אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה צריך לקרות כדי שפייסבוק תתפורר תוך 3 שנים? צילום מסך: pewpewpics.com

דו"ח טכנולוגי

מה צריך לקרות כדי שפייסבוק תתפורר תוך 3 שנים?

התנאים שצריכים להתקיים כדי שהרשת החברתית תאבד את רוב משתמשיה - כפי שחזה מחקר חדש, קבוצת פנאטים יוצאת לתקוף אישית את עובדי גוגל, מדוע ווינדוס פון צריכה להדיר שינה מעיני טים קוק ולמה כעסו גיימרים בבריטניה על מסנן הפורנו הלאומי

23.01.2014, 15:24 | יוסי גורביץ
לפנטז מותר, לא?

מותר. אבל לא להסחף.

מחקר תפס את הכותרות לכמה שעות אתמול (ד'): חוקרים מאוניברסיטת הרווארד הפעילו כלפי פייסבוק טכניקות שמשמשות בדרך כלל לחקר מגיפות (יוזכר שהמדור היה הראשון לקדם את המונח "טרשת חברתית"), מתוך תפיסה שרשתות חברתיות מתפשטות כמו מגיפות וגם דועכות כמוהן. אתה מגיע אל הטרשת כשהחברים שלך מגיעים, ועוזב כשמספיק מהם עוזבים. על פי המודל של החוקרים, פייסבוק צפויה לאבד 80% ממשתמשיה עד 2017.

צפויה להיחלש, אך לא למות. פייסבוק צפויה להיחלש, אך לא למות. פייסבוק צפויה להיחלש, אך לא למות. פייסבוק

אינני מחבב את פייסבוק, מאז 2007 כשהתחלתי לסקר אותה - ואני יכול לגמרי להבין את הכמיהה לכך שהחברה הזו תהפוך לצל של עצמה ומארק צוקרברג - לשאלת טריוויה. עם זאת, אסור לבלבל בין המציאות ובין המשאלות.

המודל של החוקרים התבסס על עלייתה ונפילתה של מייספייס. בהתאם, הם העריכו שעד סוף השנה, פייסבוק תאבד 20% ממשתמשיה ושעוד 60% ינטשו אותה עד 2017. הסתמכות על מקרה אחד כדי לעשות משהו היא תמיד בעייתית, במיוחד בכל מה שקשור לניבוי העתיד. יתר על כן, הקריסה של מייספייס לא התרחשה בוואקום: למייספייס היתה מתחרה אקטיבית מאוד, שתחילה זינבה בה ואחר כך בלעה אותה ולא נודע כי בא אל קרבה. למתחרה הזו קראו, כידוע, פייסבוק.

כדי שהמודל של החוקרים יעבוד, צריכה להיות, ברגעים אלה ממש, חברה קטנה ושאפתנית, מאוכלסת על ידי ממזרים חסרי מעצורים, שהצליחה לפענח את הסוד של רוח הזמן ולהפוך אותו ל-killer app. שניים מן התנאים – חברה קטנה ושאפתנית ואנשים חסרי מעצורים – מתארים פחות או יותר את כל עמק הסילי-קון. מה שחסר הוא מרכיב הפלא, האפליקציה אוכלת-הכל. זה עדיין לא כאן, ובכל יום פייסבוק מעמיקה את אחיזתה במשתמשיה ובעולם. אז בינתיים זו יופי של פנטזיה, אבל רק פנטזיה.

מי אמרת שניצח אותנו?!

האייפון של אפל רגיל לאכול אבק מאנדרואיד: ברוב העולם הוא נמצא במקום השני המרוחק אחרי מערכת ההפעלה של גוגל. ברוב העולם, המכירות של האנדרואיד אוכלות את אלה של האייפון ביחס של 4:1.

אבל יש קבוצה של מדינות שבהן האייפון מפסיד לא רק לאנדרואיד, אלא גם למתחרה שבדרך כלל נהוג ללעוג לו: ווינדוס פון. ב-24 מדינות - רובן בעולם השלישי אבל הן כוללות גם את צ'כיה, פינלנד, איטליה (!), פולין והונגריה - האייפון נמכר פחות ממכשירי ווינדוס פון. ב-14 מהמדינות הללו, בכללן איטליה ופינלנד, ווינדוס פון מגיעה למקום השני, אחרי אנדרואיד, תוך שהיא דוחקת לאחור את בלקברי ואת סימביאן של נוקיה.

