אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יד ראשונה מ־ebay: המחירים במוסכים יקרים, הנהגים מחפשים מציאות צילום: אלכס קולומויסקי

יד ראשונה מ־ebay: המחירים במוסכים יקרים, הנהגים מחפשים מציאות

אלפי נורות, סמלים וחלקי מנועים - הנהגים הישראלים מסתערים על רכישת חלקי חילוף מוזלים ברשת. ניתן אמנם לחסוך עד כמחצית מהמחיר שגובה היבואן הרשמי בארץ, אולם הגבלות יבוא, מיסוי, ומוסכים שלא תמיד מוכנים להתקין חלקים שנרכשו בחו"ל תוקעים מקלות בגלגלי החגיגה

24.02.2014, 08:36 | תומר הדר

שוק חלקי החילוף בישראל נמצא בימים אלה תחת מתקפה - יותר ויותר ישראלים מעדיפים לרכוש חלקי חילוף באתרים בחו"ל. הם עושים זאת משום שבחלק מן המקרים מדובר בהוזלה שיכולה להגיע עד 50% ביחס למחירי היבואן הרשמי. לדוגמה, בישראל מחירו של רדיאטור חימום פנימי מקורי לפורד אדג' מודל 2013, דגם נפוץ בארה"ב, הוא 1,041 שקל.

קראו עוד בכלכליסט

ב־ebay מחירו של רדיאטור חימום מקורי לאדג' כולל משלוח ומיסוי נע בין 550 ל־600 שקל. מחירה של משאבת מתזים מקורית לקיה פורטה מודל 2008 במוסך היבואן בישראל הוא 345 שקל. ב־ebay מחירה של משאבה זהה נע בין 180 ל־230 שקל. מחירו של רמקול קדמי לשברולט קרוז במוסך היבואנית UMI הוא 401 שקל. מחירו של אותו רמקול ב־ebay לאחר משלוח ומיסוי נע בין 225 ל־270 שקל.

מוסך לב גן בירושלים. מספר החלפים שישראלים רוכשים ב-ebay עולה ב-50% מדי שנה, צילום: אלכס קולומויסקי מוסך לב גן בירושלים. מספר החלפים שישראלים רוכשים ב-ebay עולה ב-50% מדי שנה | צילום: אלכס קולומויסקי מוסך לב גן בירושלים. מספר החלפים שישראלים רוכשים ב-ebay עולה ב-50% מדי שנה, צילום: אלכס קולומויסקי

אלא שהמחירים הגבוהים נובעים בין היתר משורה ארוכה של אילוצים בעייתיים. כך לדוגמה, כיום מחויב כל יבואן רכב להחזיק מחסנים גדושים בחלקי חילוף עבור כל דגם שנמכר בשבע השנים האחרונות. יתרה מזאת, לא כל יבואני הרכב מוכרים חלפים בישראל במחירים גבוהים יותר ממחירי ebay. למשל, בעלי טויוטה פריוס שירכשו עבור מכוניתם סט מסנני אוויר יגלו שמחירם בישראל, כ־245 שקל, נמוך בכ־10% ממחירם ב־ebay.

 

נורה מהבהבת

מהו היקף היבוא העצמאי? לפי נתונים רשמיים של ebay, שנחשבת כיום לחנות המקוונת שממנה נרכש מספר חלקי החילוף לרכב הגבוה ביותר בידי ישראלים, מדובר במאות אלפי חלפים שישראלים רוכשים מדי שנה. בשנים האחרונות מספר החלפים שישראלים רוכשים ב־ebay עולה ב־50% מדי שנה. אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של ebay ישראל, מספר כי ב־2013 בכל 18 דקות נרכשה באתר נורה לרכב בידי צרכן ישראלי.

