אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הישראלים שכדאי למארק צוקרברג להתקשר אליהם צילום: איי אף פי

פרויקט כלכליסט

הישראלים שכדאי למארק צוקרברג להתקשר אליהם

אם אפשר ללמוד דבר אחד מהרכישות הקודמות של פייסבוק בישראל, אונאבו, סנאפטו ופייס.קום, הוא שלמנהלי הרשת החברתית יש קו חשיבה לא צפוי. ארבע החברות המוצגות כאן מקוות שהן פיצחו את הקוד

02.02.2014, 08:57 | אסף גלעד

שלוש חברות רכשה פייסבוק עד כה בישראל בהיקף כולל של כ- 300 מיליון דולר. אם יש משותף לכל הרכישות האלה, הרי שמרביתן מפתיעות ביותר. איש מקרב המשקיעים והעיתונאים בארץ לא שיער שפייסבוק תחליט לרכוש דווקא את סנאפטו, חברה שפיתחה מערכת המאפשרת לטלפונים פשוטים להעלות אפליקציות סלולר שונות שעד כה עבדו רק על טלפונים חכמים.

איש לא העלה על דעתו שפייסבוק תרכוש גם את אונאבו הישראלית, חברה המתמחה בדחיסה של תעבורה סלולרית. ועם זאת כל הרכישות של פייסבוק בישראל הוגדרו כהצלחה: מנהלי סנאפטו מובילים את  פרויקט הדגל של פייסבוק בעולם השלישי שמטרתו להרחיב את פריסת תשתיות האינטרנט; מנהלי פייס.קום מובילים פיתוחים מרכזיים בחברה, כגון אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק; ומנהלי אונאבו הפכו לראש החץ של פייסבוק בישראל ואחד מאבני הבניין שלה במערכת הפרסום החכמה לאפליקציות סלולריות.

רכישת אונאבו הישראלית (Onavo) היא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה של פייסבוק להתרחב גם לתחום הסלולר. אונאבו פיתחה מערכת שמאפשרת לדחוס ולהאיץ נתוני שימוש בדאטה סלולרית, ובתוך כך מנטרת את השימוש באפליקציות השונות בקרב המשתמשים. הטכנולוגיה קריטית במיוחד עבור פלטפורמת הפרסום של פייסבוק ויכולה לשמש אותה למכירת פרסומות ממוקדות בפלחי אוכלוסיה מסוימים. כל מה שצריך זה רק לעודד את המשתמש להוריד את אפליקציית אונאבו, והגלישה הסלולרית שלך בידיים של פייסבוק.

מרכז הפיתוח של פייסבוק שיושק בישראל אפריל צפוי להתמקד, ככל הנראה, בתחום הפרסום, והיא מצויה בימים אלה בגל גיוסי עובדים מחברות תוכנה גדולות כגון גוגל ומיקרוסופט. "כלכליסט" סוקר את החברות שיכולה פייסבוק לרכוש בישראל ושיצטרפו לאונאבו במרכז הפיתוח הישראלי ברמת גן. גם אם מנהלי אונאבו הפכו למייסדי המרכז, הרי שברור לכל כי הם לא יוותרו שם לבדם וכי פייסבוק מנהלת כבר כיום משא ומתן לרכישת החברה הבאה שלה בישראל.

"בדומה לצורה שבה התפתחו המודלים העסקיים והיכולות של מנועי החיפוש במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים, פייסבוק ממציאה מחדש את עולם הפרסום במובייל וצפויה להפוך לרשת הפרסום במובייל הגדולה ביותר", אמר ל"כלכליסט" עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה של KPMG סומך חייקין. "כבר עכשיו פייסבוק ממוצבת בצורה הטובה ביותר. היא יכולה להיחשב כיום בין חברות הביגדטה והדאטה אנליטיקס הגדולות בעולם".

