אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות ההגבלים העסקיים פתחה בחקירה נגד קוקה-קולה ישראל

רשות ההגבלים העסקיים פתחה בחקירה נגד קוקה-קולה ישראל

הרשות בוחנת חשד לפיו אנשי המכירות של קוקה קולה לחצו על קמעונאיים ולקוחות מוסדיים לרכוש את מוצרי טרה

12.02.2014, 10:12 | נורית קדוש

הרשות להגבלים עסקיים פתחה בחקירה נגד קוקה-קולה ישראל הפועלת באמצעות החברה המרכזית לייצור משקאות קלים וחברת הבת שלה, החברה המרכזית להפצת משקאות בע"מ. החשד הנבדק הוא בין השאר להפרה של הוראות שניתנו למונופול שהוכרז בשנת 1998.

קראו עוד בכלכליסט

המגבלות שהוטלו על קוקה-קולה בעת הכרזתה כמונופול בשנת 1998, נגעו לתחום המשקאות, שכן באותם ימים החברה עדיין לא פעלה בתחום החלב באמצעות חברת טרה. יחד עם זאת, נקבע כי החברה תימנע מלנצל מעמדה בשוק לרעה על ידי נקיטת צעדים בעלי השפעה זהה למעשים המוזכרים ברשימת ההגבלות שכללו בין היתר כי החברה לא תתנה את אספקת מוצרי החברה כולם או חלקם או את תנאי אספקתם, ברכישת סוג משקאות מסוים רק מהחברה.

רוני קוברובסקי, נשיא קוקה קולה. לא נחקר, צילום: אוראל כהן רוני קוברובסקי, נשיא קוקה קולה. לא נחקר | צילום: אוראל כהן רוני קוברובסקי, נשיא קוקה קולה. לא נחקר, צילום: אוראל כהן

במסגרת החשד, מבקשים ברשות לבדוק האם קשרו אנשי מכירות של קוקה-קולה את תנאי הסחר לקמעונאים ולקוחות מוסדיים, לחיובם לרכוש את מוצרי טרה.

ל"כלכליסט" נודע ביום שני האחרון הגיעו חוקרי הרשות למשרדי קוקה-קולה, אספו מסמכים שעשויים להיות בהם נתונים שיאפשרו לרשות לבסס את החשדות. בהמשך לתפיסת המסמכים, זומן יורם שגיא, ראש חטיבת המכירות בחברה לחקירה לצד גורמים נוספים בחטיבה. ראשי החברה המרכזית ובהם רוני קוברובסקי, נשיא קוק-קולה ואיציק תמיר מנכ"ל החברה, לא נחקרו.

גילה וקוברובסקי מתנצחים

רק לפני 3 חודשים, התעמת קוברובסקי עם הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה, על רקע כוונתו להתערב ברווחיות של מוצרי מונופול כך שלא תעלה על 20%.

במהלך נאומו של גילה בכנס של התאחדות התעשיינים ומשרד עורכי הדין עמית פולק מטלון, תחת הכותרת "התעשייה בעידן שאחרי המחאה" קרא קוברובסקי מהקהל: "אתה נוטש את תפקידך כממונה על התחרות, הולך להגן על הצרכנים - ופה יש לך הרבה מתחרים. הרי אם אתה תוריד את המחיר עבור הצרכן לא צריך תחרות בין החברות".

על כך ענה גילה: "מה לעשות שלפעמים התחרות לפחות לתקופה מסוימת לא עובדת, נשאר מונופול עם כוח. דיני ההגבלים בכל העולם אוסרים על זה. נכון, המטרה של רשות ההגבלים היא הגנה על התחרות למען הצרכן, אבל גם הגנה על הצרכן ממונופול שמנצל את המצב לרעה. דווקא יוצאי הדופן הם אלה שחושבים רק על תחרות ולא על ניצול לרעה של מעמד של מונופול".

על כך ענה קוברובסקי: "אז ויתרת על התחרות ואתה הולך ישר למחיר - אז אני כבר לא יודע מה אתה עושה".

מהחברה המרכזית נמסר בתגובה: "החברה מקדמת בברכה כל בדיקה של הרשות להגבלים עסקיים איתה החברה נמצאת בקשר שוטף. החברה מקפידה על קיום כל הוראות חוק ההגבלים העסקיים, הקפדה יתרה, ולא ידוע לחברה כי נפל איזשהו פגם במעשיה".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
גם תנובה אחראית על איסור מכירת ביצים שהמשק מייצר, למתחרים אחרים.
אני מכיר סיפור של ידידי המושבניק שאינו רשאי למכור ביצים מתוצרת המשק, שיש לו הסדר כובל עם תנובה, למתחרים אחרים. לכן, המושבניק נאלץ לחלק בחינם ביצים עודפות לקרובים, לחברים, לידידים ואפילו למכרים הרחוקים. עקב הגבלת חוזה עם תנובה, הוא מפסיד הרבה מאד כסף.
נמיר  |  12.04.14
7.
בוקר טוב אליהו...
ומה קורה בשוק הבירה ??? קוקה קולה אוסרת על מסעדות וברים שעובדים איתה למכור את בירה גולדסטאר של המתחרים... הכי בולט זה בחוף הים, איפה שיש קוקה קולה אפשר להזמין רק טובורג וקרלסברג, אין שום סיכויי שיגישו לך בירה של המתחרים. ודבר אחרון, לאסור התנייה של מתן קד"מ, לרבות הנחות או כסף בתמורה לבלעדיות !
צ'ומפי , מרכז  |  12.02.14
לכל התגובות