בסך הכל הישראלים רכשו יותר מ־50 אלף נורות ופנסים באתר באותה שנה. ב־2013 רכשו הישראלים גם יותר מ־50 אלף מדבקות ושלטים לרכב, הנחשבים פריט פופולרי במיוחד בגלל מחיריהם של שלטים מקוריים בישראל. עוד עולה מנתוני ebay כי הרכב שעבורו נרכשים הכי הרבה חלקים באתר הוא פולקסווגן - יותר מ־4,000 סוגי חלקי חילוף ב־2013. עיקר החלפים הנרכשים עבור מכוניות פולקסווגן הם חלקי לוח מחוונים, שלטים ואנטנות. פולקסווגן מחזיקה גם בחנות חלפים מקוריים ב־ebay, והפריטים הנרכשים ביותר בה הם מראות צד חשמליות, מזרקי דלק, משאבות מים וחיישני חום מנוע. במקום השני בטבלאות הרכישות של הישראלים נמצאים שלושה מותגי יוקרה: מרצדס, אאודי וב.מ.וו, ואילו אחרי חלפים למותגי היוקרה נמצאים מותגים עממיים יותר: מאזדה והונדה.

מכשולים רגולטוריים

אז יבוא אישי של חלקי חילוף משתלם, אבל הדרך לישראל אינה קלה בכלל. כמו כן, מעבר לעלות היבוא מסתתרות עלויות נוספות. לדברי רונן כהן, סמנכ"ל השיווק של חברת השילוח UPS, לפני ביצוע משלוח יש לבדוק אם החלק עצמו חוקי בישראל. "לעתים אנו נתקלים באנשים שהביאו ארצה חלק שבכלל אינו מותר ביבוא, כמו שיפורי רכב מסוימים. מדובר בתרחיש בעייתי שבו חברת השילוח נדרשת להפעיל עמילי מכס ולעתים החלק אינו מגיע ללקוח". כיצד אם כך מתבצע היבוא? השלב הראשון נמצא באתר משרד התחבורה ב"רישוי מוצרי תעבורה ביבוא אישי לצריכה עצמית". כאן נתקל האזרח הממוצע ברשימה ארוכה של הוראות המנוסחת באופן משפטי וסבוך.

דווקא משרד התחבורה, הגוף המקדם בימים אלה את הוזלתם של חלקי החילוף, סירב לבקשת "כלכליסט" להבהיר את הנוהל. על פי הנוסח שבאתר משרד התחבורה, חלקי החילוף נחלקים לשתי קבוצות: כאלה שאינם דורשים אישורים מיוחדים, כלומר "שחרור מהיר", וכאלה שלשחרורם נדרש אישור מיוחד. עם עשרות הפריטים שמותרים בשחרור מהיר נמנים סמלים לרכב, פנסי קישוט, ברגים, רדיאטורים, גלגלי שיניים ועוד פריטים רבים המצוינים באתר משרד התחבורה.

לעומת זאת, כשמדובר בחלקי חילוף הדורשים אישור מיוחד, על בעל הרכב להגיש בקשה מיוחדת ליבוא מוצרי תעבורה, נוסף על כך לספק חשבונית על הרכישה, צילום של רישיון הרכב ותעודת הזהות של הבעלים, כמו גם התחייבות מצד בעל הרכב לתקן את הרכב במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה. עם הפריטים הדורשים אישורים מיוחדים כאלה נמנים אגזוזים, פנסי בלימה ומראות.

מעבר לאישורים נדרש גם מס קנייה. בדרך אל הלקוח יש לשלם גם מסים ומכסים: פניית "כלכליסט" אל רשות המסים מספקת לנו פתרונות - בקבוצה הראשונה מצויים כל החלפים המיובאים לשימוש אישי שמחירם נמוך מ־75 דולר. אלה פטורים ממס קנייה. בקבוצה השנייה מצויים מוצרים שמחירם נע בין 75 דולר ל־325 דולר. מוצרים אלה אמנם פטורים מתשלום מכס, אך חייבים בתשלום של מס קנייה. גובהו של מס הקנייה הוא 19% מערך החלק.

עם זאת, גם בקבוצה זו ישנם חריגים: קבוצה גדולה של חלקי חילוף שרובם בעלי מאפיינים בטיחותיים ועליהם חל רק מע"מ. לדוגמה מושבים, מגבים, מושבי ביטחון לתינוקות, צמיגים, בלמים, חלקי מזגנים וגם מערכות GPS. אם מדובר בחלק שעלותו יותר מ־325 דולר, מדגישים ברשות המסים, מחושב ערך המס שיוטל בהתאם למהות ואופי החלק. עוד מדגישים ברשות המסים כי מסי יבוא מחושבים לפי ערך החלק, עלות ההובלה וגם דמי הביטוח.

איך מזמינים?

