אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחד + אחד צילום: Christian Glaus

אחד + אחד

מוזיאון תל אביב לאמנות משיק את "קונטרפונקט", סדרת מפגשים שתחבר בין תערוכות לבין מופעי מחול, ותאפשר לקהל ליהנות משני סוגי האמנות - בזול

11.02.2014, 09:26 | רעות ברנע

"המטרה היא להוציא את התערוכות מבין כותלי הגלריה עד כמה שניתן", אומרת סוזן לנדאו, המנכ"לית והאוצרת הראשית של מוזיאון תל אביב לאמנות, על "קונטרפונקט" - סדרה חדשה של ערבי מפגש בין תערוכות רצות לבין מופעי מחול עכשווי. "הסדרה נוצרה במגמה להרחיב את המסגרת של התערוכות", מסבירה לנדאו, שיזמה את הרעיון. "זה לא משהו שהמצאתי, אלא משהו שכבר קיים במוזיאונים בעולם כמו הטייט בלונדון והמומה בניו יורק, והיה לי חשוב שזה יבוא לידי ביטוי גם אצלנו. הגבולות המיטשטשים בין סוגי המדיה היום יוצרים ציפייה שלתערוכת אמנות חזותית יהיו ערכים ונושאי שיח נוספים למה שקורה בגלריה עצמה".

"שקט" לכוריאוגרפיה של ארקדי זיידס יועלה עם התערוכה "עדות ופעולה" של גוסטב מצגר. הנושא הוא קונפליקט כחומר גלם, צילום: Christian Glaus "שקט" לכוריאוגרפיה של ארקדי זיידס יועלה עם התערוכה "עדות ופעולה" של גוסטב מצגר. הנושא הוא קונפליקט כחומר גלם | צילום: Christian Glaus "שקט" לכוריאוגרפיה של ארקדי זיידס יועלה עם התערוכה "עדות ופעולה" של גוסטב מצגר. הנושא הוא קונפליקט כחומר גלם, צילום: Christian Glaus

עימותים בראי האמנות

שם הסדרה, "קונטרפונקט", מבוסס על מונח מתחום המוזיקה, המתייחס ליצירת הרמוניה בין מלודיות עצמאיות. במקרה הזה מדובר, כמובן, במרקם ההרמוני שנוצר בין יצירות האמנות החזותיות למופע המחול - שתי יחידות עצמאיות שהופכות לשלם.

ערבי הסדרה יהיו בנויים מביקור בתערוכה ואחריו מופע מחול ודיון בנושא בהשתתפות האמנים באולם המוזיאון.

 סוזן לנדאו סוזן לנדאו  סוזן לנדאו

"זה יהיה קצת שונה בכל פעם", מסבירה לנדאו. "פריסת התערוכות ידועה לנו לרוב שנה מראש, ואנחנו מנסים ליצור להן חיבורים מתאימים. מלבד החיבור עם מופעי המחול אנחנו רוצים לייצר סימפוזיונים ומפגשים, שמטרתם להעמיק את הדיון בתכנים הוויזואליים של התערוכות".

המפגש הראשון בסדרה, "קונפליקט כחומר גלם", יתקיים ביום חמישי הקרוב, 13 בפברואר, ב־19:30 ויפגיש בין התערוכה "עדות ופעולה" של גוסטב מצגר לבין מופע המחול "שקט" על פי כוריאוגרפיה של ארקדי זיידס. מצגר, יהודי יליד גרמניה שחי בלונדון, הוא אחד מהאמנים הפוליטיים הבולטים של תקופתנו. ב־1959 פרסם את המניפסט "אמנות הורסת עצמה", וכך ייסד זרם של אמן אחד, המציג עבודות ואת תהליכי הכלייה הפיזית שלהן. גם עבודתו של זיידס, כוריאוגרף ישראלי עכשווי, היא עבודה בעלת גוון פוליטי, המבוססת על הסכסוך היהודי־ערבי. "מדובר גם בהזדמנות של יוצרי מחול ורקדנים להתחבר לאמנות ויזואלית", מסבירה לנדאו, "חיבור בין הבינלאומי לישראלי, שמעשיר את שני הצדדים".

לחיבור בין מצגר לזיידס - וגם בין האמנים במפגשים הבאים בסדרה - אחראית האוצרת ליאור אביצור. "החיבור נובע מהצורך של עולם האמנות לייצר מפגש בלתי אמצעי עם הקהל", היא מסבירה, "וגם מהצורך של המחול להיות חלק משיח מורכב יותר ומתיאוריה ענפה ומבוססת. במקרה של מצגר, שעוסק בקונפליקטים שישה עשורים, הרעיון הוא לדבר על עימותים כחומר גלם לאמנות ועל אחריות האמן כלפי הסביבה שהוא יוצר בה. בחרתי את זיידס ואת העבודה 'שקט', כי הוא אמן המחול הישראלי הכי מזוהה עם פעילות חברתית־פוליטית, והעבודה הזאת היא הניסיון הראשון עד כה לייצר עבודה כוריאוגרפית שמתמודדת עם הקונפליקט".

פרט מ"אייכמן והמלאך" של גוסטב מצגר פרט מ"אייכמן והמלאך" של גוסטב מצגר פרט מ"אייכמן והמלאך" של גוסטב מצגר

מחיר מפתה

החיבור הבא יהיה בין תערוכתה של אלינה שפוצ'ניקוב, שמוצגת בימים אלה, לבין מופע מחול של יסמין גודר. "כל חובב אמנות שרוצה להעמיק את הידע שלו במחול, ולהפך, מוזמן לקחת חלק במפגשים", אומרת לנדאו. ראוי לציין כי מדובר בהזדמנות לעשות זאת במחיר נמוך יחסית: מפגש בן כשלוש שעות, הכולל ביקור בתערוכה, מופע מחול, דיון בהשתתפות האמנים והאוצרים וגם יין וכיבוד קל יעלה 65 שקל.

תגיות