מכשירי נוקיה ואפל, צילום: ניצן סדן מכשירי נוקיה ואפל | צילום: ניצן סדן מכשירי נוקיה ואפל, צילום: ניצן סדן

אפשר להבין את המקרה של פינלנד - החברה הלאומית, נוקיה, הרי מכרה את עצמה למיקרוסופט, ורוב המכשירים של ווינדוס פון הם בעצם מכשירי נוקיה. אבל איטליה? בירת האופנה של אירופה? על כל פנים, לאנדרואיד יש סיבה לדאגה: ברבעון השלישי של 2013, המכירות של ווינדוס פון עלו ב-156%. אמנם, הן עלו ב-156% ממקום מאוד נמוך ביחס, אבל מי שנח על זרי הדפנה נוטה להפסיד.

המחקרים מראים שגם במקומות שבהם ווינדוס פון עוד לא דחקה את iOS אחורה, הוא עדיין צומחת על חשבונה – ולא על חשבון אנדרואיד. במקום טים קוק, הייתי ישן פחות טוב. זה אולי לא יקרה היום או מחר, אבל יש מצב שהוא יובס יום אחד על ידי רוחו של סטיב באלמר. וזה יהיה מביך.

עליית מדרגה בעייתית

עוד זה מדבר וזה בא: דיווחנו אתמול (ד') על כך שגוגל מנסה לגייס את העובדים שלה למלחמת המעמדות בעמק הסילי-קון ולשלוח אותם לעימותים במועצת העיר, ועכשיו מסתבר שיש קבוצה שמסלימה את המאבק כנגד גוגל בעיר, ומפנה אותו כנגד עובדים ספציפיים.

מעט מאוד ידוע על הקבוצה, שקוראת לעצמה Counterforce, אבל היא החלה להפיץ עלונים כנגד מהנדס גוגל מסוים: אנתוני לבנדובסקי. האחרון הוא האחראי למספר פרויקטים של גוגל, ביניהם סטריט וויו, והאחרון שבהם הוא פרויקט המכוניות האוטונומיות.

חביבת הקהל? לא בסן פרנסיסקו. גוגל, צילום: איי אף פי חביבת הקהל? לא בסן פרנסיסקו. גוגל | צילום: איי אף פי חביבת הקהל? לא בסן פרנסיסקו. גוגל, צילום: איי אף פי

הוא גם מעורב בפרויקט נדל"ן שהמוחים טוענים שהוא מיועד לשמש כ"אוטופיה טכנו-קפיטליסטית" ולהמשיך את המדבור של סן פרנסיסקו. הם ארגנו הפגנה מול הבית של לבנדובסקי במשך 45 דקות. הם האשימו את לבנדובסקי גם בכך שהוא אחראי ל"בניית עולם בלתי מוסרי של מעקב, שליטה ואוטומציה".

לא, חברים, לא. לבנדובסקי לא אחראי לכך. מי שאחראים לכך הם לארי פייג', המנכ"ל הנוכחי של גוגל, אריק שמידט, המנכ"ל לשעבר והיו"ר הנוכחי, וסרגיי ברין, החבר השלישי בטרויקה. לבנדובסקי הוא בסך הכל שכיר שלהם. לבנדובסקי הוא לא הבעיה. ספק אם הוא אפילו הסימפטום. הטפלות אליו רק תפגע במטרה.

ברכותי, אתם רכוש התאגידים

יותר ויותר חברות מספקות לכם שירותים מועילים ללא קבלת תשלום. אין פירוש הדבר שהם חינמיים; כלל וכלל לא. אתם מוסרים להם מידע ששווה הרבה כסף בתמורה. ועל פי הערכות חברת המעקב גרטנר, מסירת המידע הזו רק תתעצם.

