אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חגיגת הסוכריות של קנדי קראש מגיעה לבורסה

ניתוח כלכליסט

חגיגת הסוכריות של קנדי קראש מגיעה לבורסה

מפתחת המשחקים הבריטית קינג לוקחת איתה את משחק הפייסבוק והמובייל הפופולרי והמכניס ביותר של 3102 להנפקה ראשונית. אחרי שנה של זינוקים מטאוריים במספר המשתמשים וברווחים, היא רק מקווה שלא יימאס לשחקנים

19.02.2014, 07:04 | עומר כביר

פייסבוק 2 או זינגה 2? זו השאלה הגדולה והמתבקשת שכל המשקיעים הפוטנציאליים שואלים יום אחרי שקינג הבריטית, מפתחת המשחק הפופולרי קנדי קראש סאגה, הגישה לרשות ניירות ערך בארה"ב את מסמכי ההנפקה הראשונית שלה. האם החברה שרשמה במהלך 2013 צמיחה מסחררת של מאות אחוזים תשחזר את ההנפקה המוצלחת של פייסבוק ותהפוך למניית טכנולוגיה חמה, או שמא בתוך כמה חודשים המשתמשים ישתעממו וינטשו והחברה תתרסק ותהפוך לכישלון כמו זינגה, מפתחת המשחק פארמוויל שהחזיקה בתואר מלכת המשחקים בפייסבוק לפני הגעתו של קנדי קראש?

קראו עוד בכלכליסט

קינג מתכוננת להנפקה ב־NYSE (בדומה לטוויטר ובניגוד לפייסבוק) תחת הסימול KING ולגייס עד חצי מיליארד דולר, ושווייה המוערך עדיין לא נמסר. חתמי ההנפקה המובילים יהיו ג'יי.פי מורגן, קרדיט סוויס ובנק אוף אמריקה מריל לינץ'. "המשימה המרכזית שלנו היא להפוך את חיי היומיום למהנים יותר", כתב מייסד ומנכ"ל קינג ריקרדו זאקוני בהודעה שנכללה במסמכי ההנפקה. “יש לנו כותרים חזקים, מודל עסקי ופיתוח משחקים מוכח ומיקוד חד בבניית עסק משמעותי לאורך זמן". השאלה החשובה כעת היא האם קינג אכן תצליח לשמר את ההצלחה. 

זינוקים של אלפי אחוזים

הנתונים הכספיים שפרסמה קינג במסמכי ההנפקה שלה מציירים תמונה של חברה שגדלה בתוך שנתיים בקצב כמעט בלתי נתפס. הכנסותיה ב־2013 הסתכמו ב־1.88 מיליארד דולר - עלייה מטאורית של 1,146% (קראתם נכון, זו לא שגיאת דפוס) לעומת ההכנסות ב־2012 שהסתכמו ב־164.4 מיליון דולר. הכנסות 2012 בתורן מייצגות עלייה של 157.3% לעומת 2011, אז עמדו הכנסותיה של קינג על 63.9 מיליון דולר בלבד. בשורת הרווח הנקי עברה קינג מהפסד של 1.3 מיליון דולר ב־2011 לרווח של 7.8 מיליון דולר ב־2012, ואז זינקה ב־7,276% (ושוב, לא מדובר בשגיאת דפוס) לרווח של 567.59 מיליון דולר ב־2013.

מנכ"ל קינג ריקרדו זאקוני. מתמקד בהארכת חיי החברה, צילום: LeWeb13 מנכ"ל קינג ריקרדו זאקוני. מתמקד בהארכת חיי החברה | צילום: LeWeb13 מנכ"ל קינג ריקרדו זאקוני. מתמקד בהארכת חיי החברה, צילום: LeWeb13

מבחינת מספר המשתמשים הפעילים, קינג גדולה יותר מטוויטר. בעוד לרשת החברתית הידועה יש 241 מיליון משתמשים פעילים בחודש, ברבעון האחרון של 2013 היו למפתחת המשחקים 408 מיליון משתמשים פעילים בחודש ו־124 מיליון משתמשים פעילים ביום. מספר המשתמשים הפעילים בחודש מהווה עלייה של 13% לעומת הרבעון השלישי של 2013 (361 מיליון משתמשים), וזינוק מרשים של 609% לעומת הרבעון המקביל ב־2012 (67 מיליון משתמשים).

