים? בית חולים ממשלתי הוא לא קניון רמת אביב!
אבישי , ר"ג  |  21.01.14
לכל התגובות