עד 2017, מעריכה גרטנר, כל משתמש סלולר יספק מידע אישי, יומיומי ורציף ללא פחות מ-100 שירותים ואפליקציות בממוצע. החברה מעריכה שבאותה השנה, מספר האפליקציות שיורידו משתמשים יעמוד על כ-268 מיליארד, ושההכנסות מאפליקציות יעמדו על כ-77 מיליארד. בכך, יהפכו אפליקציות סלולר לכלי הממוחשב החשוב ביותר מבחינת המשתמשים.

האפליקציות אוספות מידע, מידע שווה כסף האפליקציות אוספות מידע, מידע שווה כסף האפליקציות אוספות מידע, מידע שווה כסף

צריך לקחת את הטענות הללו בזהירות: גרטנר מאמינה שתהיה עליה חדה בשימוש במחשוב לביש עד 2017, כשהיא חושבת שהשימוש בו יהווה 50% מהשימוש באפליקציות. הייתי רוצה להאמין שהמין האנושי לא עד כדי כך גרוע; מצד שני, תראו את סנאפצ'ט.

קצרצרים

1. דיווחנו אתמול (ד') על כך שמיקרוסופט נתפסה כשהיא משלמת לגיימרים כדי שיפיצו ביוטיוב סרטונים שמתלהבים מהקונסולה החדשה שלה, האקסבוקס One. הטקטיקה הבזויה הזו, שמצריכה את האדם החושב לחשוד בכל פרסום חיובי ולתהות האם הוא בתשלום, איננה מוגבלת למיקרוסופט. מפיצת המשחקים EA משלמת גם היא לגיימרים כדי שיקדמו את מוצריה, והיא משלמת לא רע בכלל בהתחשב בתקנים המפוקפקים של הענף: מיקרוסופט משלמת שלושה דולר לאלף צפיות, EA – עשרה דולר. בעוד שמיקרוסופט מגבילה את תשלום המקסימום ל-3,750 דולר לגיימר, תשלום המקסימום של EA יכול להגיע ל-200,000 דולר, למי שמצליח לקושש 20 מיליון צפיות. עם כאלה הוצאות על שיווק אגרסיבי, פלא ש-EA בצרות כלכליות?

מטה EA, צילום: בלומברג מטה EA | צילום: בלומברג מטה EA, צילום: בלומברג

2. במשך שנים נהגו הפנאפלים, קרי המעריצים הקיצוניים של אפל, ללעוג למיקרוסופט על "מסך המוות הכחול" הידוע לשמצה שלה – גם אחרי שחלפו שנים ארוכות מאז שמישהו אשכרה ראה כזה. עכשיו מסתבר שבמערכת ההפעלה החדשה והמפונפנת של אפל, iOS7, יש תופעה של "מסך מוות לבן". החברה טוענת שהיא מודעת לנושא ושהוא יטופל בקרוב. בינתיים, מתבקשים הפנאפלים לסור אל חנות אפל הקרובה, לרכוש שם כובע במחיר מופקע (אבל בעיצוב של ג'וני אייב!) ולבלוס אותו.

3. הכנסיה האנגליקנית, הידועה בקריאת הקרב שלה "עוגה או מוות", מפרסמת באיחור אופייני הנחיות לשימוש במדיה חברתית לכמרים שלה. הכלל הראשון, אומרת הכנסיה, היא "האם בכלל מותר לי לשתף את הסיפור הזה" ואחר כך "האם הייתי רוצה שאמא שלי תקרא את זה", "האם הייתי רוצה שאלוהים יקרא את זה" ו"האם הייתי רוצה שזה יופיע בעמוד הראשון של העיתון". המדור מופתע מהרשלנות התיאולוגית בשאלה מס' 3; אלוהים, אחרי הכל, יודע על מה שחשבת, לא רק על מה שפרסמת, ושופט אותך בהתאם. החלטתם לפרסם את הסטטוס שלכם? כנראה שאתם לא רגועים מספיק בשביל הכנסיה האנגליקנית.

4. ובידיעה נוספת מהממלכה המנוטרת: מסנן הפורנו של ראש הממשלה קמרון לא מתנהל כמצופה. או, אם לדייק, הוא מתנהג בדיוק כפי שציפו המתנגדים שלו. לאחרונה התלוננו משתמשי המשחק League of Legends שהם לא מצליחים להוריד חלק מקבצי העדכון שלו. הסיבה, התחוור במהירות, היא שהקבצים נקראים VarusExpiration. שימו לב לאותיות המודגשות. רואים את המילה "sex"? בדיוק. גם המסנן ראה. מישהו כבר אמר פעם שהצנזור מדגים את עומק הטיפשות של החברה בה הוא פועל. הפילטר של קמרון הוא דוגמא קלאסית.

