אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אירופה מתכננת טכנולוגיה לכיבוי הרכב מרחוק צילום: שאטרסטוק

אירופה מתכננת טכנולוגיה לכיבוי הרכב מרחוק

תכנית חדשה של גורמי משטרה באיחוד האירופי מבקשת לפתח מערכת חדשה שתאפשר לשוטרים להשתלט על רכבים. התכנית מעוררת מחלוקת ודאגה רבה בקרב פוליטיקאים וארגוני זכויות האזרח

03.02.2014, 22:18 | רפאל קאהאן

דמיינו לעצמכם מערכת שתהיה מסוגלת לכבות מנוע של כלי רכב מרחוק - ולעצור מחבל בדרכו לפיגוע או רכב נמלט. זאת לפחות התכנית של גורמי משטרה באיחוד האירופי. על פי דיווח של ה"טלגרף" הבריטי, היוזמה מגיעה מארגון דיסקרטי בשם "Enlets", חלק מארגון הפיקוח על הגנת מידע של הנציבות האירופאית.

קראו עוד בכלכליסט

הטכנולוגיה תשמש למאבק בפשיעה ולמניעת מרדפים מסכני חיים. על פי ההנחיות שפורסמו במסמכים מסווגים, המערכת תהיה תחת אחריות גורמי המשטרה המקומיים והבינלאומיים ולא תתאפשר גישה למערכת מצד היצרנים למשל. היא מזכירה במעט את stolen vehicle slowdown, מערכת אחרת שמורכבת על רבים מהמכוניות מתוצרת GM האמריקאית.

מכוניות מתוצרת GM כבר מצוידות במערכת שמאפשרת כיבוי או האטה של הרכב מרחוק מכוניות מתוצרת GM כבר מצוידות במערכת שמאפשרת כיבוי או האטה של הרכב מרחוק מכוניות מתוצרת GM כבר מצוידות במערכת שמאפשרת כיבוי או האטה של הרכב מרחוק

ההבדל העיקרי בין המערכת האמריקאית לזו האירופית היא שבארה"ב מדובר במערכת שנרכשת ומותקנת על ידי בעלי הרכב, ומאפשרת לאתר ולהאט את הרכב מרחוק במידה והוא נגנב על ידי פושעים או נלקח לסיבוב על ידי הילדים. היא מופעלת דרך שירות התמיכה של GM. בגרסה האירופית המתג לכיבוי המנוע אמור להיות תחת אחריות גורמי המשטרה, ותורכב על כל רכב שנוסע במדינות האיחוד האירופי - בין אם יוצר בהן או יובא לתוכן.

פעילי זכויות אזרח מתנגדים

היוזמה גררה תגובה חריפה מצד ארגוני זכויות אזרח, ואף מקרב מספר פוליטיקאים. הטענה העיקרית כנגד המערכת היא שהכוח נותר בידי המשטרה, ולא בידי בתי המשפט למשל - כך שהמשטרה תוכל לעצור כלי רכב ללא צו בית משפט. טענה נוספת שהועלתה גורסת שהמערכת אינה עונה על צורך מעשי ושאם יוגדר כזה צורך, רק אז יש לשקול את פיתוחה. פוליטקאים אחרים העלו את השאלה מה תהיה אחריות הממשלה במקרה ועצירת רכב בזמן חירום תגרום לנזקים בנפש או לרכוש.

התוכנית כבר זכתה לתקצוב של כחצי מיליון לירות שטרלינג ב-2012 מהנציבות האירופית. זמן הפיתוח נקצב ל-6 שנים בתנאי והתוכנית תזכה לתמיכה נרחבת בקרב ממשלות אירופה, במיוחד מצד משרדי הפנים וארגוני אכיפת החוק במדינות השונות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות