אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לטייל בתוך ציור רחוב

לטייל בתוך ציור רחוב

מי צריך מוזיאונים או גלריות כשאפשר להציג יצירות אמנות ברחוב, בגינה או בטבע? שלושה אמנים ישראלים החליטו להעניק פרשנות אחרת למרחב הציבורי

22.01.2014, 08:38 | רעות ברנע

אמנות היא כבר מזמן לא נחלתם של מוזיאונים וגלריות בלבד. שלוש יוזמות חדשות ומעניינות של אמנות במרחב הציבורי מאפשרות ליצירות לקבל משמעויות נוספות, שלא תמיד אפשריות כאשר הן מוצגות במתחמים המיועדים לכך באופן בלעדי.

עצים צומחים הפוך

"בתור פסל אני צורך את הדבר היקר בעולם - מרחב וחלל", אומר האמן רפאל לומס, שעומד מאחורי "המרכז החקלאי לחקר היצירתיות" ביישוב הקהילתי כליל בגליל המערבי. "פתיחת המרכז דווקא בכליל נבעה מהצורך שלי למצוא שטח חקלאי לסדרות גדולות של יצירות שלי, שמבוססות על עצים צומחים".

מתחם הבורסה ברמת גן, צילום: עמית שעל מתחם הבורסה ברמת גן | צילום: עמית שעל מתחם הבורסה ברמת גן, צילום: עמית שעל

באמצעות פסלי העצים שלו חוקר לומס, שיצירותיו הוצגו ומוצגות במוזיאונים בארץ ובעולם, את הטבע. "עצים צומחים קודם לגובה ואז לרוחב", הוא אומר. "העובדה הזו הביאה אותי לחקור מה קורה כאשר שותלים עצים הפוך בחביות, מלמעלה למטה, והאם עודף האנרגיה שייווצר יגרום לו לצמוח מהר יותר".

את סדרת העצים היה ברור ללומס שעליו להציג במרחב ציבורי כלשהו. "כשאתה הולך למוזיאון או לגלריה אתה יודע שמה שאתה הולך לראות זו אמנות. במרכז החקלאי לוקח לאנשים זמן להבין שהעצים הצומחים הם בעצם הפסל. רגע הגילוי הוא רגע מאוד מעניין".

"גן החשמל" בת"א, עידו מיכאלי , צילום: דן חיימוביץ "גן החשמל" בת"א, עידו מיכאלי | צילום: דן חיימוביץ "גן החשמל" בת"א, עידו מיכאלי , צילום: דן חיימוביץ

השטח שבו מוצגות עבודותיו משמש גם כמתחם לשיתופי פעולה שונים. "את השטח הכשרתי באופן ידני כדי להשאיר אותו טבעי כמה שיותר", הוא מספר. "מלבד העצים יש בו ערב רב של עבודות, גם שלי וגם של סטודנטים שהגיעו למרכז לטובת שיתוף פעולה אמנותי, ושל אמנים מחו"ל שהתארחו כאן".

אל המרכז ניתן להגיע בתיאום מראש, יחידים או קבוצות, דרך האתר raffaellomas.net.

אמנות באמצע הגינה

"בניגוד למוזיאון מאובטח, כאן מישהו יכול לבוא בלילה עם פטיש 5 ק"ג ולפרק את הקיר", אומר האמן עידו מיכאלי על עבודתו "גן החשמל" בתל אביב. "לכן זה עניין של הישרדות, העבודה מחויבת להתייחס למרחב שבו היא נמצאת".

את העבודה, שמוצגת על קיר שלם בגינת השרון (לשעבר גן החשמל), יצר מיכאלי במסגרת מתחם האמנים ארטפורט מבית קרן אריסון, שבו פעל כשנה במסגרת פרויקט רזידנסי אמנותי. העבודה, שנחנכה בתחילת החודש, היא בעצם תיאור שיצר מיכאלי של הגינה עצמה. "בסקיצות הראשונות הגינה היתה לאור יום, אבל לבסוף החלטתי לתאר אותה בלילה ולהשתמש רק בכחול קובלט", אומר מיכאלי. "בגן החשמל יש אוכלוסייה מגוונת, ותוך מחשבות על המקום נאלצתי להיכנס גם לנעליים של יועץ לוועדת שילוט עירוני. העבודה פועלת כמו שלט או תמרור, ומכוונת גם לנקודת מבטם של הולכי הרגל והנוסעים ברחובות ברזילי ולבונטין".

התוצאה, שמוצגת על אחד מקירות הגינה, תישאר כסוג של מתנה למקום ולעיר. את היצירה ניתן לראות בגינת השרון (בין הרחובות לבונטין וברזילי) בתל אביב בכל שעות היממה.

מייקאובר לבורסה

בחודשים האחרונים נצבעו הכבישים, הבניינים ופריטים נוספים בצומת הרחובות הרקון, שוהם ומנחם בגין ברמת גן בפסים צבעוניים ענקיים, היוצרים יצירת אמנות אורבנית גדולה ומרשימה. "המטרה היא העלאת קרנו של המקום, שלעתים משדר תחושה פחות טובה בהשוואה לחלקים ה'נוצצים' יותר של העיר", מסביר אדריכל חיים כהן, מהנדס העיר רמת גן.

"המטרה שלי היתה ליצור משהו שהוא אנטי־תזה לצבע האפור של המתחם", מספר נוי נוימן, המעצב שמאחורי היצירה. "משהו חי ושמח בצבעים שאי אפשר להישאר אדיש אליהם. מבחינה אישית, עניין אותי ליצור משהו שמתחיל אופקית על הרצפה ועולה אנכית על הבניינים. אחרי הדמיות ובדיקות הבנתי שאני לא יכול 'לקשקש' בצורה אקראית על בניינים, כיוון שיש דברים שצריך להתחשב בהם כגון חלונות של משרדים וסגנונות שונים של בניינים".

נוימן וצוותו הגיעו להחלטה "לצבוע" את הצומת באמצעות קווים גרפיים צבעוניים שהחפיפות ביניהם מייצרות צבעים נוספים. "העשייה בפועל ארכה שלושה ימים ארוכים", מספר נוימן, "לטובת ההדבקה השתמשנו בצוות של מנופאים שעסק בעבודה בגובה וצוות נוסף שעבד על רהיטי הרחוב - הספסלים, העמודים וכדומה".

את היצירה אפשר לראות במתחם הבורסה ברמת גן במהלך השבועות הקרובים.

תגיות