אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה: תקציב הקמת המטרונית זינק בכ-200% לכ-1.6 מיליארד שקל

משרד התחבורה: תקציב הקמת המטרונית זינק בכ-200% לכ-1.6 מיליארד שקל

שישה חודשים לפני הפעלת המטרונית בחיפה לא היתה תוכנית מתאר להסעת המונים בעיר. מבקר המדינה: "משרד התחבורה לא עמד על קבלת דיווחים על החריגות, לא בדק באופן יסודי את התוספות בעלויות ולא הקפיד על בקרה ראויה של הפרויקט"

22.01.2014, 16:02 | ליאור גוטמן
שישה חודשים לפני הפעלת המטרונית בחיפה לא היתה תוכנית מתאר להסעת המונים בעיר; החוזים לניהול הפרויקט נחתמו ארבע שנים לאחר הבנייה; אין תסקיר בטיחות לפרויקט; התקציב המקורי גדל בכ־200% ללא הסבר; שלב ההרצה החל באיחור של תשעה חודשים והחברה המפקחת כלל לא נערכה תכנונית וניהולית לפיקוח על המיזם - אלו עיקרי הממצאים של מבקר המדינה יוסף שפירא.

פרויקט המטרונית נחשב לאחד ממיזמי התחבורה הגדולים בישראל. הוא יצא לדרכו ב־2009, נחתם ב־2010 (מול חברת דן – ל"ג), תוכנן להיפתח בסוף 2012 והרצתו החלה בפועל באוגוסט 2013. האחראית על הפרויקט היא חברת יפה נוף שבבעלות עיריית חיפה ובפיקוח משרד התחבורה.

שר התחבורה ישראל כץ, צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ | צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ, צילום: אוראל כהן

התוכנית המקורית היתה לבנות רכבת חשמלית קלה, אבל בשלב מסוים – ואיש אינו זוכר בדיוק איך ומתי – החליטו לעבור לאוטובוסים. "ההחלטה על חלופה טכנולוגית לפרויקט בסדר גודל שכזה צריכה להתקבל בהליך סדור, מנומק ומתועד. בהיעדר מסמכים לא ניתן לבדוק האם החלופה שנבחרה היא המיטבית", כותב שפירא.

עד פברואר 2013, כלומר חצי שנה לפני תחילת ההרצה, "חברת יפה נוף לא הכינה תוכנית מתאר למערכת הסעת המונים במטרופולין חיפה ואף לא סיימה, למצער, את הכנת תוכנית האב". עוד כותב שפירא, כי "בניגוד לכללי מינהל תקין, משרד התחבורה, עיריית חיפה וחברת יפה נוף חתמו בדיעבד, רק ב־2011 – ארבע שנים לאחר שהוחל בהקמת הפרויקט – על החוזים המסדירים", וכי "יפה נוף לא הכינה תסקיר בטיחות כולל לפרויקט".

עלות הקמת המטרונית היא אחד הממצאים החמורים של המבקר: "בשנים 2005–2012 הגדילה יפה נוף את אומדן עלות הקמת התשתיות בפרויקט מ־540 מיליון שקל ל־1.59 מיליארד שקל, ללא מתן הסבר וללא בקרה ראויה". משרד התחבורה "לא עמד על קבלת דיווחים על החריגות, לא בדק באופן יסודי את התוספות בעלויות ולא הקפיד על בקרה ראויה של הפרויקט". מחברת יפה נוף נמסר שמדובר בפרויקט חריג ומורכב שלא נעשה כמותו קודם וגובש תוך כדי עבודה.

"הגורם המתכלל והמממן של פרויקט המטרונית הינו מדינת ישראל, באמצעות משרד התחבורה, אשר הטילו על חברת יפה נוף לבצע את הפרויקט לפי החלטות והנחיות שחלקן הארי התקבל במהלך ביצועו של הפרויקט... לרבות ההחלטה על הרחבת הפרויקט מעבר לתחומי העיר חיפה. משרד התחבורה היה מעודכן בזמן אמת לאורך כל שלבי התכנון והביצוע בהתקדמות, בשינויים ובעלויות ביצוע הפרויקט". עוד אומרים שם שאלמלא ההתגייסות הכוללת של החברה הפרויקט לא היה קם עד היום ומסכמים ש"דו"ח מבקר המדינה התקבל ונלמד בחברה".

ממשרד התחבורה נמסר: "קיבל את הערות המבקר ופועל לתיקון מיידי של כל הליקויים שהתגלו. משרד התחבורה העיר ליפה נוף על התנהלותה והפיק את כל הלקחים הנדרשים. בעקבות הידוק הפיקוח על הפרויקט חל בשנה האחרונה שיפור משמעותי בתפקודה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
רק בתקציב ציבורי אפשר לשלם מעל התקציב.
למה ? כי כל מי שמנהל / מתוקצב ע"י תקציב ציבורי, כולל : כל משרדי הממשלה והגופים שמתוקצבים ע"י הממשלה לא משלם שום מחיר על : טעויות בחישוב / בחירת מנהלים לא מתאימים ולא ראויים / תשלומים מוזרים לכל מיני אוכלי פינכה / תשלומים נוספים לא מוסברים. מה יש ? זה בסך הכל כסף גדול שאף אחד מאותם מנהלים לא עבד עבורו, קיבל אותו בקלות והוא מתייחס אליו בהתאם. בכל חברה פרטית אותם מנהלים היו כבר מזמן מפוטרים.
עמיר  |  23.01.14
1.
המטרונית
זוהי העוולה הגדולה ביותר שנעשתה לתושבי חיפה, הקריות והצפון. לכאורה, נראית המטרונית כעוזרת לתושבים ומקצרת את זמני הנסיעה לעומת אוטובוסים, אך בפועל למטרונית לוקח הרבה יותר זמן! המטרונית נוסעת לאט מאוד, עוצרת בכל תחנה ובכל רמזור. המסלול הבלעדי לתחבורה ציבורית הוא גאוני! הצרה היא שרק המטרונית רשאית לנסוע עליו, כך שאוטובוסים בינעירוניים שנוסעים צפונה מחיפה נאלצים לעמוד בפקקים כמו כולם. ומי שמחליט לקחת מטרונית ומשם להמשיך באוטובוס נאלץ להתעכב הרבההה יותר זמן מאשר לעמוד בפקק. בנוסף, מעניין שנבנתה תשתית זולה יותר מזו שתוכננה, פשוט כביש מוגבה, וחברת יפה נוף (המתועבת) גבתה פי 3(!!!) יותר מהמתוכנן.
אבינועם , חיפה  |  22.01.14