5. המדור מוריד את הכובע בפני משטרת ספרד; טעות כזו לא ראינו הרבה זמן. גולש פנה לחשבון הטוויטר של המשטרה בשאלה המציקה כיצד עדיף לו להבריח ג'וינטים בגבולות אירופה: במזוודה שעברה בידוק או עליך? המשטרה מיהרה לספק מידע מועיל: "עדיף לשאת אותם מגולגלים מראש והיכן שהכלבים לא יוכלו להריח אותם. אבל אתה מסתכן בכך שידווחו עליך בשל צריכה פומבית". מאוחר יותר, הבין השוטר שפרסם את התשובה, קרלוס פרננדז, שהוא עשה טעות יח"צ, ומיהר למחוק את הציוץ ולהבהיר ש"האחזקה או הצריכה של סמים בשטח פומבי גוררת קנס". פרננדז, שהגולשים מיהרו להודות לו בשמו, כתב בחשבון הטוויטר הפרטי שלו שהמידע שהוא מסר נתפס "בטעות" כעצה.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
לא נכנסתי לחשבון פייסבוק שלי כבר חודש. פשוט בגלל
שזה איבד עניין. היו לי גם ככה 38 חברים שם (למרות שיש לי את החשבון מ2007) פשוט לא הייתי מאשר אנשים שאני לא מכיר או כאלה שאני בקושי מכיר. חלק גדול מהפרסומים היה סתם מעיק, ולכן עשיתי "הייד" לרוב האנשים עד שלבסוף לא הבנתי למה אני נכנס לשם (יש מספיק תוכנות צ'אט שדרכן אני בקשר עם אנשים) וככה יום אחד פשוט לא נכנסתי ומאז עבר חודש. אני פשוט לא מסוגל להבין למה אנשים מפרסמים שם כל שעה מה קורה איתם, באמת, את מי זה אמור לעניין? שתהיה לכולם שבת שלום.
Dave , R.G  |  23.01.14
5.
לפייסבוק יש מנגנון שמזהה שכאשר אתה לא נכנס כמה ימים...
לפייסבוק יש מנגנון שמזהה שכאשר אתה לא נכנס כמה ימים, אז האתר שולח לך: "יש לך 3 הודעות חדשות". אני לוחץ על הלינק והופס... אין אף הודעה חדשה. וזה קורה לי באופן קבוע כל הזמן. (ואני לא רוצה לבטל את ההתראות - אני פשוט רוצה התראות אמיתיות ולא שיקריות). המטרה של זה היא לגרום לך לך לחזור לאתר כל הזמן, גם אם כבר אין לך מה לעשות בו. זה מזהה שאתה כבר לא נכנס לאתר. זאת הדרך הקלה והמעצבנת שלהם להחזיר אותך לאתר. לשקר. הגיע הזמן לשדרג את התוכן של פייסבוק במשהו שיביא את הגולשים בחזרה ולא רק את הצבעים והמיקום של האפלטים באתר, אחרת האתר הזה לא ישרוד עוד כמה שנים.
23.01.14
4.
הטלפון הבא שלי
ווינדוז פון, אין לי ספק בכך. חכו ותראו איך השילוש: ווינדוז פון, ווינדוז (שכבר תהיה 9 עד אז) ואקסבוקס 1 הולך להיות הדבר הבא. כל מי שרוכש היום מחשב חדש רוכש אותו עם ווינדוז, זו עובדה שנכונה כבר שני עשורים. ככל שווינדוז פון ייתקרב לווינדוז מבחינת חווית השימוש, יותר ויותר אנשים ירצו שהטלפון שלהם יעבוד בדומה למחשב. בקיצור, רק שאלה של זמן. (כן, יש לינוקס, אבל שם זה לא היה קורה ;-))
באבי - 1 , באבילאנד  |  23.01.14
לכל התגובות