 

את המכשולים הרגולטוריים צלחנו, וכעת הגיע הזמן להזמין את המוצר. ראשית יש לבדוק כמה עולה החלק במוסכי יבואן הרכב. בחלק מן המקרים המחיר של יבואן הרכב אינו יקר כלל ביחס למחיר שבו הוא נמכר ב־ebay. שנית יש לבדוק כי מדובר בחלק שחוקי ומותר ליבוא. מעבר לכך, חובה להביא בחשבון שלא כל חלקי הרכב שנמכרים בחו"ל אכן מתאימים למכוניות המשווקות בישראל.

כך לדוגמה, בין טויוטה קורולה במפרט ישראלי ובין טויוטה קורולה במפרט אמריקאי קיימים קווי דמיון רבים אך גם הבדלים לא מבוטלים. הפנסים, חלקי המנוע ואפילו מערכות הבלימה אינם זהים, ויבוא של חלק שמיועד לקורולה במפרט אמריקאי עלול להסתיים במפח נפש. מעבר לכך, יש לבדוק אם החלק הוא חלק מקורי, חלק שהגיע מפירוק או חלק תחליפי. חלק מיצרני הרכב, כגון פולקסווגן וב.מ.וו, מחזיקים בחנויות רשמיות של היצרן ב־ebay שמהן מומלץ לקנות. רוב המוכרים מפרטים בעמוד המכירה את כל הדגמים שלהם מתאים החלק, אך מומלץ גם לפנות אל המוכר ולבדוק אם החלק מתאים לרכב במפרט ישראלי.

מעבר לכך, מחירו של החלק אינו השורה התחתונה - על עלות זו יש להוסיף עלות משלוח וגם עלות טיפול של חברת שילוח. אם מדובר בחלק ששחרורו דורש תשלום מכס, יש להוסיף גם עלויות שחרור ממכס שתגבה חברת השילוח עבור עבודת עמילי המכס. בכל מקרה מומלץ לפנות למוכר ולברר היטב אם קיימות עלויות נלוות. כיום מוכרים רבים ב־ebay מעניקים ללקוחותיהם משלוח חינם, זה מתבצע על חשבון זמן ההגעה - באמצעות חברת שילוח מתקצר הזמן לפחות משבוע בהתאם לסוג השילוח, ואילו במשלוח חינם עלול זמן ההמתנה להתארך עד חודש. אם מדובר בתיקון שיכול לחכות כמה שבועות, מומלץ לבחור במשלוח חינם, שמשפיע גם על עלות המכס שישולם.

לא כולם מתקינים

 

כעת החלק בידינו, אך לא כל בעל מוסך ירצה להתקין חלק שלא נרכש אצלו. בפועל, החוק גם אינו מחייב את בעל המוסך להתקין את החלק. על פי תגובת משרד התחבורה לנושא: "צו הפיקוח על מצרכים ושירותים אינו מתייחס לסוגיה הספציפית. מדובר בעניין צרכני שעליו חלות הוראות הדין הכללי באשר ליחסים בין ספק לרוכש שירות". מבדיקת צו הפיקוח עולה כי על מוסך לתת ללקוח אחריות לפעילותו התקינה של מוצר לשלושה חודשים או 6,000 ק"מ.

ואכן, מבדיקת "כלכליסט" בקרב כמה יבואני רכב עולה שלא כל מוסך ימהר להתקין חלפים שנרכשו ב־ebay. בדלק מוטורס, יבואנית פורד, מדגישים כי "מרכזי השירות הם אוטונומיים ופועלים בהתאם לתקנות משרד התחבורה. ההתייחסות לנושא זהה לכל מקרה אחר שבו לקוח מבקש ממרכז השירות לבצע תיקון/טיפול תוך שימוש בחלק שאינו מקורי (זאת אומרת שאין משמעות לאופן/מקור רכישת החלק על ידי הלקוח). לפי תקנות משרד התחבורה, מחובתו של מרכז השירות המורשה לבדוק את עמידתו של החלק בדרישות האיכות וההתאמה, והוא (מרכז השירות) נושא באחריות המקצועית על התיקון שביצע. עמידתו של חלק בדרישות האיכות וההתאמה צריכה להסתמך על ניירת או אסמכתאות מקובלות ומוצקות בנוגע לספציפיקציות של החלק הלא מקורי".