 

עופר סלע, שותף ב KPMG סומך חייקין, צילום: נמרוד גליקמן עופר סלע, שותף ב KPMG סומך חייקין | צילום: נמרוד גליקמן עופר סלע, שותף ב KPMG סומך חייקין, צילום: נמרוד גליקמן

 

סלע הוסיף: "ההצלחה לאורך זמן והיכולת להמשיך ולצמוח בהכנסות מפרסום בכלל ובמובייל בפרט תלויות ביכולת של פייסבוק לשפר את יכולת הניתוח והפילוח של קהל היעד למפרסמים, כך שהפרסום יהיה אפקטיבי יותר הן מבחינת התוצאות והן מבחינת העלות; היא גם תלויה ביכולתה של פייסבוק לשפר ולעודד את המשתמשים להמשיך ולהעלות תכנים איכותיים ואטרקטיביים... היכולות של חברות בתחום הדאטאנליטיקס וחברות המשפרות את היכולות של המשתמשים לנהל ולצרוך תכנים בצורה שונה מזו שמבוצעת כיום צפוייה להיות מאד משמעותית לפייסבוק בעתיד." 

 

פייסבוק חוגגת עשור - לכל הכתבות בפרויקט לחצו כאן

TayKey

 

טייקי הופכת את הפרסום בפייסבוק למשהו שניתן להסביר. היא לוקחת מידע חברתי שקיים לא רק בפייסבוק, מזהה טרנדים לוהטים ומסוגלת להתאים בזמן אמת פרסום מפולח המביא בחשבון את הטרנדים. לדוגמה, לקראת טקס האוסקר והשיח על סרטים והימורים לגבי הזוכים, תביא טייקי בחשבון את המועמדים ותמליץ על האופן שבו יש לשלב את הפרסומת שלהם ברשת החברתית. לטענת החברה, היא משפרת את הביצועים בפייסבוק עבור מותגים ב־250% בממוצע, יכולת שהופכת אותה לאטרקטיבית עבור הרשת החברתית, שיכולה לשלב אותה במערכת שלה ולתת כלי טוב למפרסמים.

 

עמית אבנר מנכ"ל טייקי עמית אבנר מנכ"ל טייקי עמית אבנר מנכ"ל טייקי

  

לכתבות נוספות בנושא:

מהפיכת פייסבוק רק מתחילה

יד אחת עוזרת למפגינים, יש שנייה מסגירה אותה

איך מרוויחים מאותה כמות משתמשים

הנוער המליך את פייסבוק והוא גם יקבע את מותה

הפרסום בפייסבוק עובד. גביית המסים עליו - טרם

לשנה הבאה בפייסבוק הבנויה

 

היתרון של טייקי לפייסבוק הוא שהיא עושה שימוש לא רק במידע החברתי המצוי בפייסבוק, אלא גם במידע שנלקח מתוך יוטיוב, גוגל וטוויטר. נוסף על כך, פלטפורמת הפרסום של טייקי מגיעה כיום לאותם האתרים בדיוק. פייסבוק, שלה עניין בהגדלת ההכנסות מפרסום, יכולה להפוך באמצעות רכישת טייקי לפלטפורמת פרסומות שמשתמשת במידע החברתי שלה כדי לפרסם כמעט בכל אתר משמעותי ברשת, פוטנציאל שפייסבוק טרם השכילה לפתח.

 

Inneractive

ענף הפרסום במובייל הסתדר בשנתיים האחרונות במבנה שמזכיר את ענף פרסום האונליין. בין המפרסמים לבין שטחי הפרסום, כלומר מפתחי האפליקציות, נכנסו חברות העוסקות בתיווך ובפילוח האוכלוסיות עבור המפרסמים, מה שהביא לפריחת ענף רשתות ובורסות פרסום במובייל.

זיו אלול מנכ"ל אינראקטיב , צילום: עמית שעל זיו אלול מנכ"ל אינראקטיב | צילום: עמית שעל זיו אלול מנכ"ל אינראקטיב , צילום: עמית שעל

אינראקטיב הישראלית היא מהשחקניות הבולטות בתחום. היא מצויה בנישת ה־SSP, כלומר מאתרת עבור מפרסמים שטחי פרסום באפליקציות. לאינראקטיב מנוע דמוי בורסה המקבל החלטות לגבי מילוי שטחי הפרסום באפליקציות בפרסומות בזמן אמת, ולא באמצעות קנייה ומכירה מראש, כמקובל בענף.

