אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Yevvo גייסה 3.7 מיליון דולר בהובלת קרן אלף של מייקל אייזנברג ואדן שוחט

Yevvo גייסה 3.7 מיליון דולר בהובלת קרן אלף של מייקל אייזנברג ואדן שוחט

החברה מפתחת אפליקציית שידור וידאו חי, שזוכה לפופולריות בקרב צעירים בארצות הברית ואמנים משתמשים בה כדי לאפשר לקהל להציץ לחזרות שלהם. בסבב הנוכחי השתתפו גם מספר אנג'לים מחברות טכנולוגיה בארה"ב

12.02.2014, 13:04 | אסף גלעד

אפליקציית השידורים החיים הישראלית Yevvo גייסה 3.7 מיליון דולר בהובלת קרן ההון סיכון אלף של מייקל אייזנברג ואדן שוחט.

קראו עוד בכלכליסט

זהו סבב הגיוס הראשון עבור החברה הישראלית, לאחר שגייסה לפני כשנה סבב סיד בן חצי מיליון דולר ממשקיעים פרטיים כמו האחים אייל ורון גורה, גיגי לוי, אורן אבקסיס, Plus Ventures, DreamIt ו- EntreeCap.

אדן שוחט, ממייסדי פייס.קום שנמכרה לגוגל ואחד השותפים בקרן אלף, מלווה את החברה עוד מהצטרפותה למאיץ הסטארט-אפים ג'אנקשן אותו ייסד, דרך השתתפות אישית בסבב הגיוס הקודם ועד הגיוס דרך קרן אלף בימים אלה. הגיוס מצידה של קרן אלף נסגר כבר לפני קרוב לחודשיים ולאחר מכן הצטרפו אליו משקיעים פרטיים נוספים, רובם בכירים מחברות טכנולוגיה אמריקאיות, בהם ננסי תלם, ראש חטיבת המדיה הדיגיטלית והטלוויזיה במיקרוסופט.

זמרים מזמינים את הקהל לצפות בחזרות

הסבב החדש של Yevvo נסגר בשבועות האחרונים, עם חדירתה לשוק האמריקאי והצטברות של עדויות ראשונות להיותה ויראלית בקרב סטודנטים ותלמידים. בסוף השנה שעברה אף זכתה האפליקציה לפופולריות בבית ספר תיכון במדינת מישיגן, עד שבית הספר אסר על השימוש באפליקציה בתחומו והשעה חמישה תלמידים שהשתמשו באפליקציה להעברת שידורים חיים כמו משחק כדורסל, חדר הלבשה, ספרייה ואפילו וידאו מהכיתה.

Yevvo היא אפליקציה ישראלית, שמאפשרת לשתף שידורים חיים מתוך טלפונים חכמים. בניגוד לשירותים דומים כמו Justin.tv ו-Ustream היא אינה מאפשרת להקליט או לשמור את הסרטונים, כך שהצפייה היא חד פעמית ובזמן אמת, במודל המזכיר את Snapchat הפופולרית.

כמו טוויטר, גם Yevvo מאפשרת לזרים ולחברים לצפות בשידורים באמצעות לחיצת כפתור. ניתן גם להגיב בזמן אמת על הנעשה בשידור ולשתפו עם עוקבים אחרים באפליקציה או ברשתות החברתיות. לאחרונה החלו זמרים כמו עברי לידר ואברהם טל לשתף את צופיהם בשידור חי מתוך חזרות או הופעות באמצעות האפליקציה, שזמינה כיום לאייפון ולאייפד בלבד.

סוג חדש של אפליקציות חברתיות

Yevvo היא לא רשת חברתית או אפליקציית צ'ט; בן רובין, מנכ"ל החברה ואחד המייסדים משייך אותה לקטגוריה חדשה של 'אפליקציות השתתפותיות' (Participatory) . "הצעד הבא של הרשתות החברתיות הוא מעבר לתקשורת צ'ט או העברת מסרים, אלא היא השתתפות באירוע שקורה כאן ועכשיו תוך כדי השפעה עליו בזמן שהוא מתהווה. "הכוונה היא לאו דווקא ליצור תוכן מקורי, אלא לגרום לעולם להשתתף באירועים שחשובים בעיניך", אמר ל"כלכליסט". "מדברים היום על סלפי, על דור שכבר לא מסתפק בלשלוח מייל אלא מעלה לרשתות החברתיות תמונות של אירועים תוך כדי שהם קורים. זה דור שחי את העכשיו, שמשתמש בווידאו ככלי לביטוי עצמי. אין כאן עניין של לעקוב אחרי חיים של אנשים אלא להשתתף בסיפורים שהם מספרים. זו האפשרות לחלוק אירועים אישיים בזמן אמת ולעניין את כל מי שקרוב אליך ולגרום לו ריגוש של צפייה בזמן אמת, בדיוק כפי שהוא מתרגש במשחק ספורט או אירוע פריים טיים אחר, בין אם הוא צופה בבר מצווה של בן של חברים או בהצעת נישואין".

בן רובין (במרכז, בחולצה ירוקה) ומייסדי yevvo בן רובין (במרכז, בחולצה ירוקה) ומייסדי yevvo בן רובין (במרכז, בחולצה ירוקה) ומייסדי yevvo

מרבית המיזמים שמאפשרים לכל אחד ליצור תוכן מקורי, למעט יוטיוב, נכשלו. התגלה שרוב האנשים שמשדרים וידאו חי של עצמם הם משעממים ולפעמים אף סוטים.

