אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכישת ווטסאפ: בכירי תעשיית המובייל הישראלית מגיבים צילום: עמית שעל

רכישת ווטסאפ: בכירי תעשיית המובייל הישראלית מגיבים

הסכום שהסכימה פייסבוק לשלם עבור ווטסאפ נראה הגיוני לבכירי תעשיית המובייל בארץ. "ווטסאפ איימה על פייסבוק בצמיחתה במובייל", אמר מני סלינס מחברת מטומי. "צוקרברג לא רוצה מתחרים באינטרנט החברתי", הוסיף מודי רוזן מקרן מאגמה

23.02.2014, 17:30 | אסף גלעד
הסכום האסטרונומי שבו רכשה פייסבוק את ווטסאפ, 19 מיליארד דולר, נשמע אולי דמיוני, אבל בכירים בתעשיית האינטרנט והמובייל הישראלית מוצאים בו היגיון. אדן שוחט, שותף בקרן ההון סיכון אלף ואחד ממייסדי פייס.קום שנמכרה לפייסבוק ב-2012, מעריך כי אחד הנכסים החשובים שוואטסאפ מביאה איתה לפייסבוק הוא פעילות השיחות הקבוצתיות שלה.

קראו עוד בכלכליסט

"בווטסאפ הרבה מההודעות משותפות לקבוצות, דבר שמהווה מרכיב חברתי חשוב שקיים פחות במסנג'ר של פייסבוק. ווטסאפ אטרקטיבית גם בגלל החדירה שלה למקומות שבהם פייסבוק פעילה פחות, כמו הודו, וגם בגלל אותו 'פיל בחדר' שכולם מדברים עליו כשזה מגיע לפייסבוק: נטישת הצעירים לתוכנות צ'ט, והעובדה שטרם הצליחו להוכיח שהם עוברים לפייסבוק כשהם מתבגרים".

אדן שוחט, מייסד ושותף בקרן אלף, צילום: יובל חן אדן שוחט, מייסד ושותף בקרן אלף | צילום: יובל חן אדן שוחט, מייסד ושותף בקרן אלף, צילום: יובל חן

"ווטסאפ תיהנה מעצמאות"

שוחט סבור ש"תשלום של 19 מיליארד דולר נשמע הרבה, אבל אם לוקחים בחשבון שהוא מדלל רק כ-9% ממניית פייסבוק, אולי זה לא יותר מדי. לווטסאפ יש מספר משתמשים כפול משל טוויטר ורמת השימוש והמחויבות של המשתמשים אליה גבוה באופן בלתי רגיל, 70% מהמשתמשים שהורידו אותה משתמשים בה באופן כבד. אם ביום אחד היו מתאדים כל המשתמשים הצעירים של פייסבוק, ייתכן שזה היה מוחק 40% או 60% או 70% ממניית פייסבוק, ובפרספקטיבה כזו, רכישת ווטסאפ בסכום כזה היא לא בלתי הגיונית".

אינסטגרם שנרכשה על ידי פייסבוק לפני שנה, נותרה עצמאית כמעט עד היום. זה מה שיקרה גם עם ווטסאפ?

"כשאינסטגרם נרכשה, ההנהלה שלה נכנסה כקבוצה עצמאית למשרדי פייסבוק. רכישת ווטסאפ מעניקה להנהלה שלה עצמאות רבה יותר: הנהלת ווטסאפ תיוותר במקומה, והנשיא שלהם יהפוך למספר 2 בפייסבוק. לגבי גורל האפליקציה: בדיוק כמו אינסטגרם, היא תמשיך לפעול כרגיל, כחלק מהמהלך של פייסבוק להתפרש על פני אפליקציות רבות יותר".

יחד עם ווטסאפ, פייסבוק מחזיקה במסנג'ר, אינסטגרם ופייפר. למה פייסבוק רוצה להתפרס על אפליקציות שונות ולא להתמקד באפליקצייה אחת?

"במובייל המשתמשים אוהבים יותר אפליקציות רזות שמספקות פונקציה אחת. יש גם יתרון לאפליקציות רבות שכל אחת מהן מקדמת את השנייה".

"מסתכלים בעיקר על מובייל"

מני סלינס, ראש חטיבת הפרסום החברתי במטומי, עובד בצמידות לפייסבוק ומנהל את רשת הפרסום הגדולה ביותר של חברה ישראלית על גבי הרשת החברתית. סלינס מאמין שגם אם הדבר יקח זמן, פייסבוק תשלב פרסומות בפיד של ווטסאפ, אך זו לא המטרה העיקרית שעומדת מאחורי רכישת תוכנת הצ'ט.

"גם אם פייסבוק היתה רוצה לשלב פרסומות בווטסאפ היא לא יכולה לעשות זאת מיידית כיוון שאין לה כוח אדם לנהל זאת. לכן, פייסבוק תמעט בהכנסת פרסומות לווטסאפ, כפי שאינך רואה פרסומות באינטסגרם למרות שנרכשה לפני יותר משנה, ותשתמש במידע שהיא מפיקה ממנה לרשת הפרסום החיצונית שלה".

סלינס סבור שהנכס העיקרי שתביא איתה ווטסאפ לפייסבוק הוא הנתונים המפולחים שיש לה על משתמשים, דבר שישמש את פייסבוק ברשת הפרסום שלה בתוך פייסבוק ובאפליקציות חיצוניות. "הנתונים שווטסאפ יכולה לספק לפייסבוק הם רבים: ממיקום משתמשים ועד ניתוח שיחות. בניגוד לענקיות אחרות, פייסבוק רואה תועלת ברכישה רק כשזה מגיע למובייל: כל הרכישות הגדולות שלה בישראל, למשל, סובבות סביב המובייל – שם יהיה הגידול המרכזי בהוצאות פרסום. פייסבוק רוצה לקחת לפחות 50% מהגידול בפעילות במובייל, ו-ווטסאפ שאיימה על פייסבוק בצמיחה האדירה שלה הפריעה לתפיסת המובילות של פייסבוק ברשתות החברתיות במובייל".

מודי רוזן, שותף מנהל בקרן מאגמה שהיתה אחת המשקיעות הראשונות באונאבו שנמכרה בשנה שעברה לפייסבוק, אמר: "כשקנו את אינסטגרם במיליארד דולר, זה היה נראה מטורף, ובדיעבד זו היתה עסקה שהתבררה כנכס פנטסטי. יש לחברה בסיס משתמשים פעילים שמאז גדל משמעותית. גם לעסקה הזו המנייה לא מגיבה בצורה קיצונית, כך שאפילו השוק מקבל את עסקת ווטסאפ בהבנה".

מודי רוזן, שותף בקרן מאגמה, צילום: עמית שעל מודי רוזן, שותף בקרן מאגמה | צילום: עמית שעל מודי רוזן, שותף בקרן מאגמה, צילום: עמית שעל

"צוקרברג סבור שווטסאפ היא נכס חברתי ולא רוצה שעל המגרש של האינטרנט החברתי יהיו לו מתחרים, כך שהיה כאן גם אקט של סילוק מתחרים והקמת חומה מסביב לנושא החברתי. עם פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם צוקרברג מבסס את מעמדו הרם בעולם הרשתות החברתיות. פייסבוק תעשה שימוש בדאטה שיגיע על המשתמשים מכל אחת מהאפליקציות האלה ותבצר את מעמדה בעולם החברתי כך שיהיה קשה לחברות אחרות להתקרב לתחום הזה".

תגיות