אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ה-Waze של הצרכנים המוסריים צילום: שאטרסטוק

קפיטליזם 3.0

ה-Waze של הצרכנים המוסריים

האתר This Good World מחבר בין צרכנים לעסקים אתיים ואקולוגיים. בינתיים רק בארה"ב, אבל מדובר במגמה מתפשטת

12.02.2014, 09:53 | איתי להט
באפריל האחרון פרסמה חברת המחקר האמריקאית Harris Interactive תוצאות סקר שעוררו עניין רב בעולם: לפי התוצאות, צרכנים מוכנים לשלם עד 20% יותר עבור מוצרים ירוקים. כך למשל, 64% מהמשתתפים מוכנים לשלם יותר עבור מכונית חשמלית, 63% מוכנים לשלם יותר על אוכל אורגני, מקומי או מסחר הוגן. 62% ישלמו יותר על מוצרי ניקוי ידידותיים לסביבה, ו־57% מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים שמגיעים מתהליכי מיחזור.

הבעיה שעומדת בפני צרכנים כאלה היא למצוא מקום לרכוש בו את המוצרים שעומדים בקריטריונים שלהם, וכאן נכנסים לתמונה גאווין תומס וליסה קריבס־לה פייר, יזמים צעירים שהחליטו להקל על צרכנים ועסקים מוסריים. השניים, שצמחו בתחום ה־B Corporations (קהילה עסקית שמקדמת ערכי סביבה, שקיפות ואחריות), הקימו אתר בשם This Good World שמקל על עסקים מוסריים לקבל חשיפה, ומקל על צרכנים לאתר את העסקים. האתר מציע ממשק גיאוגרפי המאפשר למשתמשים לחפש עסקים העונים לאידיאולוגיית ה־B Corporations. עבור הצרכנים השימוש חינם, והעסקים נדרשים לשלם דמי חבר שנעים בין 0 ל־2,500 דולר לשנה, תלוי בגודל העסק.

האתר אמנם בשלב ראשוני, אבל הוא כבר מציע רשימה - לעת עתה רק בארה"ב - של כמה מאות עסקים קטנים ובינוניים. אפשר למצוא שם למשל חברת ניקיון קטנה מבולדר, קולורדו, שעושה שימוש אך ורק בחומרי ניקיון אקולוגיים, בעוד חלק ניכר מההכנסותיה הולך לשירותי ניקיון חינם לנשים העוברות טיפולי כימותרפיה. חברה אחרת, מותג הלבשה לגברים בשם Ball and Buck מסיאטל, נכנסת לרשימה כיוון שהייצור וחומרי הגלם שלה מקומיים, והיא משלמת לעובדי הייצור שלה משכורות גבוהות יחסית ומייצרת רק לפי הזמנות במפעל הקרוב לכתובת הלקוח, וכך חוסכת זיהום בשל הובלה. החברה היחידה מחוץ לארה"ב היא CARVD הבריטית שמייצרת הדפסים גרפיים על עץ. כל חריטות העץ של החברה מגיעות מיערות מוסמכים כמקור מתחדש, על כל עשרה מוצרים שהיא מוכרת היא שותלת עץ והיא גם עושה עבודות שלא למטרות רווח.

This Good World הוא חלק מטרנד הולך וגדל של עסקים אתיים. סביב הקהילה העסקית הזו נבנים בשנים האחרונות שלל שירותים שמסייעים לצרכנים מוסריים לאתר ולפתח נאמנות למותגים. עבורנו תופעות כאלה הן אולי קוריוז, אבל כפי שהסקר של Harris Interactive מלמד, המוכנות לשינוי כבר שם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות