אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה מתכוונת לייקר את מחירי הובלת ואחסון הדלק לחברות הדלק צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

המדינה מתכוונת לייקר את מחירי הובלת ואחסון הדלק לחברות הדלק

משרד האנרגיה הוציא שימוע לחברות הדלק בכוונה לייקר את שירותי אחסון והולכת הדלקים. מטרת המהלך: להגדיל את הכנסות המדינה, ולא להוריד את מחיר הדלק שבפיקוח. חברות הדלק: השינויים יצמצמו את הרווח הנקי שלנו ב־10% בשנה

04.02.2014, 08:42 | ליאור גוטמן

בימים האחרונים הפיץ מינהל הדלק טיוטת תקנות שעיקרן "בחינת תעריפי התשתיות במשק האנרגיה".

הטיוטה, שהגיעה לידי "כלכליסט", מבקשת להעלות לחברות הדלק את תעריפי הולכת הדלקים השונים במערכת הארצית, שאותה מנהלת החברה הממשלתית תש"ן (תשתיות נפט).

לאור כוונתו לעדכן את התעריפים, הזמין מינהל הדלק את חברות הדלק לשימוע מקצועי ביום ראשון הבא.

מהטיוטה של מינהל הדלק, עבור אחסון הדלקים המדינה מעוניינת לגבות מחברות הדלק 8.57 שקלים עבור כל 1,000 ליטר בחודש. מדובר בעלייה של 30% לעומת התעריף הנוכחי, שעומד על 6.55 שקלים. עבור הולכת הדלקים המדינה מבקשת לגבות 38.6 אלף שקל לכל ק"מ קו הולכה, לעומת 27.7 אלף שקל כיום - עלייה של 40%. לעומת זאת, תעריף הולכת דלקים עבור משרד הביטחון לא צפוי לעלות, וימשיך לעמוד על 4.2 אלף שקל לק"מ.

אילוסטרציה, צילום: משטרת ישראל אילוסטרציה | צילום: משטרת ישראל אילוסטרציה, צילום: משטרת ישראל

מהטיוטה עולה עוד כי המדינה מתכוונת לחשב מחדש את עלויות הובלת הדלקים מ־2008. כלומר, קיימת אפשרות שהיא תחייב את החברות בהוצאות נוספות רטרואקטיבית. כמו כן, המדינה דורשת לאשר מראש כל השקעה בתשתית שעלותה יותר מ־20 מיליון שקל.

הדרישות החדשות מטרידות את חברות הדלק, וחלק מהן כבר שלחו את התייחסותן למשרד האנרגיה. חברות אלו העריכו כי שינוי התעריפים יוביל לפגיעה של עד 10% ברווחיהן הנקיים בשנה. לטענת החברות, הן כבר נפגעו מספיק מכך שמרווחי השיווק שלהן קוזזו בכ־20% באוגוסט 2011 על ידי משרדי האוצר והאנרגיה.

החשש במשק האנרגיה הוא שחברות שבבעלותן מתקני תשתית יגלגלו את העלות על חברות הדלק הבינוניות והקטנות. ל"כלכליסט" נודע כי דלק כבר הודיעה ללקוחותיה כי דמי הניפוק של הדלקים השונים במתקני פי גלילות שבבעלותה יעלו בשיעור של 10%-30%.

פגיעה נוספת צפויה להיות בצמצום האפשרות לפתוח את שוק רכישת הדלקים לתחרות. בשנה האחרונה ניסתה סונול לייבא דלקים באופן עצמאי, ואף הביאה לישראל אוניית בנזין. אולם, כדי לעשות זאת עליה להשתמש במתקני המדינה. אם התעריפים שהמדינה גובה יעלו - הסיכוי שחברות קטנות או בינוניות ינסו להתחרות בבתי הזיקוק של בזן ושל פז באשדוד או לייבא דלקים עצמאית ישאף לאפס.

העלאת התעריפים לא צפויה להשפיע על הצרכנים בשלב ראשון, לפחות לא בנוגע לבנזין אוקטן 95 שמחירו נתון בפיקוח. עם זאת, ייתכן שחברות הדלק יחליטו לגלגל את הפגיעה בהן אל הלקוחות ויעלו מחירים של דלקים שאינם בפיקוח.

ממשרד האנרגיה לא נמסרה תגובה.

תגיות