אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קל בנין: החברה שסללה את כביש חוצה ישראל

קל בנין: החברה שסללה את כביש חוצה ישראל

קל בנין היא חברה פרטית מתחום ההנדסה והתשתיות, והיא אחת מהחברות הוותיקות הפועלות בשוק הבנייה המוסדית בישראל

26.01.2014, 06:56 | דותן לוי
קל בנין היא חברה פרטית מתחום ההנדסה והתשתיות, והיא אחת מהחברות הוותיקות הפועלות בשוק הבנייה המוסדית (בנייה חוזית עבור המדינה) בישראל. החברה נוסדה ב־1972 על ידי אברהם ליבר, שניהל אותה לכל אורך הדרך.

קל בנין עוסקת בעיקר בתחומים כמו תשתיות תחבורה, מתקני טיהור שפכים ופיתוח ובניית בתי עלמין. החברה נחשבה לאחת הגדולות בתחומה ובעלת סיווג גבוה שאפשר לה לבצע עבודות רחבות היקף הן מבחינת יכולת ביצוע והן בהיבטי מימון.

החברה לקחה חלק בין היתר בסלילת כביש חוצה ישראל, הקמת תחנות כוח של חברת החשמל, כבישים ומחלפים בכל רחבי הארץ. נכסי החברה במועד הקפאת ההליכים כללו כ־15 פרויקטים, חלקם עבור חברת החשמל ורכבת ישראל.

כביש 6 (חוצה ישראל), צילום: צפריר אביוב כביש 6 (חוצה ישראל) | צילום: צפריר אביוב כביש 6 (חוצה ישראל), צילום: צפריר אביוב

הידרדרות החברה נבעה בין היתר מהיקף הפרויקטים העצום שלקחה על עצמה, בשוק שבו מרווחי הרווחיות נמוכים ממילא (5%–10%) וכל טעות או תקלה עשויים להוביל להפסד. במהלך השנים נקלעה החברה לחובות, אך בשל היקפי החוזים הגדולים שלה מול המדינה הצליחה להגדיל את היקף האשראי, עד שהבנק סירב להלוות לה כספים נוספים.

מייסד החברה ליבר נחשב לקבלן מוערך, ושימש בין היתר גם כסגן יו"ר התאחדות הקבלנים. עם זאת, ב־1999 נעצר ליבר ידי רשות ני"ע בחשד להכללת פרטים מטעים בתשקיף ושיבוש הליכי חקירה.

על פי החשד אז, ליבר לא כלל בדו"חות הכספיים של חברת א. ליבר תעשיות הסכם עם קבוצת יצחק תשובה, אשר כלל זכויות כרייה במחצבה ביו"ש. ליבר הכחיש, ושלוש שנים לאחר מכן הודיעה הרשות על סגירת התיק.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות