אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה שווים ניסויים בפסיכולוגיה? צילום: Duke Photography

מה שווים ניסויים בפסיכולוגיה?

פרופסור יקר, קראתי לא מזמן שהרבה תגליות גדולות בפסיכולוגיה ובכלכלה ההתנהגותית הושתתו על ניסויים שנערכו בקרב סטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה בכמה אוניברסיטאות אמריקאיות. בעצם זה אומר שהתובנות של מומחי הכלכלה ההתנהגותית על האנושות מבוססות על התנהגות של סטודנטים אמריקאים. מה דעתך על זה? ד'

13.02.2014, 09:13 | דן אריאלי

ד' היקר,

הביקורת שאתה מתייחס אליה טוענת, בעצם, שהיעדר הניסיון של הסטודנטים בעולם האמיתי (לדוגמה, בתשלום מסים או ברכישת בית) הופך אותם לאנשים שמקבלים החלטות שונה. תחום אחד שאפשר לבחון בו את ההשערה הזאת קשור לאפקט הבעלות (endowment effect).

קראו עוד בכלכליסט

במילים פשוטות, אפקט הבעלות מעיד שאנחנו מעריכים את הדברים שבבעלותנו יותר מאשר מוצרים זהים שאינם בבעלותנו. בעקבות כך אין התאמה בין קונים ומוכרים, שכן הקונים מוכנים לעתים קרובות להוציא סכומים נמוכים מאלה שהמוכר מחשיב כסבירים.

סטודנטים בטקס הענקת תארים (ארכיון), צילום: יותם פרום סטודנטים בטקס הענקת תארים (ארכיון) | צילום: יותם פרום סטודנטים בטקס הענקת תארים (ארכיון), צילום: יותם פרום

בוא נאמר שא', סטודנטית לתואר ראשון, מקבלת ספל ונשאלת באיזה סכום היא תסכים למכור אותו לב', סטודנט אחר לתואר ראשון. מחקרים מראים שלא' יהיה הרבה יותר קשה להיפרד מהספל שלב' אין שום קשר אליו. נכון, לסטודנטים הללו אין יותר מדי קשר לשווקים של העולם האמיתי. כך שהשאלה היא אם אנשים בעלי ניסיון בשווקים הללו יתנהגו שונה מהסטודנטים חסרי הניסיון.

שון טאם מאוניברסיטת סטטסון בחן את הנושא הזה במחקר שנסייניו 30 סוחרי מכוניות ו־46 סוכני נדל"ן. טאם העניק למחצית מהמשתתפים ספלים, ובירר עם המוכרים איזה מחיר ידרשו עבור הספל ועם הקונים כמה יסכימו לשלם עבורו.

על אף הניסיון הרב שלהם בשווקים של העולם האמיתי המחיר שנחשב סביר בעיני המוכרים היה גבוה פי שלושה מהמחיר שהקונים היו מוכנים לשלם. כלומר, אפילו מנהלי משא ומתן מקצועיים מושפעים מאפקט הבעלות. מחקרים קודמים העלו תוצאות דומות מאוד.

זה מקרה נוסף שמחזק את ההנחה שניסיון בעולם הממשי אינו משחק את התפקיד המגן שאנחנו לעתים קרובות מניחים שמתלווה אליו. יש בכך גם כדי להעיד שאופן קבלת החלטות זהה אצל רובנו ושסטודנטים פועלים על פי אותן הגבלות שמשפיעות על בעלי ניסיון. בסופו של דבר נצטרך פשוט לקבל את העובדה שסטודנטים הם אנשים ממשיים. לפחות רוב הזמן.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
השאלה היתה כללית מידי ולכן התשובה בהתאם..
אני גם מרגיש שדן, הפעם, לא ענה לשאלה. אבל השאלה היתה כללית מידי לטעמי. נכון, ישנם ניסוים רבים בפסיכולוגיה שמבוססים על סטודנטים אמריקאים. אבל ישנו המאפיין התרבותי שמשפיע, בהחלט ישנן שאלות שסטודנט אמריקאי יענה עליהן בצורה מסוימת ושונה מאשר סטודנט מיצרי או יוצא לפנסיה סיני (אם יש דבר כזה ;) ). לכן, במחקרים של פסיכולוגיה יש שאיפה לבחון האם המאפיין שנמצא הוא תלוי תרבות או לא. בין אם אותם חוקרים מבצעים את הבדיקה או לא, היופי בעולם המחקר והשיתופיות באינטרנט זה שאם מחקר אחד הוכיח נקודה מסוימת בפסיכולוגיה בפינה אחת שבעולם, אז באופן מיידי אפשר לבצע את אותו המחקר (בתנאים דומים כמה שאפשר) במקום אחר בכדור וכך לבחון האם הטענות והתוצאות הן אכן תוצאה של פסיכולוגיה או תוצאה של פער תרבותי. אי אפשר לנתק את הפסיכולוגיה מהתרבות, אך אכן ישנם מאפינים רבים ששותפים לכולנו על הכדור כבני אדם (מפתיע?). נקודה מענינת לעתיד בנושא היא הנתון שאנחנו חיים בעולם שעובר לאט לאט למאפיין של תרבות גלוקלית - כאשר תושבי הכדור (אלה שמחוברים לאינטרנט ולמדיה העולמית) צופים באותם תכנים או דומים מאוד (לדוגמא, הריאלטי) בין אם הם מצ'ילה או ישראל. ההבדל הוא בפרשנות התרבותית ומאפיינים נוספים שהתרבות המקומית מוסיפה לתוכן. אך השאלה היא האם בתהליך הארוך התרבות המקומית מצטמצמת לאט לאט והתרבות העולמית מתרחבת? (האחת על חשבון השניה). בעתיד נדע לאן זה יתפתח. אני נוטה להאמין שבהחלט אנחנו הולכים למצוא תרבות גדולה ומשותפת בין תושבי הכדור (בעיקר מדינות עולם ראשון) כאשר יהיו ביניהם הבדלי תרבות קלים.
עמנואל  |  14.02.14
3.
לפי מיטב הבנתי, זה לא מה שהוא שאל!
השאלה האמיתית היא האם התוצאות של המחקרי לא מוטים? סביר להניח שסטודנט אמרקאי יתנהג ויענה בצורה שונה ממני על שאלות רבות. במקום לעשות מחקר שבודק גילאים שונים וזרמים שונים, עושים מחקר שבדוק רק מה סטודנט אמריקאי אומר. זה לא מקיך את כולם ויוצר תוצאות מוטות!
רן  |  14.02.14