פייסבוק אמנם הקימה בורסת פרסום, אבל היא מצויה כעת במאמץ מתמשך לא רק לפרסם על גבי האפליקציה שלה אלא גם להפוך לרשת המפרסמת גם על גבי אפליקציות חיצוניות לה. זה בדיוק מה שאינראקטיב תוכל לסייע לעשות.

 Easy Social Shop

 

ההערכות מדברות על כך שפייסבוק מעוניינת להתרחב לתחום העסקים הקטנים והמסחר האלקטרוני, עולם שלם שהיא לא ניצלה. ניסיונות להפוך את פייסבוק לקניון לא צלחו, והחברה מצדה לא מקדמת אפשרויות על אף שרכשה לפני יותר משנה את Gifts שמאפשרת קניית מתנות משותפת.

 

מימין אופיר טהור וניסים לחיאני, צילום: אוראל כהן מימין אופיר טהור וניסים לחיאני | צילום: אוראל כהן מימין אופיר טהור וניסים לחיאני, צילום: אוראל כהן

 

פייסבוק יכולה להשאיר את הקניון אצלה בבית ולרכוש טכנולוגיה שתאפשר לעסקים קטנים לחבר את הקטלוג שלהם ישירות לפייסבוק, מבלי שתצטרך לרכוש את האתרים עצמם. לשם כך היא יכולה להיעזר ב־Easy Social Shop, המאפשרת לקחת את קטלוג המוצרים שמחזיקות חנויות ולהעביר אותו באופן אוטומטי אל פייסבוק. כך היא מאפשרת לאותן חנויות למכור גם על גבי הרשת החברתית כאשר המלאי מתעדכן בזמן אמת – החנות מנהלת קטלוג בפייסבוק, והלקוחות יכולים לדרג את המוצר, לעשות לו לייק, או לשתף אותו, וכמובן לרכוש אותו ישירות.

ESS מנהלת כיום 85 אלף חנויות פייסבוק ב־142 מדינות ובשבע שפות. תכונה ייחודית לה היא היכולת להראות חנויות בשפות לפי פרופיל המשתמש, מאפיין שחסר באתרי מסחר אחרים.

Iron Source

 

איירון סורס נחשבת כיום למפרסם החמישי בגודלו בגוגל, כשזה מגיע לפרסום או להמלצה להורדת תוכנה חינמית למחשב. לאחרונה היא הוכיחה שהיא מסוגלת להתרחב לכל פלטפורמות הפרסום הגדולות. על גבי המובייל, היא נחשבת כיום לחברה הישראלית המתקדמת ביותר בפרסום אפליקציות, עם פלטפורמה המאפשרת להמליץ על אפליקציות להורדה מתוך אפליקציות אחרות. היא מציעה מעין סרגל כלים המופיע בצד האפליקציה וכולל שורת חיפוש, ומעבר לה גם אפשרות לדרג את האפליקציה וחלון להמלצה על אפליקציות אחרות.

 

תומר בר זאב, איתי ורועי מילרד , צילום: עמית שעל תומר בר זאב, איתי ורועי מילרד | צילום: עמית שעל תומר בר זאב, איתי ורועי מילרד , צילום: עמית שעל

 

רשת הפרסום של איירון סורס תוכל לספק לפייסבוק מידע רב על ביצועי מודעות הסלולר שלה. הרשת מסוגלת לספק למפתח האפליקציה וגם לבעלי הרשת תמונה מלאה של שיעור ההורדות ואחוז ההקלקות ביחס למספר המבקרים. באיירון סורס מנסים למשוך מפתחי אפליקציות באמצעות פלטפורמה שמחליפה את הצורך בתשלום על כל התקנה.

תגיות