אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת המזון: הספקים לא יוכלו לשלם לרשתות בונוסים לקידום מוצריהם צילום: מיקי אלון

ועדת המזון: הספקים לא יוכלו לשלם לרשתות בונוסים לקידום מוצריהם

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה והכספים החליטה לאסור על ספקים לשלם לרשתות השיווק דמי הסבה ומענקים עבור שטחי תצוגה במדפים. הממונה על ההגבלים: "הכסף מתחלק בין הרשתות והספקים, והצרכנים לא רואים מזה דבר"

18.02.2014, 17:12 | נורית קדוש

אחרי שגביית תשלומים על ידי הרשתות בדרכים יצירתיות מהספקים הפכה לפרקטיקה קבועה, אסרה הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה והכספים בדיון שהתקיים היום (ג') על ספקים לשלם לרשתות בונוסים, מענקים, תשלום על במות ושטחי תצוגה במדפים, דמי הסבה וכל תגמול אחר.

קראו עוד בכלכליסט

את כל התשלומים שנהגו הספקים להעביר לרשתות, יוכלו עם כניסת חוק המזון לתוקף, לגלם רק במחיר המוצרים עצמם. בדרך זאת ביקשה ועדת הכלכלה להוביל לכך שמחיר הקניה של המוצרים ירד ובעקבותיו, ירד המחיר לצרכן. לדברי יו"ר הועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), "כדי שהתחרות תהיה ברורה היא צריכה להיות על מחיר המוצר, ואם רוצים לתת הנחה אז היא צריכה להיות על המוצר. הנחות אחרות פשוט מועמסות על הצרכן וחוסר השקיפות מונע תחרות אמתית".

ח"כ אבישי ברוורמן. "חוסר השקיפות מונע תחרות אמיתית", צילום: טלי מאייר ח"כ אבישי ברוורמן. "חוסר השקיפות מונע תחרות אמיתית" | צילום: טלי מאייר ח"כ אבישי ברוורמן. "חוסר השקיפות מונע תחרות אמיתית", צילום: טלי מאייר

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, אמר כי התופעה של תשלומים שונים ובונוסים לקמעונאים לא מועילה לצרכן ולא מורידה את המחיר. "אם כל הטבה תתבטא במחיר ליחידה של המוצר, אז נבטיח את הסיכוי הכי גדול שההנחה תתגלגל לצרכן. לרשתות לא מפריע לשלם מחיר גבוה על המוצר, כי בסוף הן מקבלות בונוסים מהספקים, השלל מתחלק בינן לבין הספקים והצרכנים לא רואים מזה שום דבר טוב. התחרות בין הרשתות צריכה לעזור לצרכן כך שהן ישתמשו בכוחן ללחוץ על הספקים להוריד את מחיר המחירון של המוצר - ואז יהיה להן תמריץ לגלגל את ההנחות לצרכנים".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) הזהיר ממצב שבו הקמעונאים והספקים יעשו שיתופי פעולה מתחת לשולחן. הוא סיפר כי הוא רוכש מוצרים בכמות גדולה לטובת מפעל הזנה לנזקקים, ונתן דוגמה לפיה "מוצר שנמכר ברשתות השיווק ב-15 שקלים אני יכול לקנות ב-6.5 שקלים מאותו ספק". לדבריו, לשני הצדדים יש אינטרס להעלות את המחיר. לכן הציע ח"כ וקנין להוסיף להצעת החוק גם הגבלות על שטחי המדף של הספקים הגדולים. ח"כ מיכל רוזין הציעה לחייב הצגת ארבעה מוצרים תחליפיים, בטווח מחירים של 20% מהיקר לזול. עוד הציעה ח"כ רוזין לחייב קמעונאים להקצות כ-15% עד 20% מהמדף למוצרים תחליפיים.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה. "להבטיח שההנחות יתגלגלו לצרכן", צילום: אוראל כהן הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה. "להבטיח שההנחות יתגלגלו לצרכן" | צילום: אוראל כהן הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה. "להבטיח שההנחות יתגלגלו לצרכן", צילום: אוראל כהן

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ועדת הכספים, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לקידום התחרות בענף המזון. בדיון הקודם אישרה הוועדה את הסעיף שנועד לאסור על ספק גדול להתערב בסידור המוצרים ברשתות השיווק, והיום המשיכה לדון באיסורים נוספים שיחולו על הספקים הגדולים, ובהם איסור להתערב במחיר לצרכן, איסור להתערב בהקצאת שטחי מדף, איסור להתערב ברכישה של מוצרים מספקים אחרים ועוד.

היועץ המשפטי של שופרסל, עו"ד ערן מאירי, הביע התנגדות לאיסור לקשור בין בין הנחה שנותן הספק לרשת לתמורה שבאה לידי ביטוי במיקום בולט במדף: "בסוף אנחנו רוצים למכור כמה שיותר, גם מהמוצרים של הספקים הקטנים והבינוניים. אם בא ספק כמו גד ומציע מבצע לראש השנה למשל ונותן מחיר טוב, הוא רוצה תמורה עבור המחיר ומקבל שטח מדף בולט יותר.

ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי "זו בדיוק הבעיה שאנחנו רוצים למנוע - למנוע מצב שהספק הגדול נותן מחיר מצוין ומקבל בולטות במדף". ח"כ רובי ריבלין הוסיף כי "הקמעונאים טוענים טענות פנטסטיות, שמטרתן שלא נתערב להם. אבל אנחנו רואים מה קורה למחירים, ואם הם רוצים שלא נתערב אז שיביאו לנו הצעה אחרת שתוזיל את המחירים".

תגיות