את רובם המוחץ של המשתמשים וההכנסות מספק המשחק קנדי קראש סאגה, שמושך מדי יום 93 מיליון אנשים לשחק 1.09 מיליארד פעמים. לשם השוואה, המשחק השני בפופולריותו של קינג, פט רסקיו סאגה, מושך מדי יום רק 15 מיליון משתמשים שמשחקים בו 129 מיליון פעם. המשתמשים של קינג משחקים בכלל משחקי החברה כ־1.2 מיליארד פעם ביום, כך שניתן לראות די בקלות שקנדי קראש הוא מנוע הצמיחה וההכנסות העיקרי שלה.

אף שקנדי קראש נחשב למשחק פייסבוק וההצלחה שלו מיוחסת במידה רבה למאפיינים הוויראליים המובנים בו כמו הצורך להמתין אחרי פסילה, או לחלופין לשלם כסף או לבקש עזרה מחברים ברשת החברתית, לפי הנתונים של קינג היא בעיקר חברת מובייל מצליחה מאוד: 73% מהכנסות החברה מתשלומי משתמשים מגיעים ממכשירי מובייל. משחקי החברה מחזיקים במקום הראשון והחמישי ברשימת המשחקים בעלי ההכנסה הגבוה ביותר באייטיונס, במקום הראשון והשלישי ברשימה המקבילה בגוגל פליי ובמקום הראשון, הרביעי והשביעי בפייסבוק. בסך הכל, משחקי קינג הותקנו 500 מיליון פעם במכשירי מובייל.

כמו זינגה גדולה

לאור הנתונים הללו, קינג מצטיירת כהשקעה מפתה: חברה עם שיעורי גידול מרשימים שרושמת הכנסות גבוהות ורווחים נאים, בעלת נוכחות חזקה בעולם המובייל וברשתות החברתיות - שני השווקים החשובים ביותר בעולם הטכנולוגיה כיום. למרות זאת, קינג עלולה להתברר כהשקעה לא יציבה שיכולה לשחזר את ההתרסקות של זינגה.

לפני ארבע שנים היתה זינגה המלכה הבלתי מעורערת של משחקי הפייסבוק, עם להיטים כמו פארמוויל שמשכו עשרות מיליוני משתמשים. בדצבר 2011 הונפקה החברה בקול תרועה רמה, ובתוך כארבעה חודשים זינקה מנייתה ב־45% לשווי של 14.5 דולר. אבל ההצלחה היתה קצרת טווח - דו"חות כספיים מאכזבים, הפסדים מתמשכים וירידה בפופולריות של משחקיה של זינגה הובילו לצניחה במניית החברה, שנסחרת היום בנאסד"ק במחיר של 4.87 דולר.

הנפילה של זינגה עדיין לא נעצרה: מספר המשתמשים של החברה צולל, וברבעון השלישי של 2013 (החברה טרם פרסמה דו"ח לרבעון האחרון של השנה) הוא הסתכם ב־133 מיליון משתמשים פעילים בחודש - ירידה של 57.2% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה וירידה של 28.9% לעומת הרבעון השני של 2013. גם הכנסות החברה רשמו ירידה של 36% ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל ב־2012, והסתכמו ב־202.6 מיליון דולר.

בהשוואה בין קינג לזינגה, הראשונה מחזיקה כיום בכמה יתרונות משמעותיים. מבחינת ההכנסות, מספר המשתמשים והרווחים, קינג היא חברה הרבה יותר גדולה ומצליחה ממה שזינגה היתה אי פעם. בשיאה ב־2012 היו לזינגה 302 מיליון משתמשים פעילים והכנסות של 1.28 מיליארד דולר, לעומת 408 מיליון משתמשים לקינג עם הכנסות של 1.9 מיליארד דולר. מעבר לכך, זינגה סובלת גם מנזק תדמיתי חמור בגלל המנכ"ל מארק פינקוס העומד בראשה, שזכה לכינוי "מלך עכברוש" לאחר שפיטר עובדים כדי שלא יוכלו לממש אופציות בחברה.