ב־UMI, יבואנית שברולט, מדגישים: "ההחלטה בנוגע להתקנת חלפים שסופקו על ידי הלקוח למוסך הנה של כל מוסך באופן עצמאי. כעיקרון, אין מניעה להתקין חלף שסופק למוסך על ידי הלקוח, בין שהוא נרכש על ידי הלקוח דרך האינטרנט ובין שנרכש מכל ספק אחר, ובלבד שיתאים לסוג הרכב ויעמוד בדרישות איכות והתאמה. במקרים מסוג זה יסייג המוסך בפני הלקוח כי האחריות הניתנת על ידי המוסך הנה על העבודה בלבד.

הדבר יצוין בכרטיס התיקון ובחשבונית ('חלק סופק על ידי הלקוח'). מאחר שהאחריות המקצועית על טיב התיקון חלה על המוסך, ההחלטה על הרכבת חלפים בעלי היבט בטיחותי שסופקו באופן עצמאי נתונה בידיו". ואילו ביוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, מוסרים כי "חלקים שעומדים בתקני איכות והתאמה לרכב, ובעיקרם חלקים מקוריים, ניתנים לשימוש בעת תיקון רכב בכל אחת מסוכנויות המשנה המורשות של טויוטה. על פי התקנות, האחריות הכוללת לתקינותו של רכב לאחר הטיפול במוסך מוטלת על המנהל המקצועי, ועל כן הוא זה שמוסמך לקבוע כי חלק מסוים עומד בדרישות האיכות וההתאמה האמורות".

המסר, אם כך, ברור: ברכישה באתרים מקוונים אפשר לחסוך עשרות אחוזים במחיר. אך לפני ביצוע היבוא חובה לבדוק כמה נקודות, כמו אם החלק מתאים לדגם ישראלי, אם הוא מותר ביבוא, מה שיעור מס הקנייה שמוטל עליו, ואם כשיגיע לישראל יהיה מי שיסכים להתקינו.

תגיות

71 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

71.
תגובה ל55
קומפרסור כזה בפורד ארהב עולה שם 646 דולר לפני הובלה אווירית שעל זה כולל ההובלה אתה אמור לשלם מיסים של בערך 30 אחוז על זה להוסיף עמילות מכס בשחירור ועל זה להוסיף 20-25 אחוז רווח מוסך מחלפים תעשה את החשבון זה מהצריך לעלות לפני עבודה אם הבאת בפחות מזה רק תחפש מי שירכיב לך או שיקבע לך אבחנה ואם הלך לך קומפרסור אז למה יתכן שיש דליפה מהמערכת ולכן נשרף כי עבד יותר מידי אז לכל החוכמולוגים איין קיצורי דרך רק לעבוד שקוף
דני  |  02.03.14
70.
מצאתי חלק תחליפי למערכת הבלימה באיביי במחיר מציאה
כמובן שלא הזמנתי. יש להבדיל בין חלקים בהם אין מרכיב סיכון כמו מפוח למערכת האיוורור, לבין חלקים תחליפיים למערכות היגוי ובלימה או חלקים ותוכנה למערכות חשמל/אלקטרוניקה חיוניות, כאלה שיכולים לסכן את הרכב ומשתמשים אחרים בדרך. בכל מה שנוגע למערכות בטיחות הרכב, אל תתפשרו על פחות מהמקורי או חלק OEM של יצרן חלקי הרכב המקוריים עצמו. לסמל לא מקורי אין השפעה על בטיחות הרכב, אבל למערכת בלימה ממקור מפוקפק יכולה להיות תוצאה טראגית.
אבי  |  28.02.14
69.
למה מדברים רק על חלקים מקוריים? גם מי שרוצה חלק תחליפי
מגלה שהמחיר בארץ מנופח, והפעם אי אפשר לתרץ ב 7 שנות מלאי. אבל כרגיל, המיליארדרים, בעלי רשיון היבוא של הרכבים פה, שולטים בממשלה ובעיתונים פה. שוב ושוב, הפקידים שהאזרח משלם את שכרם דרך תשלום המיסים, עסוקים ללא הרף בדפיקת אותו אזרח. לא יאמן, איזו כפיות טובה!
עמית  |  27.02.14
לכל התגובות