"הרעיון של ייבו הוא לאפשר לאנשים לספר סיפורים לחברים שלך, ושהם יוכלו להיות יחד איתך בלחיצת כפתור. אני לא חושב שנצליח אם הקהילה שצופה בך תהיה זרה לך לחלוטין. הרעיון הוא לתת את האפשרות לצפות בשידור שלך גם לחברים הקרובים, אבל גם למעגלים מעט רחוקים יותר, כמו למשל קולגה בעבודה. בגדול, אני מסכים איתך שלא לכל אחד יש משהו מעניין להגיד, אבל אני מהמר על כך שלכל אחד יש משהו מעניין להגיד למעגל החברתי שלו ושבמרבית הפעמים הוא יגיד משהו שיהיה רלוונטי. אחרי הכל, רק החברים שלך הם האנשים שיסכימו לדעת מה אכלת בצהריים. אנחנו מרגישים את השינוי בהתנהגות שהצפייה המשותפת גורמת לאנשים. משתמשים שמשדרים מרגישים את הנוכחות של הצופים בהם ומשתנים בעקבות כך.

נשמע קצת כמו 'המופע של טרומן', סרט שבו הגיבור חי את חייו בתוך אולפן טלוויזיה ענק ונצפה על ידי מיליונים. והחיים האלה לא מתוארים בצורה חיובית.

"זו לא הטכנולוגיה שעושה את ההבדל אלא מי שמשתמש בה. אם יש מישהו שמציע עכשיו הצעת נישואין והוא בוחר לשדר את הרגע החשוב הזה לחבר טוב שמזמין עוד כמה אנשים, שמזמינים עכשיו בזמן אמת 1,000 משתמשים במקום לראות ערוץ 2, הם כולם יחד חיים את הרגע האמיתי הזה שקורה באמת. נכון שלכל טכנולוגיה ישנם את הצדדים הפחות יפים שלה ואותם נגלה בהמשך הדרך. יש לנו מרכז שליטה שהוקם ונמצא בחיתולים, ויש לנו מידע על כל משתמש שהצטברו עליו דיווחים על חוסר נאותות. כבר יצא לנו להפסיק שכמה שידורים שהיו בעיצומם, לאו דווקא בגלל שהיה שם תוכן לא ראוי: מספיק שכמה משתמשים מדווחים עליהם כלא נאותים".

וזה מה שימנע מכם להפוך לצ'טרולט מס' 2?

"עד היום רק שבעה משתמשים קיבלו דיווחים על שימוש לא נאות. אבל ההבדל בינינו לבין פלטפורמות אחרות, כמו צ'טרולט למשל, הוא העובדה שאנחנו שמים אותך במרכז הבמה כשדרן להמונים, ולא לשיחת אחד על אחד, זו פלטפורמה שמחייבת אותך להיות לא-אנונימי, שבה אתה לא יכול להסתתר. אם איש לא עוקב אחריך, התוכן כלל לא משודר, ולכן למי שאין עוקבים, כלומר אנשים שסומכים עליו, הוא לא יוכל לשדר".

ויראליות בסיוע Vine

הוויראליות שהחלה במינסוטה מתפשטת בהדרגה לטריטוריות נוספות. תלמידת תיכון בשם מודי פייג' החלה לשדר חזרות של מחזה בבית ספר והחלה למשוך אחריה מאות צופים. אבל הוויראליות האמיתית של ייבו מגיעה מכיוון מעט שונה: מסתבר שמשתמשי Vine בכירים מאמצים את ייבו כדי לשדר לעוקבים שלהם גם בשידור חי. מובילי דעת קהל ה- Vine כמו נאש גרייר (Nash Grier) או ג'רום ג'אר (Jerrome Jarre) הפכו לאוונג'ליסטים של ייבו, כשהם קוראים לעוקבים אחריהם לעבור ולצפות בהם באפליקצייה הישראלית. גרייר, למשל, הצליח להעביר 11 אלף משתמשים מתוך Vine לייבו, מתוך מאגר ענק של 4.5 מיליון עוקבים.

"אנחנו מגלים ש-Yevvo היא מדיום משלים למדיומים אחרים כמו טלוויזיה או Vine. תאר לך שישנו שידור פריים טיים בחדשות, אבל מישהו משדר מאחורי הקלעים בו בזמן ב- Yevvo, שני האירועים יכולים להיות מעניינים ולהצפות במקביל".

רובין לא מסגיר את כמות המשתמשים הנוכחית של Yevvo, אך מציין כי הטווח עומד על כמה עשרות אלפי משתמשים, וכל זאת ללא הוצאות על שיווק. אורכו הממוצע של זמן שידור עומד על 240 שניות, כאשר החציון עולה על 200. משתמש ממוצע צופה בשידורי ייבו במשך כשעה בממוצע בשבוע, נתון מרשים בהשוואה למשתמש יוטיוב ממוצע שצופה בו כ-4 שעות בשבוע. ממוצע מספר העוקבים לכל משתמש מגיע לכ-20, כאשר המספר המקסימלי של עוקבים אליו הגיע משתמש הוא 11 אלף. Yevvo נוסדה בסוף 2012 על ידי בן רובין רועי תירוש ואיתי דנינו. החברה מעסיקה כיום 15 עובדים במשרדים בשדרות רוטשילד בתל אביב.

תגיות