עם זאת, למרות היתרונות קינג עדיין סובלת מאותן בעיות שהביאו למפלתה של זינגה, ובראשן חוסר יכולת לשחזר את ההצלחה המטורפת של משחק הדגל שלה. קינג עצמה מודה בכך במסמכי ההנפקה שלה, וכותבת כי "ברבעון הרביעי של 2013 שלושת המשחקים הפופולריים ביותר שלנו סיפקו 95% מכלל ההכנסות מתשלומי משתמשים. קנדי קראש אחראי ל־78% מהן".

הניסיונות של קינג להשיק משחקים פופולריים נוספים אולי לא ראויים לתואר כישלון, אבל הם בהחלט לא התקרבו לשחזור ההצלחה של קנדי קראש סאגה. פט רסקיו סאגה, המשחק השני בפופולריותו, זוכה רק לכ־16% ממספר המשתמשים היומיים של אחיו הגדול.

הדבר צריך להדאיג את החברה מאוד, שכן משחקי קז'ואל הם מטבעם בעלי אורח חיים מוגבל - השחקנים מגלים אותם, מתמכרים אליהם, משחקים בהם באובססיביות במשך כמה שבועות או חודשים, ובסופו של דבר משתעממים ועוברים למשחק הבא. זה מה שקרה לזינגה - למשתמשים נמאס מפארמוויל, משחקי ההמשך כמו פארמוויל 2 וסיטיוויל לא קרצו להם מספיק, וקינג מילאה את החלל עם קנדי קראש.

אותו תהליך בדיוק עלול לקרות גם לקינג, ולמעשה ישנם סימנים שהוא כבר החל ברבעון האחרון של 2013. קצב הגידול במספר המשתמשים החודשיים הואט משמעותית ברבעון האחרון ועמד על 13% בהשוואה לרבעון שקדם לו, בעוד בין הרבעון השני לשלישי גדל מספר המשתמשים ב־36.2% ובין הרבעון הראשון לשני ב־92%.

חשוב מכך, ההכנסות והרווחים של קינג שרשמו גידול רציף מרבעון לרבעון שינו כיוון ברבעון האחרון של 2013 ורשמו ירידה קלה. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב־3% ביחס לרבעון השלישי והסתכמו ב־602 מיליון דולר, והרווחים רשמו צניחה של 26.5% והסתכמו ב־159 מיליון דולר בלבד.

המשמעות היא שהמשחקים של קינג כבר לא גדלים באותו קצב שרשמו בעבר, ושהמשחקים בהם פחות נכונים לשלם לחברה כסף כדי להתקדם מהר יותר במשחקים. ואכן, ההנחה הזו מתחזקת מנתון נוסף של החברה שלפיו מספר המשתמשים המשלמים ירד ברבעון האחרון של 2013 ב־6.5% בהשוואה לרבעון השלישי ועמד על 12.2 מיליון איש בלבד.

המבקרים פסימיים

קנדי קראש סאגה, כך נראה, נמצא כבר לקראת סוף מחזור החיים שלו. המשחק הוא עדיין מכונת כסף שמייצרת הרבה מזומנים, אבל כזו שתשבוק חיים בעתיד הלא מאוד רחוק, וקינג עדיין לא הצליחה ליצור משחק חדש שיחליף את מקומו כאשר העניין בו יתמוסס לחלוטין. כדי להצדיק את קיומה ולהפוך את ההשקעה בה לכדאית, קינג חייבת להפציץ עם להיט נוסף שישוב ויסחף את ההמונים. לאור העובדה שמבקרים רבים מבקרים את משחקי החברה בטענה לחוסר מקוריות והסתמכות על שטיקים ויראליים במקום על הברקות משחקיות אמיתיות, לא בטוח שיש לה יכולת לעשות את זה.

אם קנדי קראש סאגה באמת יתברר כהברקה חד־פעמית וקינג לא תצליח לנפק את הלהיט הבא, קשה לראות איך מניית החברה לא תלך בדרכה של זינגה. נכון לעכשיו, אין לקינג מודל ארוך טווח שילכוד משתמשים מעבר לאותו שטיק חד־פעמי וזמני, והיכולת שלה להציג צמיחה או אפילו לשמר משתמשים מרבעון לרבעון לאורך זמן, כפי שעושה בינתיים פייסבוק, מוטלת בספק גדול. הזינוק של קינג היה עצום ומרהיב, הנפילה יכולה להיות עצומה ומרהיבה לא פחות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות