אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיוויד גילה קורא לחקיקה שתקטין למונופולים את החשיפה בסופר שלכם צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

דיוויד גילה קורא לחקיקה שתקטין למונופולים את החשיפה בסופר שלכם

הממונה על הגבלים מנסה להכניס לחוק המזון החדש סעיף שיאפשר לרשות להתערב בסידור המוצרים בסופר כך שמוצרי צריכה המוגדרים כמונופול יקבלו מקום פחות טוב. הקפה של עלית וקוקה־קולה עשויים להידחק הצידה

29.01.2014, 08:17 | גיל קליאן

בין המסמכים שהוגשו השבוע לוועדה המשותפת כלכלה־כספים, שהיתה אמורה להמשיך אתמול את הדיונים בחוק המזון, הסתתר סעיף שהציעה רשות ההגבלים בחוק המזון, שאמור להוריד את מחירי המזון בישראל. לפי הסעיף, רשות ההגבלים תקבל לידיה עוצמה גדולה במיוחד - ותוכל לראשונה להתערב באופן סידור המדף של רשתות המזון בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

אותו סעיף מוצע נותן למעשה לרשות ההגבלים את הסמכות להתערב בענייני הקמעונאים במוצרים המוגדרים על ידי הרשות כמונופול. מדובר על מוצרים מובילים בעלי נתחי שוק משמעותיים הנמצאים כמעט בכל סל קניה של משק בית בישראל - שנמנים עליהם החלב של תנובה, הקפה השחור של עלית, קוקה קולה של החברה המרכזית, מוצרי הפסטה של אסם, סכיני הגילוח ג'ילט ועוד.

ההתערבות של הממונה על ההגבלים מגוונת, ויכולה להגיע עד קודש הקודשים של רשתות המזון – סידור המדף.

דיוויד גילה , צילום: אוראל כהן דיוויד גילה | צילום: אוראל כהן דיוויד גילה , צילום: אוראל כהן

"למנוע פגיעה בתחרות"

בהצעת הנוסח של הרשות נכתב כי "הממונה רשאי להורות לקמעונאי גדול, המוכר מצרך של ספק שהוא בעל מונופולין מוכרז באספקת אותו מצרך לפי סעיף 26 לחוק ההגבלים העסקיים, בדבר הצעדים שעליו לנקוט בקשר לאותו מצרך... כדי למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בתחרות או בציבור, או כדי להגביר באופן משמעותי את התחרות. בכלל זה, רשאי הממונה ליתן הוראות בדבר שטח מכירה המוקצה בחנות למצרך ולמצרכים תחליפיים ובדבר תשלומים הנלווים לכך".

במילים אחרות, רשות ההגבלים תוכל לומר לקמעונאי לצמצם את שטח המדף של קוקה קולה ולתת שטח מדף גדול יותר למוצרי פפסי, למשל. או הרשות תוכל להחליט כי אין מספיק מגוון של פסטות בחנות מסוימת, ולחייב את הקמעונאי להגדיל את מגוון הפסטות שהוא מוכר בתחרות למוצרי בפסטה של אסם.

התערבות חסרת תקדים

מדובר בהתערבות חסרת תקדים של הרשות – אם אכן סעיף זה ישרוד לנוסח הסופי של חוק המזון. עם זאת, ניתן לטעון כי ההיגיון לתוספת זו מגיע ממסקנות ועדת קדמי, מסקנות אותן אמור החוק ליישם. ועדת קדמי, שבחנה את הכשלים הרגולטוריים והאחרים בשוק המזון, המליצה בין השאר על שמירת שטח מדף ברשתות למוצרים שיגבירו את התחרות, המלצה שלא שרדה לנוסח החוק המונח עכשיו על שולחן הוועדה.

הסעיף צפוי לעורר התנגדות בקרב ספקי המזון הגדולים ובקרב רשתות המזון עצמן. המדפים של הרשתות הם כלי מיקוח לקבלת הטבות ותנאים כספיים, כשהספקים רוכשים לעיתים שטח מדף מהקמעונאי על מנת לקדם מוצרים.

מדובר במגמה אקטיביסטית נוספת מצד רשות ההגבלים בפעילותה בשוק המזון. בנובמבר 2013 יצאה הרשות למלחמה מוצהרת בחברות המזון הגדולות, והודיעה כי תמנע ממונופולים מוכרזים, בעיקר בתחום מוצרי הצריכה, לגבות מחיר המספק להם מרווח גבוה מ־20% מול עלויות הייצור של אותו מוצר.

כוונה זו של הרשות עוררה בין השאר את זעמו של רוני קוברובסקי, נשיא החברה המרכזית למשקאות קלים, שאמר כי "בפעם הראשונה אנחנו רואים צעד מאוד גדול, הרחבת סמכויות, והעברת המשקל מנושא התחרות לקביעה של מה מותר ומה אסור ואני לא רוצה להמשיך לנושאים של כלכלה חופשית ומה הלאה", אמר, והוסיף כי "הופעתי בפני ועדת קדמי והוכחתי שלנתונים שלהם אין שחר. את הדברים שלי אישר הסטטיסטיקאי הראשי של מדינת ישראל, שאם מנקים את המע"מ ומספר מדינות לא רלוונטיות אז המחירים יותר זולים בישראל לעומת ה־OECD".

אתמול לא דנה הוועדה בסעיף החדש שהציעה רשות ההגבלים שכן הישיבה בוטלה. הדיון בהצעת החוק יימשך בשבוע הבא, ביום שלישי ה־4 בפברואר 2014.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
קדימה. מקימים רשת שווק. דיוויד גילה ינהל את הסחר ואת הפלנוגרמות
ראשי הרשויות, ני"ע, הגבלים, סחר הוגן ויש עוד איזה 50 ישקיעו את כספי הפנסיה שלהם. יקימו סופר של מותגים פרטיים ינצחו את כולם והציבור יהנה. התגמול יהיה בהגדלת הפנסיה שלהם, הרי הם משרתי קודש ויש להם פנסיה זעומה שלא תאפשר להם לחיות בכבוד אחרי פרישתם בארץ המונופולים. ולעצם העניין אין כבר שום כבוד לקניין במדינת ישראל אולי יחוקקו חוק גם כמה פעמים בשבוע מותר לאכול מוצרים של מונופול? החוק מאפשר לקבוע פיקוח על מוצרי מונופול שם זה מתחיל ושם זה צריך להגמר. צאו לנו מעגלת הקניות לפני המהפיכה שתעיף אתכם לכל הרוחות, חבורת אוכלי חינם חסרי מעוף וכשרון.
סטאלין , ברית המועצות  |  29.01.14
1.
השיטה הכי נכונה - סידור מוצרים במדף לפי מחירם. כנסו!
המודל של מיקום מוצר לפי מחירו מקובל ומצליח בעולם האינטרנט המאפשר לקונים לבצע את הרכישה הטובה ביותר עבורם . באמצעות יישום המודל גם "גברת כהן מחדרה" תוכל לרכוש את המוצרים המשתלמים ביותר עבורה ובנוסף, רבות מטכניקות השיווק אשר ננקטות במרכזי הקניות כדי למכור דווקא את המוצרים הרווחים ביותר עבור העסק ולא המשתלמים עבור הלקוח - לא יהיו אפקטיביות יותר. מוצרי מזון כגון:מוצרי אורז, נייר טואלט, טונה וכו' ימוקמו בסמיכות אחד לשני ועל פי מחירם כאשר המוצר הזול בקטגוריה יהיה מימין והיקר משמאל ובמידה ויש צורך להכילם במספר מדפים – המיקום יהיה לפי מחיר ובאופן שיהיה קל לזהות היכן המוצרים היקרים והיכן הזולים.
ירון , תל אביב  |  29.01.14